Als bij het downloaden van updates de foutcode 0x80096004 verschijnt, is de oorzaak vaak een corrupte Update package. Als een herstart van de computer en het opnieuw downloaden niet helpt is er mogelijk sprake van beschadigde updatebestanden in de map C:\Windows\WinSxS\Catalogs.
Om te achterhalen wat exact het probleem is kunt u het CBS.log raadplegen. In dit logbestand wordt alles bijgehouden omtrent de activiteiten van Windows Update. Gezien de hoeveelheid aan informatie – vooral technische gegevens – zal dit logbestand voor menig computergebruiker abracadabra zijn.
In dit artikel geven we een aantal praktische tips, die u kunt uitvoeren bij problemen met het downloaden van updates.
Klik hier voor de handleiding en persoonlijke hulp bij Windows Update problemen op ons forum. Middels de CBS.log kunnen wij het probleem analyseren en gepast advies geven.

Er is een fout opgetreden 0x80096004
Om problemen met Windows Update op te lossen bevat Windows 10 een eenvoudige probleemoplosser, om automatisch bekende fouten te verhelpen. Dit werkt als volgt.
- Open het startmenu en ga naar instellingen (tandwieltje).
- Ga naar Bijwerken en beveiliging en Problemen oplossen.
- Klik nu op de link Extra probleemoplossers en vervolgens op Windows Update.
- Klik op Probleemoplosser uitvoeren om deze controle / analyse te starten.

Systeembestanden controleren met SFC en DISM
Indien de probleemoplosser in Windows 10 het euvel niet kan op te lossen, dan is de System File Checker een handig hulpmiddel om de systeembestanden van Windows te controleren. Mocht de component store van Windows fouten bevatten dan kunt u de Deployment Image Servicing en Management (DISM) tool gebruiken om dit te herstellen.
Stap 1 – controleer de component store
- Open het startmenu en typ het commando CMD.
- Klik met de rechtermuisknop op de opdrachtprompt en kies uitvoeren als administrator.
- Typ nu het onderstaande commando in en druk op enter
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

Als er na deze check problemen zijn gevonden, voer dan het onderstaande uit om de Windows component store te herstellen.
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Het repareren van de Windows component store kan enige tijd in beslag nemen. Wacht dus geduldig af, ook als het lijkt alsof er niets meer lijkt te gebeuren. Als dit proces gereed is kunt u de opdrachtprompt sluiten, herstart hierna de computer en voer dan het volgende uit.
Stap 2 – System File Checker uitvoeren
Deze scan duurt zo’n 15 tot 20 minuten. Indien er beschadigde of ontbrekende bestanden zijn gevonden kan het herstelproces (iets) langer duren.
- Open het startmenu en typ het commando CMD.
- Klik met de rechtermuisknop op de opdrachtprompt en kies uitvoeren als administrator.
- Typ nu het commando sfc /scannow in en druk op enter. (let op de spatie tussen “sfc” en “/”)

Windows Update opnieuw proberen
- Open het startmenu en ga via het tandwieltje naar Instellingen.
- Ga naar Bijwerken en beveiliging > Windows Update.
- Klik nu op de knop Naar updates zoeken of de knop Opnieuw proberen.
- Als er een update beschikbaar is laat deze dan installeren en herstart hierna de computer.
Mocht u wederom dezelfde foutmelding krijgen of een andere foutcode, dan is het advies om stap 3 van deze handleiding op ons forum uit te voeren. Middels het CBS.log kunnen wij u dan verder helpen om de problemen met Windows Update op te lossen.