Windows Update foutcode 0x80070490 verhelpen

Wanneer het installeren van updates mislukt en Windows de foutmelding 0x80070490 toont. Dan heeft dit vaak te maken met ontbrekende systeembestanden. Maar deze fout verschijnt ook wanneer er iets mis is met de Servicing Stack Update voor Windows. Dit probleem kan ook optreden wanneer Windows niet in staat is om een bepaalde driver te laden tijdens het updateproces.

In dit artikel leest u de basisinstructies om dit probleem met Windows Update te verhelpen. En onderaan het artikel treft u een aantal voorbeelden van deze foutmelding uit de CBS.log van Windows. Wanneer dit probleem niet is op te lossen met de System File Checker of DISM is er een verdere analyse nodig. U kunt daarvoor de volgende handleiding op ons forum raadplegen.

Klik hier voor de handleiding en persoonlijke hulp bij Windows Update problemen op ons forum. Middels de logbestanden kunnen wij het probleem analyseren en gepast advies geven.

Windows Update foutcode 0x80070490 verhelpen

System File Checker en DISM uitvoeren

De eerste stap om problemen in Windows en het installeren van updates te verhelpen is het controleren van de systeembestanden. Hiervoor beschikt Windows over twee tools die via de opdrachtprompt zijn te gebruiken. Het is belangrijk om deze stap met administratorrechten uit voeren.

  • Open het startmenu en typ CMD en klik op Als administrator uitvoeren.
  • Kopieer en plak nu het volgende commando in de opdrachtprompt en druk op enter.
  • Deze scan zal de systeembestanden verifiëren en corrupties proberen te herstellen.
SFC /Scannow
  • Wanneer dit proces gereed is voert u het volgende commando uit.
  • Middels dit commando kan de component store van Windows worden hersteld.
DISM /online /cleanup-image /RestoreHealth

Wanneer beide scans reparaties hebben uitgevoerd, maar niet het probleem hebben verholpen is er een verdere controle nodig. Zoals u op de onderstaande afbeelding kunt zien adviseert Microsoft om de CBS log te raadplegen voor een gedetailleerd overzicht van de problemen.

Dit bestand kunt u op ons forum laten controleren, zie daarvoor stap 2 van deze handleiding. Op basis van dit logbestand kunnen wij u dan verder helpen om het probleem met Windows Update te verhelpen.

SFC Scannow en DISM uitvoeren

0x80070490 – ERROR_NOT_FOUND

Hieronder een aantal voorbeelden van deze foutmelding. In de intro van dit artikel hebben we hier al een korte toelichting op gegeven. De volgende drie meldingen zijn afkomstig uit het CBS logbestand. Dat in de map C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log terug is te vinden.

CBS    Mark store corruption flag because of package: Package_7588_for_KB4565511~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.1.8. [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]
CBS    Failed to find a matching version for servicing stack: C:\Windows\winsxs\amd64_microsoft-windows-servicingstack_31bf3856ad364e35_10.0.19041.680_none_e72768c3263f99bc\ [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]
CBS    Failed to find servicing stack directory in online store.
CBS    Failed reading session id for driver operation sequenceID 121 [HRESULT = 0x80070490 - ERROR_NOT_FOUND]
CBS    Failed loading a driver operation.

Over PC Web Plus

PC Web Plus biedt sinds 2008 gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen omtrent computerbeveiliging. Het team van PC Web Plus helpt u op het forum op een professionele wijze verder om problemen zo snel mogelijk te verhelpen.

Bekijk alle berichten van PC Web Plus →