De foutmelding “De service tegen bedreigingen is gestopt. Start deze nu opnieuw op.” komt met regelmaat voor na het installeren van updates. Het opnieuw opstarten van de service of de computer zoals Microsoft adviseert werkt vaak niet. Meestal verschijnt er dan na enige tijd de foutmelding “Onverwachte fout. Het lijkt erop dat er een probleem is opgetreden. Probeer het later nog eens”.
Vaak wordt dit probleem veroorzaakt door het ontbreken van updates voor Windows Defender. In andere gevallen kan er een probleem zijn met de Windows-beveiligingsservice (SecurityHealthService). In dit artikel geven we meerdere tips hoe u dit probleem kunt verhelpen. Als deze standaardinstructies niet helpen kunt u ook terecht op ons forum. Wij helpen u dan graag verder!
Windows-beveiligingsservice controleren
Als Windows na een herstart niet in staat is om de service te starten kunt u dit als volgt controleren in Windows 10.
- Open het startmenu en typ hier het commando services.msc.
- Klik met de rechtermuisknop op services en kies voor de optie Als administrator uitvoeren.
- Scroll nu naar onderen naar de service: Windows-beveiligingsservice (SecurityHealthService).
Als deze service niet is gestart – ook niet na een herstart van de computer – is deze niet handmatig te starten. Het gaat hier immers op een systeemservice.
Om het starttype van deze service aan te passen of te herstellen is er een registerwijziging nodig. Dit kan als volgt. Volg deze stappen heel nauwkeurig want een verkeerde aanpassing kan in het slechtste geval voor meer problemen zorgen. Maak uit voorzorg dan ook een back-up van het register van Windows.
- Open het startmenu en typ hier het commando regedit en druk op enter.
- Klik in het scherm van gebruikersaccountbeheer op ja om het register te openen.
- Maak nu als eerste een back-up, zie de onderstaande video hoe u dat doet.
- Navigeer nu naar de onderstaande registersleutel.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SecurityHealthService
- Dubbelklik nu op de (DWORD) waarde met de naam Start.
- Verander nu de waarde 4 (of 3) naar 2 en klik op OK.
- Sluit nu het register en herstart de computer om deze wijzigen door te voeren.
Controleer na de herstart of de Windows-beveiligingsservice (SecurityHealthService) nu automatisch is gestart en de Virus- en bedreigingsbeveiliging weer functioneert.
Beveiligingsupdates (Security Intelligence) controleren
Als er met de Windows-beveiligingsservice niets mis is en correct is gestart is het mogelijk dat er updates ontbreken. Het gaat dan om updates met de betrekking tot de Security Intelligence. Dit kunt u als volgt controleren.
- Open het startmenu en ga via het tandwieltje naar Instellingen.
- Ga naar Bijwerken en beveiliging > Windows-beveiliging > Virus- en bedreigingsbeveiliging.
- Klik bij Updates van virus- en bedreigingsbeveiliging op Controleren op updates.
- Klik nu op de knop Naar updates zoeken.
- Als er een update beschikbaar is laat deze dan installeren en herstart hierna de computer.
Probleem niet opgelost?
Als het probleem middels deze instructie niet is opgelost of samenhangt met updateproblemen, voer dan SFCFix uit via deze handleiding op ons forum. Dan kan er een diepere analyse uitgevoerd worden.
Zie ook dit artikel hoe u de Windows-beveiliging in Windows 10 opnieuw kunt instellen.