USB-apparaten die niet goed werken, steeds automatisch ontkoppelen, niet meer herkend worden zijn veelvoorkomende problemen. Daarnaast ook uitermate vervelende problemen omdat de oorzaak vaak onduidelijk is. Net als foutmelding die Windows toon bij problemen met USB-poorten en apparaten.
Windows toont dan meestal de foutmelding: Het USB-apparaat wordt niet herkend. Het laatste USB-apparaat dat u op deze computer hebt aangesloten, heeft een storing veroorzaakt. Windows herkent het apparaat niet meer. Om welk apparaat het gaat geeft Windows echter niet aan.
Als dit soort meldingen continu verschijnen en Windows geluidssignalen geeft over het aansluiten en/of loskoppelen is er wel iets mis. In dit artikel helpen we u op weg om het probleem op te lossen.
Zie ook dit artikel: USB-Stick wordt niet herkend! voor specifieke problemen met USB-sticks.
USB-apparaten monitoren met USBLogView
Om problemen met USB-poorten en apparaten op te sporen heeft NirSoft een handige tool. Middels USBLogView kunt u realtime monitoren welke USB-apparaten problematisch gedrag vertonen. Als een externe schijf steeds ontkoppelt dan zal deze tool duidelijk aangeven om welk USB-apparaat het gaat.
- Download USBLogView (directe link) en pak het ZIP-bestand uit.
- Klik met de rechtermuisknop op USBLogView.exe om het programma te starten.
Laat de tool nu openstaan totdat het probleem met het betreffende USB-apparaat zich weer voordoet. U krijgt vervolgens een overzicht te zien welke USB-apparaten er aangesloten zijn en welke op een bepaald tijdstip losgekoppeld zijn.
Op basis van deze informatie is snel te achterhalen welk apparaat en/of welke USB-poort problemen geeft. Deze gegevens kunt u ook opslaan, selecteer alle items en klik vervolgens op File > Save Selected Items. Dit kan ook via de optie View > HTML Report – All Items. Zo kunt u later altijd nog de logbestanden nakijken of vergelijken met een nieuwe analyse indien u het probleem nog niet heeft gevonden.
Schoon de cache van USB-devices op met DevNodeClean
Bij ieder USB-apparaat dat wordt aangesloten slaat Windows een referentie op. Via de optie hardware veilig verwijderen en uitwerpen zou deze referentie niet mogen achterblijven. Maar in de praktijk komt dat wel voor. Om dergelijke referenties (orphaned of verweesde) USB-apparaten te verwijderen kunt u gebruik maken van DevNodeClean van Microsoft. Deze command-line tool is als volgt te gebruiken.
- Download DevNodeClean en pak het ZIP-bestand uit op de systeemschijf van Windows.
- Zorg dat de bestanden in een map met de naam devnodeclean is uitgepakt, C:\devnodeclean.
- In deze map bevinden zich weer twee andere mappen (x64) 64 bits en (x86) 32 bits.
- Afhankelijk van de gebruikte versie van Windows dient u de juiste map te selecteren.
Open de opdrachtprompt van Wndows 10. Klik op de startknop en typ het commando CMD en klik met de rechtermuisknop op de opdrachtprompt en klik op de optie als administrator uitvoeren.
- Navigeer nu via het onderstaande commando naar de map C:\devnodeclean.
- Note: Vervang x64 door x86 als u de 32-bits versie van Windows 10 is geïnstalleerd.
CD C:\devnodeclean\x64
Geef nu het onderstaande commando op voor een overzicht van de orphaned USB-apparaten. Middels de tweede regel kunt u een export maken naar een tekstbestand op het bureaublad. Echter krijgt u dan niet in de opdrachtprompt zelf te zien welke items voor een cleanup in aanmerking komen.
DevNodeClean /n
DevNodeClean /n > "%userprofile%\desktop\DevNodeClean.txt"
Voordat u tot verwijdering overgaat is het aanbevolen een herstelpunt of systeemkopie aan te maken. Zo kunt u altijd nog terug mocht er onverhoopt iets verkeerd gaan.
Om achtergebleven restanten van USB-apparaten uit de cache van Windows te verwijderen gebruikt u het volgende commando.
DevNodeClean
Op de onderstaande afbeelding ziet u dat het eerste commando aangeeft dat een vermelding verwijderd zou moeten zijn van een USB-apparaat. Maar niet geval is, middels het laatste commando kunt u dit alsnog doen, de tool DevNodeClean zal deze (oude) verwijzingen naar USB-apparaten verwijderen. Het is niet noodzakelijk maar wel aanbevolen om na deze stappen de computer eerst even opnieuw op te starten.