Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

ik wilde meer werkgeheugen en heb 4 Gb 800 Mhz DDR2 werkgeheugen gekocht van Corsair. 2x2

Nadat ik het had geinstalleerd (wat een groot woord is !!!!), stond er bij systeem eigenschappen, dat ik 4 Gb heb, maar dat er maar 3,47 Gb beschikbaar is.
Nu had ik dat al eerder vernomen dat dat zou kunnen, maar niet dat dat ook bij mij zou gebeuren, want ik heb een aparte grafische kaart GT440 1Gb DDR5.
Nu heb ik vernomen dat ik het wel alsnog kan instellen dat er 4Gb wordt gebruikt.
Wat ik ook heb begrepen is dat als ik er meer werkgeheugen instop, dit verholpen zou zijn,... dus als ik er nog eens eenzelfde 2Gb module plaats, ik wel zal zien dat er 6 GB wordt gebruikt. Klopt dat? Wie weet er meer van en kan ik dit probleem tot het verleden laten behoren.

Alvast bedankt.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
2
In je profiel staat dat je de 64bit versie van Windows 7 gebruikt maar aan het aantal geheugen te zien lijkt het erop dat het om de 32 bit versie gaat die ziet namelijk niet meer dan 3.x GB van de 4GB.
Weet je zeker dat de 64bit versie van Windows is geïnstalleerd?
3
Het onderstaande is te vinden op de site van Kingston.
MODULES MUST BE ORDERED AND INSTALLED IN KITS OF THREE for Triple Channel mode. Kingston offers "K3" kit part numbers for Triple Channel mode, as well as "K2" kit part numbers for Dual Channel mode. Intel desktop processors support only non-ECC, Unbuffered DIMMs. Intel Xeon Workstation processors support ECC, Unbuffered DIMMs only. Supports Intel Extreme Memory Profile (XMP). If 4GB is installed, the recognized memory may be reduced to 3.5GB or less (depending on system configuration and memory allocation). A 64-bit Operating System is required to utilize more than 4GB of memory.
4
Wessel schreef:In je profiel staat dat je de 64bit versie van Windows 7 gebruikt maar aan het aantal geheugen te zien lijkt het erop dat het om de 32 bit versie gaat die ziet namelijk niet meer dan 3.x GB van de 4GB.
Weet je zeker dat de 64bit versie van Windows is geïnstalleerd?
Beste Wessel,
bedankt voor je reactie.
Ja, ik heb zeker Windows 7 64 bit.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
5
De Hulk schreef:Het onderstaande is te vinden op de site van Kingston.
MODULES MUST BE ORDERED AND INSTALLED IN KITS OF THREE for Triple Channel mode. Kingston offers "K3" kit part numbers for Triple Channel mode, as well as "K2" kit part numbers for Dual Channel mode. Intel desktop processors support only non-ECC, Unbuffered DIMMs. Intel Xeon Workstation processors support ECC, Unbuffered DIMMs only. Supports Intel Extreme Memory Profile (XMP). If 4GB is installed, the recognized memory may be reduced to 3.5GB or less (depending on system configuration and memory allocation). A 64-bit Operating System is required to utilize more than 4GB of memory.
Beste Hulk,

bedankt voor je reactie.
Je antwoord is mij niet duidelijk. Kan je dat uitleggen, of wellicht iemand anders?
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
6
Er staat dat het niet ongewoon is.
Nu had ik dat al eerder vernomen dat dat zou kunnen, maar niet dat dat ook bij mij zou gebeuren,
Dat schrijf je zelf ook.
If 4GB is installed, the recognized memory may be reduced to 3.5GB or less (depending on system configuration and memory allocation).
Hetzelfde staat hier in het Engels. Afhankelijk van systeemconfiguratie en toegewezen geheugen.
A 64-bit Operating System is required to utilize more than 4GB of memory.
Nu heb ik vernomen dat ik het wel alsnog kan instellen dat er 4Gb wordt gebruikt.
Wat ik ook heb begrepen is dat als ik er meer werkgeheugen instop, dit verholpen zou zijn,... dus als ik er nog eens eenzelfde 2Gb module plaats, ik wel zal zien dat er 6 GB wordt gebruikt. Klopt dat? Wie weet er meer van en kan ik dit probleem tot het verleden laten behoren.
Dat maak is dus ook op uit die laatste Engelse tekst. Ik vind het alleen vreemd dat je 'zaken verneemt'. Als ik zaken ergens 'verneem' zou ik daar ook doorvragen. Ik weet niet of hier mensen aanwezig zijn die op dit specifieke vakgebied meer kennis in huis hebben. Helaas kan ik je niet verder helpen.
7
Welk type Asrock moederbord is het precies want als dit een model is met een onboard grafische kaart is het mogelijk dat deze nog een deel van het geheugen gebruikt als deze niet is uitgeschakeld.
MagicBright schreef: Wat ik ook heb begrepen is dat als ik er meer werkgeheugen instop, dit verholpen zou zijn,... dus als ik er nog eens eenzelfde 2Gb module plaats, ik wel zal zien dat er 6 GB wordt gebruikt. Klopt dat? Wie weet er meer van en kan ik dit probleem tot het verleden laten behoren.
Nee dit klopt niet, als je er 2GB bij zou plaatsen kom je op 5,47 GB.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
8
Het type moederbord is Asrock 4core1333-FullHD

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?M ... 333-FullHD" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik heb de laatste bios, oftewel 1.70.
Mijn moederbord moet Vista 64 bit ondersteunen. Ik heb er Windows 7 64 bit op staan en beide zijn toch OS die meer dan 4 GB werkgeheugen kan hebben.
Ik heb op de site gekeken van Asrock, maar ik kan niks vinden over nieuwe bios updates van mijn type MoBo, helaas.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
9
Een BIOS update is ook helemaal niet nodig het enigste wat je moet is de onboard videokaart even uitschakelen deze gebruikt namelijk 512MB shared geheugen en dat is precies het gedeelte van het geheugen wat je nu mist.

Integrated ATI™ X1250 graphics
- DX9.0 VGA, Pixel Shader 2.0
- Max. shared memory 512MB


Op pagina 47 van de manual staat waar je deze in de BIOS moet uitschakelen.
http://europe.asrock.com/downloadsite/m ... FullHD.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
10
Nope, is het ook niet.
Omdat het altijd al "uitgeschakeld" stond, vanwege een videokaart die ik er zelf in heb gezet.
In mijn bios staat de primaire video adapter dus op PCI-E en dan staat de onboard videokaart automatisch uit (auto).
Zelfs als ik dat allemaal aanpas en dus de grafische chip op 32 MB zet, zelfs dan geeft het nog steeds 3,47 GB beschikbaar aan.
Ik vrees met grote vrees, dat ik straks een ander MoBo moet zien te vinden, die wel W7 64bit automatisch ondersteunt, die ook nog DDR2 is.
Ik heb al gezien dat nieuwe socket 775 mobo's al met DDR3 worden geleverd.
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
11
Download en installeer Speccy
Start het programma en er zal nu een overzicht gemaakt worden van je hardware.
Als dit gereed is selecteer je bovenaan " File - Publish Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Yes ".
In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
12
kan het verholpen worden door gewoon Windows opnieuw te installeren?
Een goede kennis van mij die zelf ITer is, zei dat ik misschien dit kan verhelpen door Windows 7 Pro te installeren. Die heb ik niet, maar hij zei dat ik die gewoon
van het internet moet halen (illegaal downloaden dus)
Zou dat kunnen helpen?
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
13
MagicBright schreef:Die heb ik niet, maar hij zei dat ik die gewoon
van het internet moet halen illegaal downloaden dus)
:o :o :o illegaal downloaden = illegaal software :rofl:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
14
MagicBright schreef:kan het verholpen worden door gewoon Windows opnieuw te installeren?
Nee dit zal geen verschil maken.
Maar heb je een linkje van Speccy met de specificaties zodat ik daar even naar kan kijken.
MagicBright schreef:Een goede kennis van mij die zelf ITer is, zei dat ik misschien dit kan verhelpen door Windows 7 Pro te installeren. Die heb ik niet, maar hij zei dat ik die gewoon
van het internet moet halen (illegaal downloaden dus)
Zou dat kunnen helpen?
Nee dit gaat ook niet helpen?
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
15
Oja, dat programmaatje heb ik gedownload.
Komt er aan.


http://speccy.piriform.com/results/T2oI ... fQjpgvmPU7" onclick="window.open(this.href);return false;
CPU AMD Ryzen 7 5800X
Mobo AsRock B550 Phantom Gaming 4
1Tb m.2 SSD ADATA
1 TB SSD Kingston HyperX
1 TB m.2 SSD Intel 660
Corsair 16Gb DDR4 3200 Mhz werkgeheugen
Windows 11 Pro 64 bit
Bitdefender
Gygabite Vision RTX3070
Behuizing: AZZA Storm 6000 Big Tower
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”