Plaats reactie
16
Black Tiger schreef: , want in de basis is er zo vreselijk veel niet veranderd
Mee eens. IPV6 om een voorbeeld te noemen wordt erg langzaam uitgerold....
Volgens mij riepen ze 30 jaar geleden al dat ipv4 adressen op zouden raken :D
17
Ik heb geen idee wanneer ze daarmee zijn beginnen te roepen. 30 jaar geleden bestond het internet nog niet zo lang. Maar het groeide enorm snel. Dus het zal vrij kort na die periode geweest zijn volgens mij rond 1999. Kwam pas halverwege de jaren 2000 echt een beetje op gang. Het schijnt dat APNIC de eerste was die in 2011. In 2012 werd pas besloten door de grote operators dat iedereen het ging ondersteunen en pas in 2017 werd het de nieuwe standaard.
Dat laatste betekent dat als je zowel ipv4 alsook ipv6 gebruikt, dat ipv6 dan gebruikt wordt.

Dat was ook de reden waarom ik opeens niet meer op mijn forum admin deel kon komen op een gegeven moment. De server die ik nieuw had ingeregeld daar had ik ipv6 ook op geactiveerd en op een gegeven moment begon ik met Ziggo thuis in m'n eigen router ook ipv6 aan te zetten. Dus echt dual-stack werken.
Vervolgens was mijn admin deel van mening dat ik geen toegang had. Dat verbaasde me in eerste instantie. Nadien dacht ik dat het ipv6 zou kunnen zijn, maar dacht dat er een terugval zou plaatsvinden met dual-stack. Dus als ipv6 niet zou werken, dat dan ipv4 gebruikt zou worden.

Maar zo werkt het dus niet. En ik had in de .htaccess de toegang beperkt tot mijn ipv4. Volgens moest ik dus een heel /64 ipv6 subnet gaan toevoegen (is ook maar 1 regel) om te zorgen dat ik er wel in kon. Want ik werd gewoon geblokkeerd omdat ipv6 dus voorrang heeft, die had geen toegang dus is het einde oefening en ook geen fallback. :)

Dus de echte uitrol is eigenlijk pas laat op gang gekomen, vanaf 2012, en veel mensen wilden nog niet. Het begint de laatste 2 a 3 jaar eigenlijk pas echt op te schieten omdat de ipv4 adressen ook behoorlijk duur beginnen te worden. En dan willen mensen nog wel eens iets doen. 8:)
Greetings, Black Tiger.
19
Rick13 schreef: IPV6 adressen kan je niet meer onthouden.
Met wat geluk zou je er eentje nog wel kunnen onthouden. Maar het "probleem" met ipv6 wat dat betreft is dat elk device niet alleen 1 maar meer ipv6 krijgt en dat die ook nog eens wisselen.
Zo heb ik op de pc 2 temp ipv6 adressen en een gewoon ipv6. En die temps worden op internet gebruikt. Als ik bij https://watzijnmijnips.nl ga kijken, zie ik dus een van die twee tijdelijke ip adressen. Als ik morgen kijk is dat weer een ander dus dat kan ik niet gebruiken om mezelf te whitelisten. Het ipv6 van mijn modem is online dus niet eens zichtbaar, vandaar dat ik een hele range moet whitelisten.

Voordelen, nja ligt er aan wat je er mee wilt. Het wordt een stuk eenvoudiger om een forward te maken naar een device schijnt het. Sterker nog, er is geen NAT meer dus je hoeft geen forward te maken maar gewoon betreffende poorten open zetten op het device.
Daar moet ik zelf ook nog eens verder naar kijken want ik ben ook nog niet echt thuis in ipv6. En als je dan een poort open zet, naar welk ip moet je dan verwijzen gezien dat steeds wisselt? Dat laatste, dat open zetten en wisselen van die ip's, daar moet ik nog eens nader gaan in duiken.
Greetings, Black Tiger.
20
Ja, precies. IPV4 ben je veel meer bekend mee.
Eigenlijk moeten wij onszelf dwingen om met ipv6 te gaan werken.
Als je er mee werkt ga je het pas echt onder de knie krijgen en dan zal je ook begrijpen hoe o.a. forwarden werkt.
Als je meer weet, hoor ik het graag.
Altijd leuk om up to date te zijn.
21
Rick13 schreef:
Dat is dus de reden dat ik mijn modem in bridgemode heb gezet, want dat Ziggo ding werkt niet goed in router mode met doorgifte van ipv6, dan ging er wat niet helemaal goed v.w.b. het gehele subnet.
En zo kon ik fijn oefenen. Heb ik nog niet echt veel gedaan vanwege het feit dat een Fritzbox (die ik als eigen router gebruik), nog geen VLAN's kan maken.
Forwarden is er niet meer vanwege NAT, je zult dus in de firewall en in de router de poort gewoon moeten openen. Ik laat nog wel weten als ik er achter kom hoe dit dan werkt met welk ip je de buitenwereld dan moet geven.
Of als jij het ontdekt hou ik me ook aanbevolen. :)
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord