Eergisteren nam dochter contact met me op.
PC wilde niet starten bleef hangen. Scherm bleef alleen maar zwart, niets te zien.
Uit laten drukken en opnieuw laten starten. Toen gaf hij aan dat ie gerepareerd moest worden en automatisch herstel en schijfcontrole gingen plaats vinden.
Dat duurde behoorlijk lang met als eindresultaat het bekende scherm dat het niet gerepareerd kon worden. Dan kun je afsluiten of geavanceerde opties kiezen.
Dus die PC is naar hier gekomen, als ik het goed herinner was het een 0xc000000e foutmelding.
Van alles geprobeerd via een bootable usb stick met Windows om de reparatietool te kunnen gebruiken, maar niets hielp.
Uiteindelijk de EFI bootsector vernieuwd. Handleiding gevonden om deze opnieuw te maken.
https://www.dell.com/support/kbdoc/en-u ... ell-pc#GPT
netjes gevolgd voor W10 nieuwer dan 1709 (dus stap 8 en zo overgeslagen).
Dat leek allemaal perfect te werken, alleen daarna starten W10 nog steeds niet op, nu met andere foutmeldingen.
Iets met dat het register niet aanwezig is. Momenteel is een ander systeem in gebruik maar ik kan dadelijk de preciese foutmelding plaatsen.
Ooit heeft ie het allereerste stukje eerder gehad maar de automatische reparatie verliep toen verder prima en is zowat een jaar lang prima blijven werken.
Ik heb een image kunnen maken met EaseUs todo backup home voordat ik reparaties gedaan heb. Als ik dat terug zet op een andere disk en dan probeer te booten krijg ik hetzelfde probleem met opstarten, ook dat blauwe scherm dat Windows gerepareerd moet worden, hetgeen dus niet lukt.
Iemand een slim idee om dat toch aan de praat te krijgen? Ik weet niet hoeveel tijd ik hiervoor heb voordat ik mijn eigen reserve pc aan m'n dochter moet geven, maar ik vind het toch vaagheid dat dit niet te maken is, zelfs niet met andere schijf.
2
De foutmelding 0xc000000e is een KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR bugcheck zoals hier aangegeven: https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... page-error
Zijn er dump-files aangemaakt?
- C:\Windows\Minidump\*.dmp
- C:\Windows\Memory.dmp
Zo ja upload die eens naar WeTransfer of elders.
Ik ben geen BSOD expert, maar van wat ik meekrijg op Sysnative wordt veelal geadviseerd om een 'Long Drive Self Test' uit te voeren met de tool van de fabrikant of middels SeaTools voor SSD's. En tevens MemTest op het systeem zelf om een geheugenprobleem uit te sluiten.
Persoonlijk zou ik een MemTest als eerste uitvoeren, vooral gezien de melding dat het register niet aanwezig zou zijn, dit kan betekenen dat tijdens een crash een hive file niet correct naar de HDD/SSD is weggeschreven.
Welk type HDD/SSD is het?0xc000000e, or STATUS_NO_SUCH_DEVICE, indicates a hardware failure or an incorrect drive configuration. Check your cables and check the drive with the diagnostic utility available from your drive manufacturer. If you're using older PATA (IDE) drives, this status code can indicate an incorrect master/subordinate drive configuration.
Zijn er dump-files aangemaakt?
- C:\Windows\Minidump\*.dmp
- C:\Windows\Memory.dmp
Zo ja upload die eens naar WeTransfer of elders.
Ik ben geen BSOD expert, maar van wat ik meekrijg op Sysnative wordt veelal geadviseerd om een 'Long Drive Self Test' uit te voeren met de tool van de fabrikant of middels SeaTools voor SSD's. En tevens MemTest op het systeem zelf om een geheugenprobleem uit te sluiten.
Persoonlijk zou ik een MemTest als eerste uitvoeren, vooral gezien de melding dat het register niet aanwezig zou zijn, dit kan betekenen dat tijdens een crash een hive file niet correct naar de HDD/SSD is weggeschreven.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Ik denk dat ik 'm beter kan afsluiten wegens gebrek aan tijd dat die machine hier is. De HDD blijft wel hier.
De schijf heb ik nog wel, alles lijkt goed, maar zo gauw ik een chkdsk /r ga doen, doet hij de eerste controles relatief snel maar de laatste gaat 30 uur duren.
Nu heb ik misschien al iets verknald want als ik naar systeemherstel ging kijken kwam die via de rescue usb wel tevoorschijn, maar kon ik niet gebruiken want Windows was niet meer beveiligd. En dat kan men schijnbaar ook niet meer doen via commandline las ik.
Wellicht veroorzaakt door mijn poging de schijf te repareren maar dat kan dan ook die 0xc000000e veroorzaakt hebben, alhoewel... dat flikt ie dus ook op een andere schijf waar ik het image op terug heb gezet.
Dat lijkt er dan weer op dat het sector is die verknald is want daar is ie ook niet te repareren.
Wel zag ik dat de datum van het laatste systeemherstel van 13 februari was. Laat dat nu niet net patch tuesday zijn.
Dus ik ben bang dat die update toch de boel verknald heeft.
Er is geen enkele dump file aanwezig, niet in Windows en er is geen directory Minidump aanwezig.
De HDD is een Sata en betreft een 2 TB WD Red NAS schijf.
Memtest is misschien wel een goed idee. Alhoewel die volgens mij vorige keer ook geen soelaas bood, als ik tijd over heb doe ik die ook nog eens.
Inmiddels met een verse installatie op een andere disk draait ie weer als een tiet. Maar ik wordt er altijd doodziek van als ik geen oorzaak kan vinden van zoiets.
Alhoewel de 13de wel sterk op die update lijkt. Die overigens na de nieuwe installatie ook even vrolijk weer mislukt met de bekende error.
Vreemd... ik kreeg geen notificatie van je antwoord. Even checken of ik dat wel aan heb staan.
Edit: ja ben geabonneerd, toch geen notificatie gehad.
Edit2: notificatie staat goed. Geen verbinding met mijn mailserver geweest... vreemd.
De schijf heb ik nog wel, alles lijkt goed, maar zo gauw ik een chkdsk /r ga doen, doet hij de eerste controles relatief snel maar de laatste gaat 30 uur duren.
Nu heb ik misschien al iets verknald want als ik naar systeemherstel ging kijken kwam die via de rescue usb wel tevoorschijn, maar kon ik niet gebruiken want Windows was niet meer beveiligd. En dat kan men schijnbaar ook niet meer doen via commandline las ik.
Wellicht veroorzaakt door mijn poging de schijf te repareren maar dat kan dan ook die 0xc000000e veroorzaakt hebben, alhoewel... dat flikt ie dus ook op een andere schijf waar ik het image op terug heb gezet.
Dat lijkt er dan weer op dat het sector is die verknald is want daar is ie ook niet te repareren.
Wel zag ik dat de datum van het laatste systeemherstel van 13 februari was. Laat dat nu niet net patch tuesday zijn.
Dus ik ben bang dat die update toch de boel verknald heeft.
Er is geen enkele dump file aanwezig, niet in Windows en er is geen directory Minidump aanwezig.
De HDD is een Sata en betreft een 2 TB WD Red NAS schijf.
Memtest is misschien wel een goed idee. Alhoewel die volgens mij vorige keer ook geen soelaas bood, als ik tijd over heb doe ik die ook nog eens.
Inmiddels met een verse installatie op een andere disk draait ie weer als een tiet. Maar ik wordt er altijd doodziek van als ik geen oorzaak kan vinden van zoiets.
Alhoewel de 13de wel sterk op die update lijkt. Die overigens na de nieuwe installatie ook even vrolijk weer mislukt met de bekende error.
Vreemd... ik kreeg geen notificatie van je antwoord. Even checken of ik dat wel aan heb staan.
Edit: ja ben geabonneerd, toch geen notificatie gehad.
Edit2: notificatie staat goed. Geen verbinding met mijn mailserver geweest... vreemd.
Greetings, Black Tiger.
5
Een geheugentest zou ik in dit geval zeker uitvoeren met tweemaal 4 passes. En indien er meerdere geheugenreepjes in het systeem zitten deze test met elk reepje apart doen.
In dat geval zou er tevens iets in de Event Viewer logs zichtbaar moeten zijn die het een en ander kan verklaren. De DISM log geeft helaas niet veel info, behalve foutcode 0x80070057 die refereert aan een incorrecte parameter (Invalid Data). Dus mogelijkerwijs is het register beschadigt geraakt, zoals je reeds al opmerkte vanwege de melding dat het register niet aanwezig zou zijn.Black Tiger schreef: Wel zag ik dat de datum van het laatste systeemherstel van 13 februari was. Laat dat nu niet net patch tuesday zijn.Dus ik ben bang dat die update toch de boel verknald heeft.
Een geheugentest zou ik in dit geval zeker uitvoeren met tweemaal 4 passes. En indien er meerdere geheugenreepjes in het systeem zitten deze test met elk reepje apart doen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Ja het blijft raar. Zal dan inderdaad iets van missend register zijn, want het image wilde vanaf een andere disk ook absoluut niet meer opstarten, bleef ook met 0xc000000e terug komen ongeacht wat ik deed. Dus fijn nieuw geinstalleerd en draait weer als een trein.
Of die geheugentest zinvol is weet ik niet want als ik het goed herinner had ik dat al eens uitgebreid gedaan. En na wat zoeken.... inderdaad.
viewtopic.php?t=23657&start=45
Dat gaat dus ook over exact diezelfde pc, en exact hetzelfde euvel als nu gebeurde, alleen nu kreeg ik hem dus niet meer aan de praat. En volgens mij had ik er al een andere schijf in gedaan, ja inderdaad, andere disk er in. Huidige schijf was een WD 2 TB Red NAS schijf. Die verder probleemloos werkt, net als de Seagate die er uit kwam.
Dit is misschien wel apart:
viewtopic.php?p=192986#p192986
maar dit ook:
viewtopic.php?p=192992#p192992
200% zonder problemen.
Wat ik wel erg frappant vindt is dat het kreng dus een jaar lang prima gelopen heeft, want gek genoeg was het vorige jaar ook eind februari dat dit gebeurde, zij het een weekje later in de maand.
Of die geheugentest zinvol is weet ik niet want als ik het goed herinner had ik dat al eens uitgebreid gedaan. En na wat zoeken.... inderdaad.
viewtopic.php?t=23657&start=45
Dat gaat dus ook over exact diezelfde pc, en exact hetzelfde euvel als nu gebeurde, alleen nu kreeg ik hem dus niet meer aan de praat. En volgens mij had ik er al een andere schijf in gedaan, ja inderdaad, andere disk er in. Huidige schijf was een WD 2 TB Red NAS schijf. Die verder probleemloos werkt, net als de Seagate die er uit kwam.
Dit is misschien wel apart:
viewtopic.php?p=192986#p192986
maar dit ook:
viewtopic.php?p=192992#p192992
200% zonder problemen.
Wat ik wel erg frappant vindt is dat het kreng dus een jaar lang prima gelopen heeft, want gek genoeg was het vorige jaar ook eind februari dat dit gebeurde, zij het een weekje later in de maand.
Greetings, Black Tiger.
7
Heet vreemd inderdaad, al lijkt een probleem met het geheugen mij nog steeds de meest logische verklaring. Ook al geeft MemTest geen problemen aan, zou het nog wel kunnen dat de set van vier reepjes van 8 GB niet goed samenwerken. Je zou het systeem eens voor langere tijd op 16GB kunnen laten draaien. Gezien de foutmelding 'invalid parameter' zou het ook weleens om zogenaamde Bitflips kunnen gaan die na een bepaalde tijd optreden.
Al met al is het wel een spooky systeem, met name omdat hetzelfde probleem na bijna precies een jaar in dezelfde hoedanigheid terugkeerde?!
Al met al is het wel een spooky systeem, met name omdat hetzelfde probleem na bijna precies een jaar in dezelfde hoedanigheid terugkeerde?!
8
Ja het is vaag. Maar een fout die na een jaar terug op treedt is spooky maar het hernieuwde optreden van het probleem duurt mij dan te lang om het systeem nog verder hier te houden om langere tijd op 16 GB te laten draaien. Die is dus weer terug naar dochter sinds gisteren of eergisteren.
Als vaker gekke problemen zouden voorkomen zou dat een ander verhaal zijn geweest.
De harde schijf heb ik wel nog altijd hier voor onderzoek, ik blijf het vreemd vinden. Toevallig heb ik hier nog een i5 staan, volgens mij zelfde type van de 4de generatie, en dacht zelfs hetzelfde type moederbord.
Ik zou die schijf daar eens in kunnen pleuren en dan proberen een nieuwe bootsector te maken. Maar volgens mij blijft het een corrupte Windows die de boel niet door laat starten.
Als vaker gekke problemen zouden voorkomen zou dat een ander verhaal zijn geweest.
De harde schijf heb ik wel nog altijd hier voor onderzoek, ik blijf het vreemd vinden. Toevallig heb ik hier nog een i5 staan, volgens mij zelfde type van de 4de generatie, en dacht zelfs hetzelfde type moederbord.
Ik zou die schijf daar eens in kunnen pleuren en dan proberen een nieuwe bootsector te maken. Maar volgens mij blijft het een corrupte Windows die de boel niet door laat starten.
Greetings, Black Tiger.
9
Wat ik zou adviseren is dat je dochter regelmatig handmatig back-ups maakt van het volledige register. Zodat je bepaalde hive-files offline kan restoren om een en ander te testen als dit probleem zich weer voor gaat doen. Een handige tool daarvoor is RegBak van AceLogix. De Registry Backup tool van Tweaking.com is ook handig, die maakt ook automatisch back-ups.
Download Acelogix RegBak (Portable) to create a backup of the registry.
Download Acelogix RegBak (Portable) to create a backup of the registry.
- Extract RegBak.zip and right-click regbak64.exe and select "Run as administrator".
- Click on the button New backup and choose the location where you want to save the backup.
- Optional: enter a description for this backup.
- Now click on the option "Click here to view details".
- Ensure the option Select hives not loaded by Windows is checked, to be sure the following items are included in the backup.
- Click Ok to save these settings and press Start to create the backup.
- When completed you will see the message: Finished succesfully.
Inderdaad, dit maakt het probleem ook zo vreemd.Black Tiger schreef:Als vaker gekke problemen zouden voorkomen zou dat een ander verhaal zijn geweest.
En misschien eens kijken naar de BCD-template in de map C:\Windows\System32\Config.Black Tiger schreef:Ik zou die schijf daar eens in kunnen pleuren en dan proberen een nieuwe bootsector te maken.
10
Ik zal haar dat eens zeggen van die register backup als ze daar aan denkt.
Wat moet ik daar aan zien? Als ik die open met bijv. Editpad Lite dan zie ik allemaal rare tekens. Hij is 28kb groot.
Die heb ik nu uit de backup van de originele harddisk getrokken, alleen de template, niet de log, die was er ook trouwens.Maxstar schreef: En misschien eens kijken naar de BCD-template in de map C:\Windows\System32\Config.
Wat moet ik daar aan zien? Als ik die open met bijv. Editpad Lite dan zie ik allemaal rare tekens. Hij is 28kb groot.
Greetings, Black Tiger.
11
Kan je de BCD-template inladen in een offline Registry Explorer zoals die van Eric Zimmerman: https://ericzimmerman.github.io/#!index.md
Direct ink: https://f001.backblazeb2.com/file/EricZ ... plorer.zip
Direct ink: https://f001.backblazeb2.com/file/EricZ ... plorer.zip