Plaats reactie
1
Hallo allemaal,
Nu is het zo dat ik altijd een beetje laks ben geweest wtb beveiliging van mijn laptop. Ik heb altijd aangenomen dat dat de beveiliging van Windows zelf standaard staat ingeschakeld (wat wellicht ook zo is), en er verder niets aan hoef te doen. Nu las ik hier dat de standaard Windows beveiliging eigenlijk helemaal niet zo goed is, dus misschien moet ik eens gaan kijken naar veiligere opties. Misschien dat het verstandig is om eerst even een check te doen of de laptop helemaal schoon is en er geen rare of ongewenste dingen op staan. Jullie weten vast hoe ik alle eventuele ongewenste software zou kunnen verwijderen, en met een schone lei kan beginnen (?).

Mvg
4
Hallo,

Ik zie nog restanten van McAfee Personal Security, deze virusscanner is voorgeïnstalleerd bij aankoop.
Die restanten gaan we verwijderen, verder zie ik geen rare dingen.

Afbeelding

Let op: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.
Download fixlist.txt uit de bijlage naar het bureaublad, waar ook FRST.exe aanwezig is.
  • Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie Afbeelding Als administrator uitvoeren.
  • Druk op de Fixen knop.
  • Er zal u een logbestand aangemaakt worden (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan het volgende bericht.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
5
Hierbij de fixlog, en de computer is opnieuw opgestart.

Ik zie nu overigens dat ik als ''gast'' in Google Chrome zit, en niet meer op mijn Microsoft Account. Daardoor moest ik ook mijn gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw invullen hier op het forum. Doorgaans ben ik altijd ingelogd op mijn Microsoft Account wanneer ik Chrome open. Kan dit door de fix zijn gekomen?
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
6
Nu ben ik inmiddels wel weer ingelogd met mijn email adres (google account), maar de layout van Chrome is heel anders dan hij was voordat ik de fixlog deed, en opnieuw opstartte. Maar goed, dat is niet heel erg verder. Inmiddels weet hij wel mijn wachtwoorden en gebruikersnamen weer voor bepaalde websites, alleen moet ik opnieuw inloggen (waar ik voorheen meestal automatisch ingelogd was). Maar goed, dat is niet heel erg verder.

Al heb ik het idee dat ik nu anders ben ingelogd dan hiervoor. Er staan ook andere bookmarks nu. Waarschijnlijk heb ik een andere Microsoft account (niet met mijn emailadres) aangemaakt toen ik deze laptop voor het eerst installeerde. Zou dat het kunnen zijn? Haha, gekke situatie.
7
Hallo,

Er is wel opgeruimt, Temp map, Chache, cookie's enz waardoor wachtwoorden weg zijn en die je dan opnieuw moet invullen, ook de meeste gebruikte bookmarks zijn dan weg van de start pagina.
Maar alles eens goed opruimen is wel belangrijk voor de werking van je pc.
En over je Microsoft account heb je er meestal maar één van.

Maar hoe draait de pc nu na deze schoonmaak beurt.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
8
Aah oke, dan zal het daar hoogstwaarschijnlijk door komen. Geen probleem! Weet even niet exact hoe ik hiervoor nou ingelogd stond bij Google Chrome, maar op dit moment is dat via het Google Account van mijn eigen mail adres. Dus dat lijkt mij helemaal prima.

Veel login's en wachtwoorden staan bij mij in de wachtwoordmanager van Google. En via mijn smartphone is dat vaak een soort Samsung wachtwoord manager. Al jaren lang zie ik dan af en toe dat er een bepaalde aantal hoeveelheid ''gehackte wachtwoorden'' tussen zitten. Nu zie ik in de wachtwoord manager van mijn Google account ''27 gehackte wachtwoorden staan''. Volgens mij zijn dit wachtwoorden van websites als bol.com etc etc. Denk niet echt iets om mij zorgen over te maken (?). Dit zie ik eigenlijk al jaren staan overigens, maar om nou al die wachtwoorden te gaan aanpassen lijkt mij ook niet direct nodig, toch? In al die jaren heb ik niks geks op die accounts zien gebeuren. Zijn dit meldingen die ook vaker voorkomen bij anderen? Of meestal is het niet eens een melding, maar als ik dan in mijn Google Account bij de wachtwoorden ga kijken dan zie ik bovenstaande dus staan.

Overigens lijkt de laptop prima te draaien! Dank je wel!
9
Hallo,

Over je wachtwoorden, dit zou ik toch serieus nemen want van het ene kom je zo in het anderen. Vooral gevaarlijk als je ook nog bankzaken en betalingen doet.
Ik gebruik de wachtwoord manager van Google niet dus moest even de werking zoeken,, maar ik zou zeker de wachtwoorden die gehackt zijn veranderen en of deze verwijderen met het gehele account.

Inloggen en account wijzigen of verwijderen

Als u hier op klikt komt u op de website waar u het uitgelekte account heeft aangemaakt. Log in met de accountgegevens die Chrome voor u heeft opgeslagen. Vervolgens zoekt u in uw profiel hoe u uw wachtwoord kunt veranderen. U kunt deze gelegenheid ook aangrijpen om uw account te verwijderen als u die toch niet meer gebruikt. Een account dat niet bestaat kan ook niet gehackt worden.
Bron
Nu is het zo dat ik altijd een beetje laks ben geweest wtb beveiliging van mijn laptop. Ik heb altijd aangenomen dat dat de beveiliging van Windows zelf standaard staat ingeschakeld (wat wellicht ook zo is), en er verder niets aan hoef te doen. Nu las ik hier dat de standaard Windows beveiliging eigenlijk helemaal niet zo goed is, dus misschien moet ik eens gaan kijken naar veiligere opties.
De standaard beveileging van Windows behoort nu bij de betere gratis anti-virus scanners, voordeel geen storende reclames die vele andere gratis antivirus-scanners wel hebben.
Voordeel andere gratis scanners vaak meer mogelijkheden met instellingen.
Als aanvulling zou je wel en gratis malware scanner kunnen plaatsen zoals gratis Malwarebytes.
En verder als tip niet overal op klikken of je e-mail achter laten.

Ik hoop je zo genoeg te hebben geïnformeerd nee nee stel gerust je vragen.

Voer de volgende stappen uit om FRST te verwijderen.
  • Klik met de rechtermuisknop op Afbeelding FRST / FRST64 en selecteer Naam wijzigen.
  • Hernoem het naar Uninstall.exe en druk op Enter op je toetsenbord.
  • Dubbelklik op Uninstall.exe. Uw computer zal opnieuw opstarten en dit toestaan. FRST wordt nu verwijderd.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
10
Veel dank voor alle hulp. Inmiddels heb ik bijna alle gelekte wachtwoorden gewijzigd. Al die wachtwoorden waren ook hetzelfde, en die zijn (waren) relatief zwak. Dat was een simpel wachtwoord die vroeger nog wel eens invulde voor websites die ik niet zo belangrijk achtte.

Enige dat er nu nog staat is dat ik 90 zwakke wachtwoorden heb (waarschijnlijk andere oude accounts met hetzelfde wachtwoord, maar die niet zijn gelekt).

Ben toch benieuwd hoe het nou precies werkt. Hoe wordt zo'n wachtwoord nou gelekt/gehackt? En bij bepaalde websites wel, en bij anderen schijnbaar weer niet. Dus 27 wel, en 90 niet. Wellicht weet jij daar het antwoord ook niet op hoor.

Ik zal eens kijken naar Malwarebytes! Als ik meer vragen heb dan zal ik die hier plaatsen, of een nieuw topic openen.
11
Ben toch benieuwd hoe het nou precies werkt. Hoe wordt zo'n wachtwoord nou gelekt/gehackt? En bij bepaalde websites wel, en bij anderen schijnbaar weer niet. Dus 27 wel, en 90 niet. Wellicht weet jij daar het antwoord ook niet op hoor.
Meestal door een datalek, data via callcenters, via phishing of malware op je pc. Via deze site kan je zien of je e-mail gehackt is https://haveibeenpwned.com/
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
12
Oei ja, als ik mijn mail adres invul dan krijg ik wel dit bericht te zien:

Oh no — pwned!
Pwned in 8 data breaches and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)

Denk dat ik dit mail adres ook al heb vanaf de pubertijd. Ergens 2002, gok ik.
13
Hallo,

Dat is een nadeel vele mensen behouden hun e-mail adres hun hele leven, de meeste hebben (gebruiken) maar één e-mail voor alles.
Het beste is meerdere e-mail adressen te gebruiken, ook dit hebben de meeste al zonder het zelf te weten (bij Microsoft Hotmail.com, Google Gmail)
En je zou één hoofd e-mail moeten hebben voor belangrijke dingen, één voor privé en kennissen, één voor forums, producten bestellen, enz.

En zeker met regelmaat (aantal maanden) je wachtwoord veranderen en wil je dan helemaal voor nog meer veiligheid moet je twee staps verificatie instellen (wat al steeds meer word geëist).
https://slimmesoftware.online/tips/twee ... instellen/
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
14
Ja, dat is een goed punt. Ik zit er ook al een tijdje over na te denken om meerdere e-mail adressen aan te maken. En dan dit oude email adres gebruiken voor forums, shopping websites, en andere (relatief) onbelangrijke zooi. Moet mij er even toe zetten om dat te regelen. Ik heb namelijk ook een Gmail account met dezelfde naam als mijn Hotmail heeft, inderdaad. Ik denk dat ik daarmee stond ingelogd op Google Chrome, voordat ik de FRST gebruikte.

Wel pittig om elke paar maanden een nieuw wachtwoord te verzinnen voor al je accounts. Al zijn daar waarschijnlijk ook tips voor. Want eigenlijk is het ook aan te raden voor elk account een (iets) ander wachtwoord te bedenken, he? En dan heb ik ook nog een aantal apps en apparaten waar ik een pincode moet gebruiken (4 of 5 cijfers), om in te loggen. Die moeten eigenlijk ook allemaal anders zijn. Bankzaken, smartphone zelf, laptop etc. En zo zijn er nog een aantal waarbij je alleen met pincode in kunt loggen. Haha, valt niet mee!

Gelukkig kan je overigens niet zo heel makkelijk in een Hotmail vanaf een nieuw apparaat, dacht ik(?). Dus het feit dat mijn (en van heel veel andere mensen) email adressen zijn gehackt vanaf bepaalde websites, geeft niet de zekerheid dat ze ook zomaar in je mail kunnen komen. Wel krijg ik overigens al tijden een hoop spam binnen, waar ik nooit op klik. Meeste wordt wel goed gefilterd naar de spamfolder, maar nog zeker niet alles!

Veel dank voor alle tips!
15
Hallo,

Ik gebruik een Password Manager, hoef je één hoofdwachtwoord te onthouden en zij creperen een wachtwoord.
Ook te koppelen aan je smartphone, hier een paar linken met info:

https://www.pcwebplus.nl/gratis-alterna ... -de-beste/

https://www.consumentenbond.nl/internet ... woordkluis

https://4sysops.com/archives/sync-keepa ... d-and-ios/
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hulp bij malware problemen, adware, ongewenste software en een trage computer”