Plaats reactie
1
Microsoft heeft via het updatekanaal op Twitter aangekondigd dat Windows 10 22H2 de laatste versie (build) zal zijn. Vanaf nu rolt Microsoft alleen nog de maandelijks beveiligingsupdates uit tot 14 oktober 2025. Dit betekent concreet dat Microsoft géén nieuwe onderdelenupdate met de codenaam 23H1 of 23H2 zal uitbrengen voor Windows 10.

Eerder had Microsoft al aangegeven dat Windows 10 na de release van Windows 11 géén nieuwe functies meer zal krijgen. Het lag dus al in de lijn der verwachting dat 22H2 of Windows 10 23H1/23H2 de laatste versie zou worden. Maar nu is het dus blijkbaar officieel dat Windows 10 22H2 de allerlaatste versie zal zijn met enkel ondersteuning in de vorm van de cumulatieve updates en/of Out-Of-Band updates die cruciale problemen verhelpen.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Dan weten we dat. Vind ik eigenlijk wel een goed bericht. In de laatste onderdelenupdate voor Windows 10 (versie 22H2) zat ook al weinig tot niets nieuws.
En veel computergebruikers zitten helemaal niet op vernieuwingen te wachten. Die zijn al blij wanneer ze de huidige versie van Windows 10 redelijk kunnen bedienen.
Oké, de nerds denken daar anders over...
3
Eens, want die tweejaarlijkse onderdelenupdates waren eigenlijk 'too much' met inmiddels 14 builds sinds 2015. Gelukkig heeft Microsoft dit bij Windows 11 ook tot één onderdelenupdate per jaar teruggebracht. En zoals je zegt zitten veel gebruikers niet op vernieuwingen te wachten, die vaak ook nog hinderlijk zijn. Echter stopt Microsoft niet met deze trend, want middels KB5025305 voor Windows 11 pusht Microsoft bepaalde updates vroegtijdig door. Dit is weer een nieuwe feature om de laatste updates - dus geen beveiligingsupdates - een soort van automatisch te installeren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Aha, KB5025305 is een preview update. Hij staat voor mij klaar op mijn Windows 11 pc. Die preview updates installeer ik uit principe niet, maar de inhoud ervan zal ik vanzelf later toch binnenkrijgen: op Patch Tuesday van mei 2023.
Je moet die instelling (het pushen van vroegtijdige updates) daarna nog wel zelf aanzetten, heb ik begrepen:

"Nieuw! Met deze update wordt een nieuw wisselknopje toegevoegd op de pagina Instellingen > Windows Update. Wanneer u dit inschakelt, geven we prioriteit aan uw apparaat om de nieuwste niet-beveiligingsupdates en verbeteringen te krijgen wanneer deze beschikbaar zijn voor uw apparaat. Voor beheerde apparaten is de wisselknop standaard uitgeschakeld. Zie Windows-updates downloaden zodra deze beschikbaar zijn voor uw apparaat voor meer informatie."
Bron: https://support.microsoft.com/nl-nl/top ... 8f484b9c0c
5
Achja, er zal nog wel het nodige komen aan updates want oktober 2015 is nog 2,5 jaar en dan gebeurt er nog veel.
Ik zit persoonlijk ook niet op W11 te wachten dus zal pas overgaan als het echt per sé moet voor welke reden dan ook.
Greetings, Black Tiger.
6
Dit is weer typisch MS! Na Windows 8.1 zou Windows 10 al de laatste versie ooit zijn voor verdere doorontwikkeling. Toch kwam MS met Windows 11 op de proppen met veel beperkingen en nieuwigheden waar veel gebruikers niet op zitten te wachten. De beperkingen voor hardware die je kan gebruiken om Windows 11 te draaien zijn gewoon bizar hoog. Mijn PC's met een i7-7700 processor vallen net buiten de boot, met 32 GB geheugen 2x DDR4, snelle SSD's op een mobo van Gigabyte GA-H110 is echt niet verouderd.
7
Tja, je bent niet verplicht Windows te gebruiken, er zijn ook vele Linux distributies.
En de reden voor Microsoft is om een Windows uit te brengen die veiliger zou zijn door een extra beveiliging in processoren die later zijn uitgebracht dan de Intel 7e generatie en de AMD Ryzen van ook latere versie, welke ben ik even kwijt.
https://www.microsoft.com/nl-nl/windows ... ifications

Je kunt wel W11 op niet geschikte systemen installeren hoor met de optie in o.a. Rufus.
https://rufus.ie/nl/
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
8
Dat is een ander punt of je wel of niet verplicht bent om Windows te gebruiken. Dat is een eigen keuze, waar ik moeite mee heb is dat Microsoft niet standvastig is in beleid. Windows 10 zou de laatste versie zijn en als SaaS in ontwikkeling blijven wat dus niet het geval is sinds de lancering van Windows 11.
9
Denzilla schreef: waar ik moeite mee heb is dat Microsoft niet standvastig is in beleid.
Is Microsoft dat ooit geweest dan? Het verbaast mij eerder dat jou dit verbaast, dan dat het mij verbaast dat MS niet standvastig is. ;)
Greetings, Black Tiger.
10
Microsoft is Windows 10 alleen aan het uitfaseren voor de consumentenmarkt, dus Windows 10 Home, Pro, Education. Een belangrijk detail is wel dat Windows Server 2016 en 2019 op oudere builds van Windows 10 draaien en nog jaren van updates worden voorzien.

Windows Server 2016 (Build 14393.xxx) is gebaseerd op 1607 RS1 - EOL 12 jan 2027
Windows Server 2019 (Build 17763.xxx) is gebaseerd op 1809 RS5 - EOL 9 jan 2029

Voor de reguliere versie van Windows 10 Redstone 1 eindigde de support op (10-04-2018) en voor Redstone 5 op (10-11-2020). Toch ontwikkelt Microsoft deze versies door inclusief updates voor de server-versies van deze builds.
pearl schreef: (...) de reden voor Microsoft is om een Windows uit te brengen die veiliger zou zijn door een extra beveiliging in processoren die later zijn uitgebracht dan de Intel 7e generatie en de AMD Ryzen van ook latere versie
Servers met Microsoft Windows draaien niet op de meest recente hardware, vaak nog op een 4e generatie Xeon processor bijvoorbeeld. Zo is er ook geen hardware limiet voor Windows Server 2022 die gebaseerd is op Windows 11. Veiligheid als argument voor systeemvereisten lijkt mij meer een consumenten-aankoop trigger.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
Black Tiger schreef: Is Microsoft dat ooit geweest dan? Het verbaast mij eerder dat jou dit verbaast, dan dat het mij verbaast dat MS niet standvastig is. ;)
Nou ja, in het fancy maken van de standaard desktopomgeving is Microsoft wel standvastig. Vista kwam met irritante aero dingen en widgets, Windows 8 met een gruwelijk startscherm. Microsoft zou er goed aan doen om daar eens afstand van te nemen. Dit door een keuze te geven welke desktopomgeving je prefereert default of klassiek, ook het microsoft-account moet gewoon optioneel blijven en niet standaard. Maar ja wie ben ik?
12
Denzilla schreef: in het fancy maken van de standaard desktopomgeving is Microsoft wel standvastig.
Dat ligt er aan waar je de nadruk op legt. Als het op fancy is wel, als je nadruk op desktop ligt juist weer niet want die is telkens anders. ;)
Je kunt wel default en klassieke thema's kiezen dus een keuze mogelijkheid is er wel.

Microsoft account is nog optioneel maar dan moet je wel een beetje je best doen, het wordt meer en meer geforceerd en daar hou ik ook niet van.
En dan kunnen we elkaar de hand geven... wie ben ik? Maar ook al waren wij iemand, Microsoft doet toch wat ze zelf willen.
Greetings, Black Tiger.
13
Maxstar schreef: Een belangrijk detail is wel dat Windows Server 2016 en 2019 op oudere builds van Windows 10 draaien en nog jaren van updates worden voorzien.
Sinds vorig jaar ben ik werkzaam als IT Servicedesk medewerker en junior systeembeheerder. Ik werk nu in een gedetacheerd team bij een bedrijf om Windows server 2008 R2 te migreren. 2008 R2 is Windows 7 die tot voorkort januari 2023 nog updates kreeg met verengde support, maar dit wist je waarschijnlijk wel.
14
@Black Tiger Ja fancy maar ook de desktopomgeving hoe die standaard is of eigenlijk niet echt. Windows kent niet de mogelijkheid om Windows te installeren met verschillende omgevingen zoals Linux dat heeft. Windows pusht alles gelijk door in GUI en dan krijgt iedereen het. Er is geen optie op een basic of klassieke desktopomgeving te gebruiken die wel te vinden was in Windows XP.
15
Denzilla schreef: Er is geen optie op een basic of klassieke desktopomgeving te gebruiken die wel te vinden was in Windows XP.
Nee klopt, je kunt wel achtergronden wijzigen, volgens mij niet de iconen, althans niet zonder externe dingen.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”