
Foutcode 0x80070003 is een specifieke foutmelding, die aangeeft dat het systeem het opgegeven pad of een bepaald bestand niet kan vinden. Wanneer dit probleem zich voordoet kan Windows Update de installatie vaak niet voltooien. Met als resultaat dat een update na de eerste herstart weer ongedaan wordt gemaakt. Bij dergelijke "rollback-problemen" toont Windows meestal een algemene melding over het ontbreken van updatebestanden of bestanden die mogelijk problemen vertonen.
De toevoeging: "we proberen de update later opnieuw te downloaden" is een klein beetje misleidend. Want het betreft immers geen probleem bij het downloaden van updates. Het verwijderen van bestanden in de map
C:\Windows\SoftwareDistribution
- zoals vaak wordt geadviseerd zal het probleem niet verhelpen. Alleen via de CBS logs alsook de setupapi.dev.log is de werkelijke oorzaak te achterhalen om vervolgens de ontbrekende bestanden en/of corrupties in het register te herstellen. Volg hiervoor de onderstaande instructies.
2023-04-23 15:23:12, Info CBS DriverUpdateInstallUpdates failed [HRESULT = 0x80070003 - ERROR_PATH_NOT_FOUND]
2023-04-23 15:23:12, Info CBS Doqe: Failed installing driver updates [HRESULT = 0x80070003 - ERROR_PATH_NOT_FOUND]
2023-04-23 15:23:12, Info CBS Perf: Doqe: Install ended.
2023-04-23 15:23:12, Info CBS Failed installing driver updates [HRESULT = 0x80070003 - ERROR_PATH_NOT_FOUND]
2023-04-23 15:23:12, Error CBS Startup: Failed while processing non-critical driver operations queue. [HRESULT = 0x80070003 - ERROR_PATH_NOT_FOUND]
Foutcode 0x80070003 - ERROR_PATH_NOT_FOUND verhelpen in Windows 10 en 11
Stap 1. Maak een kopie van de CBS map met alle logbestanden.
- Open de Windows Verkenner en blader naar de map C:\Windows\Logs.
- Klik met de rechtermuisknop op de map CBS en kies Kopiëren naar.... > - Gecomprimeerde (gezipte) map.
- Nu verschijnt de melding: "Kan de gecomprimeerde (gezipte) map niet hier maken. Wilt u de map in plaats hiervan op het bureaublad maken?"
- Klik hier op Ja.
- Upload het bestand CBS.ZIP naar GoFile of WeTransfer en plaats de downloadlink in het volgende bericht.
Stap 2. Maak een kopie van de setupapi.dev.log (Dit logbestand bevat essentiële informatie over problematische drivers).
- Open de Windows Verkenner en blader naar de map C:\Windows\INF.
- Klik met de rechtermuisknop op het bestand setupapi.dev.log en kies Kopiëren naar.... > - Gecomprimeerde (gezipte) map.
- Nu verschijnt de melding: "Kan de gecomprimeerde (gezipte) map niet hier maken. Wilt u de map in plaats hiervan op het bureaublad maken?"
- Klik hier op Ja.
- Upload het bestand setupapi.dev.zip naar GoFile of WeTransfer en plaats de downloadlink in het volgende bericht.
Stap 3. Open een nieuw topic op het forum en plaats de downloadlink naar de CBS logs via de volgende instructies.
- Open het forum Windows Update Problemen en klik op Nieuw onderwerp.
- Voordat u een nieuw onderwerp kun starten dient u zich wel eerst aan te melden op het forum, dit kan via deze link.
- Plaats vervolgens een probleemomschrijving inclusief foutmeldingen en/of foutcodes die Windows Update weergeeft.
- Aan de hand van de logbestanden kunnen wij onderzoeken wat de oorzaak is van de problemen met Windows Update en een gepast advies geven.