Plaats reactie
1
Hallo

Ben al een tijd aan het uitzoeken hoe ik Windows 11 kan proberen zonder Windows 10 te upgraden. Ik heb al tips gekregen om Windows in Virtual Box te installeren maar dat is geen optie. Ik wil namelijk mijn externe hardware testen op het systeem zelf.

PC een i7-10700K met 32GB en 2 x 512 GB SSD en 1 x 4TB HDD is geschikt voor Windows 11 maar misschien niet al mijn hardware. Een HP Officejet, Canon Scanner, Reflecta DIA scanner een PCI FireWire kaart die uit een oude computer is overgezet met drivers van Windows 7 of 8.

Wat ik wil is Windows 11 installeren op de tweede SSD die niet in gebruik is maar zonder bootmenu die op de eerste SSD komt te staan.

Op internet al veel gelezen en dit kan alleen door het loskoppelen van de eerste SSD en dan Windows 11 op de tweede SSD installeren.

Bij een upgrade van Windows 10 naar Windows 11 wordt de digitale licentie overgenomen, hoe zit dat als ik met een USB-stick Windows 11 op een andere SSD zet pakt die dan ook de Windows 10 licentie op?

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.
4
Hallo,

Een makkelijkere optie is wellicht om de huidige SSD met Windows 10 te klonen naar de andere. Dan koppel je vervolgens de huidige SSD los en start je het systeem van de tweede SSD op en voer je een upgrade uit naar Windows 11. Zo heb je een exacte kopie met drivers inclusief de upgrade naar Windows 11 om te zien of alles naar behoren werkt.

Nadien kan je beide schijven aansluiten en via de Bios Boot Selector kiezen van welke schijf je wenst op te starten, Windows 10 of 11.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Eerst en vooral, je sleutel voor Windows blijft behouden, dus een nieuwe installatie van Windows 11 op een andere SSD gaat probleemloos verlopen en activeren. Zorg wel dat je weer of je met een home of pro-versie werkt.
Anderzijds kan je natuurlijk ook werken met een image van je Windows. Als je W11 eens wil testen, maak je eerst een image (backup) van je C-schijf naar een andere schijf (al dan niet extern, kan op de ingebouwde HDD). Dit doe je met een programma zoals Acronis (betalend), Aomei enz. Nadien kan je probleemloos je W10 upgraden naar W11. Op die manier heb je uiteraard meer kans dat de "oudere" hardware blijft werken aangezien de drivers er al in zitten. Nadien maak je een nieuwe image van W11 (niet de vorige overschrijven maar twee images behouden) en kan je de image van W10 - indien gewenst - terug zetten. Geen geswitch met hardware.
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 11”