Plaats reactie
1
Ik had iets aan de hand, vond ik wel vreemd, maar misschien is het toch normaal, geen idee.

Mijn vorige PC is een i7-7700K met 32 GB geheugen en een GTX 1060 6GB grafische kaart.

Nieuwe PC een i5-13600KF met 16 GB geheugen en een GTX 3070 8GB grafische kaart.

Het gaat dan met name om 1 bepaalde game waarbij ik gemerkt heb dat die op de nieuwe pc niet wilde starten.
Het spel startte wel, maar op het moment dat ik bij een server moest joinen, vloog hij na het laden van assets opeens gewoon er uit, zonder foutmelding.

Om een lang verhaal kort te maken, na lang zoeken bleek dit het virtueel geheugen te zijn.
Op de oude stond dat ingesteld op zelf beheerd tussen 2048 en 4096, op de nieuwe stond dat ook zo ingesteld, nooit last mee gehad.
Op de nieuwe had ik zelfs getest met 8192 tot 12 GB zeg maar, ook toen wilde de game wel starten, maar vloog weer er uit bij laden van een server, net als voorheen.

Uiteindelijk lukte het door de pagefile op 16 GB in te stellen. Volgens mij ook maar op het randje maar in elk geval startte de game.

Momenteel staat dit ingesteld op "door het systeem beheerde grootte" wat normaliter niet wenselijk is op een SSD dacht ik. En als ik spel geladen heb en ingelogd ben op de server dan heeft Windows een pagefile van 19 a 20 GB aangemaakt.

Vergeleken met de oude PC, met spel gestart en ingelogd in een server, is het 3,9 GB en zonder spel iets meer dan 3 GB. Dus geen of nauwelijks gebruik van de pagefile.
Dat had ik voorheen ook gecontroleerd.
Vandaar dat ik ook dacht dat het moest werken met 8 of 12 GB. Want 32 GB ram en bijna geen gebruik van pagefile, dan zou meer dan het dubbele toch zeker genoeg moeten zijn bij 16GB Ram. Dat bleek dus niet het geval en daar schrok ik toch wel enigszins van.

Is dit normaal te noemen? Of zou er toch iets aparts aan de hand zijn waardoor hij die swapfile zo groot maakt?
Ik heb voorheen enkele andere spellen gestart, ook niet echt lichte games, toen de instelling nog op 2048-4096 stond en die hadden geen moeite met starten.

Nu weet ik wel dat Rust wat veeleisender is, maar een dergelijk verschil in swapfile tussen beide pc's had ik niet verwacht ondanks die 16 GB geheugen verschil, of kan dat toch?
Er draait geen extra software op deze pc anders dan op de ander pc behalve misschien standaard noodzakelijk dingen zoals moederbord drivers.
Greetings, Black Tiger.
3
Euh...
Black Tiger schreef: Nu weet ik wel dat Rust wat veeleisender is,
Het gaat dus om het spel Rust.
Het verhaal over de vaste waarde heb ik ook uitgelegd, maar dat is mijn vraag niet.
Het gaat er gewoon om dat als ik een vaste waarde er in moet zetten dat dit alleen voor dit spel dan in elk geval 20 GB zou moeten zijn. Niet dat ik die ruimte niet heb, maar ik vind het vreemd.

De vraag is hoezo het kan en of dat wel normaal is, dat er voor dat spel met de huidige configuratie waarbij alles sneller is en alleen 16GB ram minder dan de oude pc, toch een veelvoud van het virtuele geheugen aangesproken wordt vergeleken bij de "oude" pc. Ook op lage resolutie van 1920x1080.
Greetings, Black Tiger.
4
Als je (zware) games wil spelen en/of grote video/foto-bestanden wil bewerken, dan je best een zo groot mogelijk wisselbestand aanmaken. Standaard beheer door Windows is een zo klein mogelijk wisselbestand dus dat kan je - zoals je al had gedaan - beter manueel instellen. Een wisselbestand wordt gebaseerd op je effectieve RAM-geheugen en mag je manueel x3 doen. In jouw geval mag je dus een manueel wisselbestand aanmaken van 46 tot 48Gb.
Je hoeft dat wisselbestand ook niet op je C-schijf te zetten indien daar maar beperkte ruimte zou zijn. Wel belangrijk dat het op een (snelle) ssd-schijf staat.
Wanneer je een image van je C-schijf zou maken, dan wordt dat wisselbestand (pagefile.sys) alsook het "slaap"-bestand (hiberfil.sys) niet mee in de image opgenomen. Die laatste (hiberfil.sys) kan je ook uitschakelen als je je pc nooit in slaapmodus laat gaan.
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
5
Je uitleg is me bekend. Alleen vind ik dat verschil tussen beide pc's zo vreemd.
Omdat het verschil eigenlijk alleen het dubbele aan RAM is, had ik verwacht ook het dubbele aan virtueel geheugen kwijt te zijn of maximaal 3x zo veel.
Maar het is dus ongeveer 7x zoveel wat nodig is, en alleen maar voor dat ene spel want zoals gezegd heeft de rest er geen last van.
Nu is wel bekend dat rust wat meer zooi maakt me thet geheugen.
Yamaha schreef: Die laatste (hiberfil.sys) kan je ook uitschakelen als je je pc nooit in slaapmodus laat gaan.
Ik gebruik wel eens slaapmodus, maar nooit sluimermodus. Dus ik heb wel al de hibernate.sys weggehaald. De hiberfil is 6,6GB dus dat is nog te doen.
Maar ik maak welk elke zondag een image backup van de PC omdat deze ook zakelijk gebruikt wordt, dus een groot vast wisselbestand van 40 GB is dan teveel.
En het wordt alleen maar voor Rust zo groot, dus ik zou dan ook een vaste van 20-25 GB kunnen maken elders.

Een groot vast wisselbestand kan ik dan beter op de D maken, dat is een gewone SATA HDD.
Of ik moet het op de SSD zetten waar het spel zelf ook op staat, dat is wel een snelle. Dat is dan wel een optie inderdaad.

Maar jij vindt dus dat ik het beter niet door het systeem kan laten beheren op C, hetgeen een m2 SSD is? Ik heb er zat ruimte op.
Misschien ook i.v.m. levensduur of maakt dat niet meer uit?
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”