Plaats reactie
16
Bedankt @Maxstar en @pearl voor jullie reacties.
Nu blijkt dat Apple niet geschikt is voor (eventueel) gamen valt deze af.
Mede gelet op het feit dat ik (totaal) geen ervaring met Apple heb.
Ik concentreer mij nu op Windows.
Ga er van uit dat Chrome OS (chromebooks) niet (echt) geschikt is voor foto-, videobewerking, gaming.
Of toch wel, alles online?
17
Tegenwoordig kun je best wel veel games voor een mac m1 of m2 aanschaffen en de werking van een Apple met zijn OSX OS, wat een Linux derivaat is, werkt ook makkelijk, anders kan het ook via parrarels, een virtueel systeem.
https://www.google.nl/search?q=games+vo ... nt=gws-wiz
Dingen zijn superieur voor foto en filmbewerking.

Lees geen budget.

Zoonlief heeft pas een m1pro 16" aangeschaft voor o.a. de studie, had een oude macbook air van 14", wel duur maar dan heb je ook wat, mannetje loopt nu stage in Praag.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
18
Bedankt @pearl voor je reactie.
Ik game geen actiespellen, wel zoiets als kaart, schaken etc. Wellicht kan ik mijn processorwens naar beneden bijstellen.
Moet ik mijn laptopwensen op een ander forum stellen voor verder advies?
Zodat ik een overzicht/links krijg met deskundig advies.
Budget ca 1000 tot ca 1500.
19
pearl schreef: Apple met zijn OSX OS, wat een Linux derivaat is,
Hohoho... OSX is absoluut geen Linux derivaat maar een BSD derivaat, dat is wel een essentieel verschil want BSD is geen Linux, ook al lijkt de structuur wel op elkaar.

Even terug... kaarten en dat soort dingen kun je vrijwel op alle machines. Maar om daarvoor een peperdure MAC (veel duurder dan gewone pc's) aan te gaan schaffen lijkt me geen goed plan. Echter voor foto, film en videobewerking zijn de Apple's wel beter, dat klopt. De vraag is of het voor hobbymatig gebruik dat geld wel waard is, dat kunnen wij niet beoordelen.
Voor 1500 euro kun je een hele dikke pc kopen met hele dikke grafische kaart waar je ook uitstekend foto en videobewerking mee kunt doen, maar slechts een vrij basis Apple hebt.
En het is een bak wennen met een Apple. Maar ieder zijn ding.

Misschien is het beter om je eens in de winkel te orienteren met wat een Apple/Mac is en wat het doet en kost en dat eens vergelijken.
Bij de Mediamarkt is er bijv. altijd een aparte afdeling met Mac apparatuur waar je eens kunt kijken of het wel iets voor je is. Dat is 10x beter dan berichten van ons of links naar sites. Zien en voelen, daar kan niets tegen op.
Greetings, Black Tiger.
20
Nog even ter info. Ik ben ook geen gamer buiten enkele classics zoals solitaire, mahjjong, hearts. Voor de rest gebruik al vele jaren (lees: ruim 20 jaar) een pc voor grafisch werk. Ik heb een reclamebureau en doe ook aan pc support, beide op professionele basis. Afgelopen vier jaar had ik een zelfbouw pc met een intel core i7-7700K met aparte Nvidia Geforce GTX 2070ti videokaart. Ik werk met alle Adobe programma's (photoshop, indesign,...) en de Corel Graphic suite om te tekenen. Vaak met de drie tegelijk, ik heb ook drie monitors aan de pc hangen. Ik heb ook 64Gb ram steken. Dit liep ALTIJD zonder problemen of snelheidsverlies. De pc is nu verkocht wegens afgeschreven en is vervangen door opnieuw een zelfbouw pc met opnieuw een i7 maar dan van de twaalfde generatie. Video heb ik behouden omdat mijn Adobe programma's ook gebruik maken van de Nvidia videokaart, met AMD ligt dat iets moeilijker, denk ik. Ook belangrijk is dat je werkt met SSD schijven en dan nog liefst met de m.2 NVMe versies (hier de Samsung 980 pro), daar win je ook al veel snelheid mee. De software licenties die ik gebruik zijn ook veel goedkoper voor pc dan voor mac. Mijn advies is zoals Black Tiger hierboven: laat die dure Mac's liggen en bouw zelf een mooie PC met intel i7 voor zo'n 1500 euro. Met de centen die je dan bespaart kan veel leuke andere dingen doen.
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
21
Bedankt @Black Tiger en @Yamaha voor jullie reacties.
Ik zoek een geschikte laptop.
Kan ik mijn keuzes aan jullie allen van pcwebplus voorleggen ter beoordeling?
Groet, Hermie
22
Hermie schreef: Kan ik mijn keuzes aan jullie allen van pcwebplus voorleggen ter beoordeling?
Dat mag zeker, ik denk dat de collega's hier samen een prima mening kunnen geven en @Yamaha geheid op het gebied van grafische bewerkingen en design.
Succes alvast met zoeken.
Greetings, Black Tiger.
23
Bedankt @Black Tiger voor je snelle reactie.
Dat voelt goed.
Bedankt alvast voor jullie deskundig advies
Mijn zoektocht gaat beginnen.
Groetjes, Hermie
25
Het kan wel eens verschillen, ligt soms ook aan waarvoor ie gebruikt wordt. Maar dat is duidelijk de Intel in dit geval.
https://nanoreview.net/en/cpu-compare/i ... en-7-6800u
en
https://www.cpu-monkey.com/en/compare_c ... _i7_12700h
De AMD heeft een hogere GPU frequentie, als je van de interne vga op de cpu gebruik maakt. Mede daardoor doet die het op de grafische testen een stuk beter.
Dus als je van de interne gpu gebruik wilt maken is dat wel iets om rekening mee te houden.
Greetings, Black Tiger.
26
Bedankt @Black Tiger voor je reactie.
Over het algemeen scoort de Intel processor beter dan AMD dus lijkt me de betere keuze.
Wat is je oordeel over de (voorlopige) laptopselektie?
Aansluitingen, prijsstelling, etc.
Groet, Hermiei
27
Hermie schreef: Wat is je oordeel over de (voorlopige) laptopselektie?
Daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven, ik ben minder thuis in laptops dus mijn oordeel zou dan te vaag zijn.

Ik denk dat de anderen alhier daar vermoedelijk beter oordeel over kunnen vellen.
Allemaal heb ik ze niet gekeken maar mij viel wel op dat de Asus Vivobook geen aparte grafische kaart had. De Lenovo Ideapad heeft zo te zien een Nvidia Gforce RTX 3050 kaart er in, die is wel een stuk beter/sneller dan de geintegreerde intel vga van de Vivobook volgens mij.
Maar nogmaals, dat is met even heel snel kijken, ik ben minder goed thuis in laptops.
Greetings, Black Tiger.
28
Bedankt @Black Tiger voor je reaktie.
Ik wacht verdere reakties af welke van harte welkom zijn!
Groet, Herman
29
@Black Tiger Hallo, daar ik geen verdere reacties zie binnenkomen op mijn voorgenomen laptopkeuze
is het wellicht beter dat ik een nieuw onderwerp over aankoopadvies laptop aanmaak.
Hoe kijk jij daar tegen aan?
Groet, Hermie
30
@Hermie Een nieuw onderwerp beter niet. Als je zelf een reactie plaatst dan zien mensen dat vanzelf wel.
Maar als je op zoek bent naar reacties van speciale personen kun je ze ook "mentionen" zoals je met mijn naam deed door er een @ voor te zetten.

Dus als @Maxstar of @Yamaha of @pearl nog aanvullende reacties kunnen geven op de laptopsectie van @Hermie dan graag.
Hij wacht al een tijdje. ;)
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”