Plaats reactie
1
Nadat het mij gelukt bleek, om phpBB3 incl. het Nederlandse taalpakket op m'n thuis'server' te installeren (zie PhpBB-'software' op thuis'server' - is hier trouwens de mogelijkheid om een koppeling naar een ander draadje, zoals dit, te plaatsen?), ging ik aan de slag met het instellen daarvan. Helaas liep ik daar al gauw weer mee vast en kwam, ondanks overal en nergens zoeken en van alles proberen, niet verder.
De stand van zaken:
Op het instelformulier Databaseconfiguratie, kon ik in het veld na Datbasegebruikersnaam: invoeren wat ik wilde, maar bleef meldingen krijgen, dat geen verbinding gemaakt kon worden met de 'database' omdat de toegang geweigerd werd voor de door mij ingevulde 'database'gebruikersnaam.
Via m'n LXTerminal kreeg ik het voor elkaar om bij MariaDB te komen. Omdat ik gelezen had, dat MySQL/MariaDB over het algemeen niet gehinderd werden door wachtwoorden, drukte ik gewoon op de Enter-toets na Enter password:.
In wat volgde

Afbeelding

ontdekte ik Current user: root@localhost. Dus root invullen in het het veld Databasegebruikersnaam van phpBB3 leek mij niet verkeerd, maar kennelijk zit ergens anders de kneep.
Laatst gewijzigd door GerardX op 29 aug 2022 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
2
Ik denk dat het probleem hem zit in deze instructie van de handleiding.

Code: Selecteer alles

sudo mysql -uroot -p
create database phpBBDB;
create user phpBBUser@'%' identified by 'phpBBPassword';
grant all privileges on phpBBDB.* to phpBBUser@'%';
flush privileges;
quit
Als je deze nog niet hebt uitgevoerd, dan moet je dat nu doen.
Als je deze wel uitgevoerd hebt, dan moet je voor phpBB de gegevens gebruiken die je hier ingevuld hebt toen je dit deed tijdens het volgen van de handleiding.

Het staat er niet zo bij, maar het is de bedoeling dat je voor phpBBUser zelf een naam verzint en voor het phpBBPassword ook iets zelf bednkt.
Daarnaat zou ik het beveiligen en de phpBB user alleen toegang geven via localhost.

Stel we maken een user genaamd GerPHPx12 en een wachtwoord van XYZ1234cba dan zou het er als volgt uit moeten zien, vooropgesteld dat de handleiding correct is v.b.w. de gebruikte database engine.

Code: Selecteer alles

sudo mysql -uroot -p
create database phpBBDB;
create user GerPHPx12@'localhost' identified by 'XYZ1234cba';
grant all privileges on phpBBDB.* to GerPHPx12@'localhost';
flush privileges;
quit
Uiteraard is dit maar een heel simpel voorbeeld, je mag de databasenaam ook zelf instellen en natuurlijk ook een andere databasegebruikersnaam en wachtwoord (die bijv. moeiiljker te raden zijn) gebruiken.
De gegevens die je gebruikt, dus databasenaam, database gebruikersnaam (dat @localhost hoef je niet per se te onthouden) en wachtwoord natuurlijk ergens goed opschrijven en bewaren.
Greetings, Black Tiger.
3
Black Tiger schreef: Code:Selecteer alles

sudo mysql -uroot -p
Als reactie hierop krijg ik
Enter password:
Het staat er niet zo bij, maar het is de bedoeling dat je voor phpBBUser zelf een naam verzint en voor het phpBBPassword ook iets zelf bedenkt.
Ja, zo had ik dat ook begrepen, maar toen ik die foutmelding kreeg, dacht ik uiteindelijk, dat ik dat niet goed begrepen had (immers, waarom anders die foutmelding (zie hieronder).

Afbeelding
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
4
GerardX schreef: Als reactie hierop krijg ik
Enter password:
Klopt, normaliter heeft de root mysql user ook een wachtwoord normaliter wordt die aangemaakt tijdens het aanmaken van mysql.
Dat is ook een van de redenen om eerst met mysql en apache te beginnen zodat je de basisbeginselen onder de knie hebt want hier hoort normaliter een wachtwoord op.

Probeer het eens met hetzelfde commando maar dan zonder de -p er achter.
GerardX schreef: dat ik dat niet goed begrepen had (immers, waarom anders die foutmelding (zie hieronder).
Ja als je de juist user daar hebt geprobeerd met het juiste wachtwoord is dat wel vreemd te noemen.
Want die % wat er staat in het host gedeelte betekent dat ie vanaf elke host mag inloggen.

Misschien toch even opnieuw proberen maar dan met localhost zoals in mijn voorbeeld. Wachtwoord moet ook echt tussen enkele aanhalingstekens in Mysql en als je het wachtwoord in geeft in phpBB installatie dan moeten die aanhalingstekens niet gebruikt worden uiteraard.
Greetings, Black Tiger.
5
Black Tiger schreef: Dat is ook een van de redenen om eerst met mysql en apache te beginnen zodat je de basisbeginselen onder de knie hebt want hier hoort normaliter een wachtwoord op.
Destijds, nadat ik het Raspberry Pi-besturingssysteem (Linux-Debian-versie) op een microSD-kaartje had gezet heb ik dat laten vervolgen door het installeren van de rest van LAMP. Van dat proces heb ik een exact verslag gemaakt, voor het geval ik dat nog eens nodig zou hebben. Net even nagekeken, en er werd geen wachtwoord gevraagd.
Probeer het eens met hetzelfde commando maar dan zonder de -p er achter.
Gedaan. Het enige verschil is, dat nu
Enter password:
niet verscheen.
GerardX schreef:
dat ik dat niet goed begrepen had (immers, waarom anders die foutmelding (zie hieronder).
Ja als je de juist user daar hebt geprobeerd met het juiste wachtwoord is dat wel vreemd te noemen.
Omdat jij bevestigde, wat ik eerder dacht, namelijk, dat je zelf daar iets willekeurigs kon invullen maak ik me daarover geen zorgen meer (en heb dat gelijk verwerkt in m'n aantekeningen), maar op de ene of andere manier zit er toch nog iets niet goed.
Want die % wat er staat in het host gedeelte betekent dat ie vanaf elke host mag inloggen.
Yep. Later moet daar, neem ik aan, mogelijk wat aan gedaan worden maar dat is momenteel nog niet aan de orde.
Misschien toch even opnieuw proberen maar dan met localhost zoals in mijn voorbeeld. Wachtwoord moet ook echt tussen enkele aanhalingstekens in Mysql
Dit is me niet helemaal duidelijk.
en als je het wachtwoord in geeft in phpBB installatie dan moeten die aanhalingstekens niet gebruikt worden uiteraard.
Dat heb ik ook steeds gedaan.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
6
GerardX schreef: Net even nagekeken, en er werd geen wachtwoord gevraagd.
Nee dat wordt misschien niet gevraagd, maar dat wil niet zeggen dat er geen root wachtwoord op zou horen.
Vermoedelijk vrij eenvoudige installatie handleiding. Een goede handleiding heeft dat erbij staan. Die zou zelfs adviseren om te beveiligen.
Zoals normaliter eigenlijk automatisch zou moeten gebeuren, zie deze handleiding voor mysql op een Debian 10 server.
https://serverspace.io/support/help/how ... debian-10/
GerardX schreef: Gedaan. Het enige verschil is, dat nu
en het tweede verschil dat je nu wel ingelogd kwam in mysql of niet?
GerardX schreef: Dit is me niet helemaal duidelijk.
Wat is je daar niet duidelijk aan? Dit stukje stond bij dit stuk:
Want die % wat er staat in het host gedeelte betekent dat ie vanaf elke host mag inloggen.

Misschien toch even opnieuw proberen maar dan met localhost zoals in mijn voorbeeld.
Dat opnieuw proberen slaat daarmee op het opnieuw aanmaken van een user maar dan niet met % maar met localhost.
Maar je mag het ook zo laten als je denkt goede gegevens te hebben.
GerardX schreef: Dat heb ik ook steeds gedaan.
Moet er toch een foutje zitten. Typefoutje bij het wachtwoord of iets anders.
Het is ook mogelijk om het wachtwoord van de huidige gebruiker te wijzigen als je inlogt in mysql als root.
Dat is weer een leercurve, moet je maar eens opzoeken op Google. Want de daarvoor gebruikte commando's kunnen verschillen v.w.b. versie van Mysql en/of MariaDB.
Greetings, Black Tiger.
7
Black Tiger schreef:
GerardX schreef:
Net even nagekeken, en er werd geen wachtwoord gevraagd.
Nee dat wordt misschien niet gevraagd, maar dat wil niet zeggen dat er geen root wachtwoord op zou horen.
Vermoedelijk vrij eenvoudige installatie handleiding. Een goede handleiding heeft dat erbij staan. Die zou zelfs adviseren om te beveiligen.
Zoals normaliter eigenlijk automatisch zou moeten gebeuren, zie deze handleiding voor mysql op een Debian 10 server.
https://serverspace.io/support/help/how ... debian-10/
Ga ik morgen bestuderen, wanneer ik weer een beetje fris ben.
Gedaan. Het enige verschil is, dat nu
en het tweede verschil dat je nu wel ingelogd kwam in mysql of niet?
Nee, helaas niet.
Dit is me niet helemaal duidelijk.
Wat is je daar niet duidelijk aan? Dit stukje stond bij dit stuk:
Want die % wat er staat in het host gedeelte betekent dat ie vanaf elke host mag inloggen.

Misschien toch even opnieuw proberen maar dan met localhost zoals in mijn voorbeeld.
Dat opnieuw proberen slaat daarmee op het opnieuw aanmaken van een user maar dan niet met % maar met localhost.
Ik heb, bij mijn weten, geen user aangemaakt en zeker niet met %.
Maar je mag het ook zo laten als je denkt goede gegevens te hebben.
Ik denk niet gauw, dat ik iets goed heb ;).
Dat heb ik ook steeds gedaan.
Moet er toch een foutje zitten. Typefoutje bij het wachtwoord of iets anders.
Na twintig of zo keer opnieuw proberen?
Het is ook mogelijk om het wachtwoord van de huidige gebruiker te wijzigen als je inlogt in mysql als root.
Dat is weer een leercurve, moet je maar eens opzoeken op Google. Want de daarvoor gebruikte commando's kunnen verschillen v.w.b. versie van Mysql en/of MariaDB.
Ook voor morgen; met een fris hoofd.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
8
Dan eens gewoon met sudo mysql en dan enter drukken. Of anders weer zoals je het eerst deed met sudo mysql -uroot -p en dan weer op enter drukken als om het wachtwoord gevraagd wordt, zo kwam je er vorige keer ook in volgens het screenshot bovenaan.
GerardX schreef: Ik heb, bij mijn weten, geen user aangemaakt en zeker niet met %.
Dat commando stond wel in de handleiding, daar hadden we het net over. Dat schreef ik over in mijn eerste reply. Ik dacht dat jij de handleiding volledig gevolgd had en dan staat dit er gewoon bij.
Dus dan inloggen als root in mysql zoals in je eerste screenshot is aangegeven en dan een user en database aanmaken zoals aangegeven in mijn eerste reactie weergegeven en zoals ook in de handleiding is vermeld. Alleen dus beter met 'localhost' dan met '%' zoals ik schreef.

Pas als dat gedaan is kun je bij de phpBB3 installatie een mysql database, usernaam een wachtwoord aangeven, want iets wat niet bestaat kun je niet gebruiken.
Greetings, Black Tiger.
9
Black Tiger schreef: Dan eens gewoon met sudo mysql en dan enter drukken.
Ah, nu viel ineens het kwartje (waar een paar uurtjes slaap al niet goed voor is ;)).Hierna typte ik letterlijk die commandoregels in die jij als eerste opgaf in jouw bericht van 29 augustus 15.47 uur en kreeg nu telkens na elke regel Query OK :).
Niettemin, ondanks dat blijf ik die melding Acces denied for user ontvangen.
Ik heb, bij mijn weten, geen user aangemaakt en zeker niet met %.
Dat commando stond wel in de handleiding, daar hadden we het net over.
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb toen gewoon steeds de opgegeven tekst ingetypt, zonder dat ik mij destijds de betekenis daarvan realiseerde. Nu begrijp ik, dat ik feitelijk de commandoregels die jij als tweede set opgaf had moeten invoeren, maar dan met eigen gekozen vervangers voor GerPHPx12 en XYZ1234cba.

Wel vreemd, dat toen ik dat zojuist probeerde, ik de melding kreeg ERROR 1007 (HY000): Can't create database 'phpBBDB'; database exists. Die melding had ik toch ook moeten krijgen, toen ik jouw eerste set commandoregels invoerde omdat ik die al eerder had ingevoerd toen ik destijds die handleiding volgde? Of heeft dat te maken met het feit, dat jouw eerste set exact gelijk was aan wat ik destijds invoerde? Nou ja, wat nu eerst belangrijk is, is hoe ik nu die gebruikersnaam en dat wachtwoord kan wijzigen in zelfgekozen vervangers (hoewel daar niet de kneep lijkt te zitten te voorkoming van die foutmelding).
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
10
GerardX schreef:
Black Tiger schreef:
GerardX schreef:
Net even nagekeken, en er werd geen wachtwoord gevraagd.
Nee dat wordt misschien niet gevraagd, maar dat wil niet zeggen dat er geen root wachtwoord op zou horen.
Vermoedelijk vrij eenvoudige installatie handleiding. Een goede handleiding heeft dat erbij staan. Die zou zelfs adviseren om te beveiligen.
Zoals normaliter eigenlijk automatisch zou moeten gebeuren, zie deze handleiding voor mysql op een Debian 10 server.
https://serverspace.io/support/help/how ... debian-10/
Ga ik morgen bestuderen, wanneer ik weer een beetje fris ben.
Inmiddels gedaan. Opvallend was, dat daar stond:
"Je hebt twee opties:

* Laat het wachtwoord leeg: de server gebruikt unix sockets-authenticatie. Het betekent dat je alleen toegang hebt tot de server als rootgebruiker of als gebruiker met sudo;
* Stel een wachtwoord in: de authenticatiemethode is hetzelfde voor andere gebruikers."


Dan is de eerste optie (vooralsnog) voor mij toch verstandiger/veiliger?
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
11
GerardX schreef: Dan is de eerste optie (vooralsnog) voor mij toch verstandiger/veiliger?
Geen van beiden. Gemakkelijker ja, maar niet verstandiger of veiliger, met wachtwoord is altijd veiliger.
Omdat jij alleen lokaal werkt zal het verder niet zoveel uit maken, gaat er maar om dat je weet dat je dit normaliter moet beveiligen.
GerardX schreef: Wel vreemd, dat toen ik dat zojuist probeerde, ik de melding kreeg ERROR 1007 (HY000): Can't create database 'phpBBDB'; database exists. Die melding had ik toch ook moeten krijgen,
Dat durf ik zo niet te zeggen. De melding betekent alleen dat de database al bestaat, dus feitelijk zou je alleen de gebruiker moeten opzoeken, daar is een commando voor om gebruikers te listen, en dan het wachtwoord van die gebruiker wijzigen. Zoals gezegd zijn hier wel instructies voor te vinden op internet en die kunnen verschillen per versie, maar dat is gemakkelijk met Google wel te vinden.
Denk bij zowel gebruikersnaam en wachtwoord aan dat alles hoofdlettergevoelig is. Volgens mij de databasenaam ook.
Greetings, Black Tiger.
12
Black Tiger schreef:
GerardX schreef:
Wel vreemd, dat toen ik dat zojuist probeerde, ik de melding kreeg ERROR 1007 (HY000): Can't create database 'phpBBDB'; database exists. Die melding had ik toch ook moeten krijgen,
Dat durf ik zo niet te zeggen. De melding betekent alleen dat de database al bestaat, dus feitelijk zou je alleen de gebruiker moeten opzoeken, daar is een commando voor om gebruikers te listen,
Ja, dat lijk ik nu gevonden te hebben. Voordat ik op dit bericht reageerde, zocht ik daarnaar en kwam ik SELECT DISTINCT User FROM mysql.user; tegen, dat ik na sudo mysql invoerde. Dit toonde 3 gebruikers, te weten, phpBBUser, phpmyadmin en root.
en dan het wachtwoord van die gebruiker wijzigen.
Omdat 3 gebruikers getoond worden , is de eerste vraag natuurlijk: "Welke gebruiker?" (ik neem aan root omdat die al vele keren is voorbij gekomen) en vervolgens: "HOE doe je dat?" ;).
Zoals gezegd zijn hier wel instructies voor te vinden op internet en die kunnen verschillen per versie, maar dat is gemakkelijk
"Gemakkelijk' is gerelateerd aan de kennis/ervaring van de betreffende persoon ;). Ik ben gauw uren zoek met iets wat voor een ander gemakkelijk is. Daarom probeer ik ook zo veel mogelijk hier te vermelden HOE ik dingen heb gedaan. Immers, van "blunders" en successen (van mij) kunnen anderen later weer profiteren en hoeven die niet te zoeken.
met Google wel te vinden.
Om privacyredenen gebruik ik nooit Google-producten en om te zoeken uiteraard Startpage <https://www.startpage.com/nl>, dat zonder mijn privacy in gevaar te brengen in diverse zoekmachines/-programma's, waaronder ook in Google, zoekt en dus veel meer vindt, maar dit terzijde. Niettemin zou het woord "Google" verboden moeten worden als synoniem voor zoekmachines/-programma's ;).

Ik zoek voort.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
13
GerardX schreef: Dit toonde 3 gebruikers, te weten, phpBBUser, phpmyadmin en root.
Het hoe en wie kunnen we hier gemakkelijk uit afleiden.
Kijkend naar de handleiding kunnen we hier dus uit afleiden dat je die te letterlijk gevolgd hebt en de databasegebruiker dus phpBBUser is en niet root. Root is immers een gebruiker die altijd aanwezig is, je moet immers een root user hebben om de database te beheren. Root is het allerhoogste en kan alles.
Terug naar de handleiding. Er stond immers ook niet dat je voor de phpBB3 database een user genaamd root moest aanmaken. Uit het commando is duidelijk af te leiden dat het phpBBUser is.
Je kent Engels schreef je, en dit staat in de handleiding:
create user phpBBUser@'%' identified by 'phpBBPassword';
Je weet wat "create" betekent want je kent Engels. En uit mijn vorige uitleg v.w.b. dit commando en mijn verbeterde versie kon je lezen wat dit hele commando deed. Hieruit is dus ook af te leiden dat de phpBBUser de user is die bij de phpBBDB database hoort.

Concluderend. Als we er van uit kunnen gaan dat die handleiding inderdaad letterlijk gevolgd is, zou je in de phpbb3 installatiepagina het volgende kunnen ingeven.

Databasenaam: phpBBDB
Databaseuser: phpBBUser
Password: phpBBPassword

Dat is gewoon kijken en deduceren.
GerardX schreef: "Gemakkelijk' is gerelateerd aan de kennis/ervaring van de betreffende persoon ;).
Nee dat ligt er maar aan waar het over gaat. Nu maak je jezelf er wat te gemakkelijk van af. Met wat ik van jou hoorde v.w.b. waar je mee bezig bent geweest moet het voor jou ook gemakkelijk zijn een zoek opdracht in Google of een andere zoekmachine in te voeren. Het is uiteraard wel zo dat je dit het beste in het Engels kunt doen. Ik deed:
change mysql password user
en kwam dit als tweede resultaat tegen (eerste resultaat wilde niet snel genoeg laden):
https://www.cyberciti.biz/faq/mysql-cha ... -password/
zelfde positie en resultaat in de door jouw gebruikte zoekmachine overigens.

Je kunt ook in het Nederlands je vraag in typen, zo kun je ook zoeken, dat heeft echt totaal niets met kennis/ervaring te maken, dat is gemakkelijk.
gebruikerswachtwoord van mysql wijzigen via commandline
maar in Nederland is men te zeer gewend via paneeltjes en phpmyadmin te werken. Daarom dat het gewoon beter/handiger is om in het Engels te zoeken.

Zoals gezegd, ik ga geen cursus geven, sommige zaken moet jezelf wat moeite voor doen, zeker die wat gemakkelijk te zoeken zijn.
Ik ga dus ook niet uitleggen exact welke zoektermen men zou moeten geven, want als je voor Mercedes gaat zoeken ga je ook niet Fiat in je zoekmachine stoppen. Bij heel hoge uitzondering nu wel even een voorbeeld gedaan.
Zoeken is gewoon een basis die iedereen moet hebben alvorens überhaupt ergens aan te beginnen ongeacht welke zoekmachine.

V.w.b. je mening ben ik het niet met je eens betreffende dat verbod omdat Google wel de basis is van zoekmachines al langere tijd c.q. de grootste.
Ik gebruik desondanks gewoon Google omdat ik het woord "zoekmachine" te lang vind en ook moeilijker typen. Maar iedereen mag rustig Bing of Startpage of Duckduck Go of wat dan ook vertalen daar waar ik Google schrijf.
Want ik kan ook niet raden wat iemand gebruikt, en de een gebruikt die startpagina, de ander gebruikt om privacyredenen DuckDuck, de ander zweert toch bij Google, dat zou ondoenlijk worden en "zoekmachine" typen begin ik gewoon niet aan. Iedereen weet goed genoeg wat er bedoeld wordt. ;)

Als je vermeldt HOE je iets gedaan hebt, zoals je doet, en wat het resultaat is, loop je vanzelf tegen dingen aan die je goed doet of tegen bepaalde foutmeldingen. En juist daar leer je van, niet van voorkauwen, hetgeen ik ook zo min mogelijk probeer te doen.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”