Plaats reactie
1
Hallo. Ik heet Gerard,
Afbeelding
maar omdat die gebruikersnaam vaak al in gebruik is, heb ik er maar een X achter geplakt. Een goede kennis, die vroeger heel veel wist over computer- en 'software'-gerelateerde zaken maar waarvan het geheugen, ten gevolge van Corona en tot haar grote ergernis, is aangetast, tipte mij m.b.t. dit forum. Dat bleek een erg goede tip is mij inmiddels gebleken.
Al sinds de 80-er jaren heb ik een computer (m'n eerste was de BBC-B oftewel de Beep, gevolgd door de Archimedes en de RISC-PC; allemaal in de lijn van wat ooit Acorn was <https://nl.wikipedia.org/wiki/BBC_Micro>). Ik ben dus zeer verwend met een zeer intuitief en gebruiksvriendelijk computersysteem. Nog niet zo lang geleden ben ik begonnen om meer en meer te doen op een Raspberry Pi met het RaspberryPi-besturingssysteem en dus Debian (een Linux-versie). Dat is wel even wennen, hoor! Op dit gebied ben ik dus een absolute beginner!
In het verleden maakte ik webstekachtige dingetjes (zoals handleidingetjes op basis van mijn ervaringen) puur voor mezelf, met HTML en CSS.
Ik heb een Ara ararauna (blauwgele ara) en voordat ik mij die aanschafte, verdiepte ik mij flink in alles wat daarbij zou (kunnen) komen kijken. Helaas blijkt er geen forum te zijn voor papegaaienhouders/liefhebbers. Daarom bedacht ik, dat ik moest proberen om zoiets te maken. Ja, hoog gegrepen, dat realiseer(de) ik me best. Maar geen zeil gezet, geen wind gevangen oftewel niet geschoten, zeker mis. Misschien blijkt uiteindelijk, dat het mij niet lukt, maar dan heb ik in elk geval wel weer veel geleerd.
Ik woon op en vaar (puur voor m'n plezier) sinds 2006 op de historische, Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor".
Afbeelding

Afbeelding
en lig hiermee momenteel in de Wolwevershaven in Dordrecht.
Elk jaar ben ik wel een paar maanden "aan de reis", maar vanwege de torenhoge brandstofprijzen (op binnenwater vaar ik op de motor en 1 op 1) besloot ik dat dit jaar maar eens over te slaan. Zodoende heb ik veel tijd voor andere dingen.
Laatst gewijzigd door GerardX op 29 aug 2022 14:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
3
abbs schreef: Wat een leuke voorstelling (en wat een mooi schip)
Dank je voor jouw complimenten. :)
welkom op PcWebPLus,
Dat voelde ik me al door de reacties/hulp van Maxstaren Black Tiger bij mijn problemen met het installeren van phpBB3.
Er is hier genoeg te vinden en wat je niet kan vinden gewoon vragen en ook is het leuk om je kennis te delen.
Kennis heb ik nog niet zo veel, maar die groeit. Ik vond het al heel knap, dat ik hier foto's wist te plaatsen.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
6
Allereerst welkom op phpBB.

Wat een mooie boot zeg. Varen is heerlijk, vroeger ooit in het klein gedaan met een heel klein kajuitbootje van of 6 meter.
Je hebt al behoorlijk lang computers, nog langer dan mij zelfs. Mijn eerste pc... nja... pc... was een Commodore 64. Daarna in 1989 een 286.
Papegaaien ben ik ook gek op, heb hier 2 grijze roodstaarten zitten, een Congo en een Timney.
Overigens is er wel en papegaaien forum hoor, ben ik zelf geen lid van, maar de naam zegt het al. Op papegaaienforum.nl is dat te vinden.
Het schijnt even offline te zijn geweest, maar het is weer terug, misschien is dat iets voor je.
Greetings, Black Tiger.
7
Maxstar schreef: Wauw, dat is inderdaad een prachtig schip, zo te zien op andere foto's ook geen kleintje zeg maar.
Alles is relatief, toch? We (m'n toenmalige vriendin en ik) wilden destijds een schip (een idee van mijn vriendin, waarmee ik een enorme voorsprong had op al die mannen die een boot wilden maar waarvan de vrouwen nooit enthousiast werden) dat groot genoeg was om comfortabel op te kunnen wonen en klein genoeg om met z'n tweeen mee te kunnen varen en met verstand te kunnen zeilen. toen we dit schip kochten, konden we niets. Nou ja, we hadden allebei uiteraard ons vaar- en marifoonbewijs behaald, maar dat was maar theorie. We zijn vanaf nul begonnen (kar (motor) aan, achtertros los, achterschip een paar meter van de kant en weer tegen de kant; "Knap he?" zeiden we dan tegen elkaar "Morgen nogeens proberen") en het eerste jaar (we voeren ongeveer 150 dagen per jaar; dus "los" en ergens anders weer "vast") voer ik elke dag met een droge bek van de spanning (je zult maar zo'n bootje van een ander platvaren). Maar op een gegeven dag zei ik: "Marjolein, de kleuterschool is voorbij, we komen er wel". Ons schip werd steeds kleiner (al bleef het 22 x 5 meter), en laat me nu maar schuiven. Er zijn er heel wat, die het minder doen ;). Helaas ging m'n relatie na 25 jaar (incl. 4 jaar varen/zwerven) uit en sinds die tijd vaar ik elk jaar met wisselende matinnen.
Dat lijkt mij echt genieten, zo her en der op het water...
Absoluut! Ik had dit 100 jaar eerder moeten doen.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
8
Black Tiger schreef: Allereerst welkom op phpBB.
Zoals ik al schreef, heb ik mij dat al gevoeld door jouw reacties en die van Maxstar.
Wat een mooie boot zeg.
Ah, ah, foei! Niet meer doen, hoor! Een "boot" is een vaartuig, dat niet gebouwd is om beroepsmatig mee te varen en een "schip" wel. Ook al wordt met voormalige beroepsvaartuigen nu niet meer beroepsmatig gevaren, het bleven "schepen". Maar ik bijt niet, hoor! ;)
Varen is heerlijk, vroeger ooit in het klein gedaan met een heel klein kajuitbootje van of 6 meter.
Dan weet je er alles van :).
Je hebt al behoorlijk lang computers, nog langer dan mij zelfs.
Ja, ik herinner me, dat ik destijds dacht: "Volgens mij gaan die dingen belangrijk worden; laat ik er eentje kopen en mij er in verdiepen" en vervolgens stapte ik bij toeval een zaak binnen waar ze die Acorncomputers met enthousiasme verkochten. Met een beetje pech, had het heel anders kunnen lopen.
Mijn eerste pc... nja... pc... was een Commodore 64. Daarna in 1989 een 286.
Dan wist jij ook al heel vroeg, dat er meer was dan MicroSoft ;).
Papegaaien ben ik ook gek op, heb hier 2 grijze roodstaarten zitten, een Congo en een Timney.
Ik ging destijds voor een grote papegaai (daar trap je niet zo gauw op ;)), nadat ik gelezen had over de mogelijkheid om ze vrij te kunnen laten vliegen (want een vogel in een kooitje vind ik niets) en overal m'n licht daarover had opgestoken. Een grijze roodstaart wilde ik beslist niet, want ouwehoeren kan ik zelf wel, zoals je merkt ;).
Overigens is er wel en papegaaien forum hoor, ben ik zelf geen lid van, maar de naam zegt het al. Op papegaaienforum.nl is dat te vinden.
Het schijnt even offline te zijn geweest, maar het is weer terug, misschien is dat iets voor je.
Gelijk even gekeken en ja, hoor, dat forum is er weer. Destijds (ruim een jaar geleden) wilde de eigenaar er mee stoppen, vanwege afnemende belangstelling (hetgeen ik wel snapte, want er waren nogal wat verbeterpunten om het maar zo te stellen). Ik heb m'n belangstelling getoond en eerder had ik ook al aangeboden om gratis m'n handen uit de mouwen te willen steken, maar hulp lag kennelijk gevoelig en toen hij er vanaf wilde vroeg hij te veel voor weinig.
Ik ga eens kijken hoe het daar nu is. Leuk, dat er weer een papegaaienforum is. Hiermee vervalt voor mij natuurlijk de "drang" om een papegaaienforum op te zetten, maar niet m'n belangstelling om een forum op te willen zetten voor wie weet wat t.z.t. Tenslotte zal me dat echt nog wel wat tijd en moeite kosten.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
9
GerardX schreef: Ah, ah, foei! Niet meer doen, hoor!
Hahaha je lijkt mijn oude baas wel. Toen ik op de touringcar ging rijden zei ik ook van "wat een mooie bus", oh nee hoor, dat mocht niet gezegd worden, foei. Een bus dat was voor stads en streekvervoer en misschien zo'n bus voor goederen. Voor te reizen was het ook geen reisbus, dat moest touringcar zijn. Ik wist niet dat dit bij boten en schepen ook speelde. Hahaha. :D

Ja die papegaaien, ik wilde ook graag een Ara, totdat ik die eens heb horen schreeuwen. Dat ging 10x harder dan een "gewone" papegaai dus nee dank. :)
Maar goed, normaliter schreeuwen ze niet zo vlug. Mijn Timney is heel stil, die hoor je niet tenzij hij je niet ziet, dan begint ie en heel zuiver ook.
De Congo begint als het licht wordt en dan heb je kans dat ie zomaar even 1,5 uur achter elkaar zit te praten, geluiden te maken en te fluiten dus ja, dat is soms even wennen. Voorheen hadden we een groene Amazone. Die vertelde ook wel eens wat en zingen en fluiten, maar niet zo lang achter elkaar.
GerardX schreef: en toen hij er vanaf wilde vroeg hij te veel voor weinig.
Dan zal dan ook wel mede reden zijn geweest dat het een tijd offline is geweest. In de gauwigheid zag ik nu dat er een nieuwe beheerder was. Maar zoals gezegd, ben verder niet gaan kijken en nooit lid geweest.

Misschien dat de drang nu wat minder is, maar zoals je zegt, geen reden tot stoppen en alles wat je nu leert kan (al dan niet iets later) altijd van pas komen.
Greetings, Black Tiger.
10
GerardX schreef: Ah, ah, foei! Niet meer doen, hoor! Een "boot" is een vaartuig, dat niet gebouwd is om beroepsmatig mee te varen en een "schip" wel. Ook al wordt met voormalige beroepsvaartuigen nu niet meer beroepsmatig gevaren, het bleven "schepen".
JHaaahahah hier zat ik op te wachten toen ik de naam "boot" zag staan (ik zelf ben op een ark daarna woonboot geboren en opgegroeit).
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
11
GerardX schreef: Dan wist jij ook al heel vroeg, dat er meer was dan MicroSoft ;)
Hier is dat absoluut niet het geval, ik ben opgegroeid met MS-DOS en Windows vanaf 3.11. Mijn eerste kennismaking met Linux (zeg maar aanvaring), was met Corel Linux op een CD'tje dat bij het maandblad PC-Active zat. Wat een ramp was dat, die CD was dus niet bootable - zoals besschreven - en de image voor een floppy werkte ook voor geen meter. Uiteindelijk kon ik de pre-Pentium BIOS cd-rom boot voor elkaar krijgen met een vage bootloader op flop. Echter de installatie werd ook een flop, na het partitioneren liep de install niet verder dan iets van 30% + hang. Op een ander systeem hetzelfde en toen was ik wel even klaar met Linux.

Ik ging toen meer prutsen met Windows NT 4.0, mede omdat ik toen via Casema (Ziggo) een seriele modem (RS232) kreeg voor internet. Via de NT 4.0 PC kon ik de internetverbinding via een 10Mbps hub delen met een tooltje. Dit gaf mogelijkheden om 24/7 via mIRC, P2P en UseNet te downloaden dus ook ISO's voor Linux. Ik weer proberen, 6 ISO's voor Suse Linux 6.x, mwah was niks, 4 ISO's voor een Red Hat 7.x distro ging goed en dat draaide ook goed op een oude Pentium, maar lang verhaal kort - vooralsnog - heeft Linux mij niet kunnen enthousiasmeren om Windows te vervangen voor dagelijks gebruik.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Even voorstellen”