Plaats reactie
61
GerardX schreef: maar het enig wat ik terugkrijg is een vraag naar welke PHP-versie ik heb en allerlei verwijten. Het is de laatste plaats waar ik wil zijn. :(
Ja dat zijn vaak figuren die niet begrijpen dat je in een leerfase zit en van mening zijn dat je altijd het nieuwste moet gebruiken.
Misschien zijn ze voor jou op phpbbservice.nl wat vriendelijker. Maar daar kan het antwoord weer lang op zich laten wachten. Of anders op een Pi forum.
GerardX schreef: Kun je me even helpen HOE ik dat moet doen?
Ja alhoewel dat ook via Google makkelijk te vinden was.

Je gaat naar die phpbb3 map en daarin maak je een tekstbestand aan met de volgende inhoud
<?php phpinfo(); ?>
Dat sla je op, daarna wijzig je de bestandsextensie, die vermoedelijk nu .txt is naar .php.
Een naam mag je zelf geven, om het makkelijk te maken kun je dat ook informatie.php noemen.

Als je daarna die pagina met een browser oproept, krijg je alle php informatie te zien.
Greetings, Black Tiger.
62
Black Tiger schreef: Je gaat naar die phpbb3 map en daarin maak je een tekstbestand aan met de volgende inhoud
<?php phpinfo(); ?>
Dat sla je op, daarna wijzig je de bestandsextensie, die vermoedelijk nu .txt is naar .php.
Een naam mag je zelf geven, om het makkelijk te maken kun je dat ook informatie.php noemen.
Dat leek helder en heb ik gedaan.
Als je daarna die pagina met een browser oproept, krijg je alle php informatie te zien.
Ik deed dat middels localhost/var/www/html/phpBB3/informatie.php,
localhost/var/www/html/phpBB3/informatie en beiden zonder "localhost" maar dat leverde niets op.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
64
Black Tiger schreef: Stel normaliter doe je voor de installatie pagina http://127.0.0.1/phpBB3/install dan moet je nu de pagina oproepen als volgt in je browser (bijv. Firefox):
http://127.0.0.1/phpBB3/informatie.php
Ik doe normaliter localhost/phpBB3
Dus nu zou ik localhost/phpBB3/informatie.php moeten doen en zie daar :). Een heel blad met informatie betreffende PHP-versie 7.2.9-1+b2.
Wat mij opviel, omdat ik inmiddels begrepen heb dat die PHP XML/DOM-extensie een virtuele map zou zijn, dat na Ondersteuning voor virtuele mappen staat: Gehandicapt.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
65
GerardX schreef: Wat mij opviel, omdat ik inmiddels begrepen heb dat die PHP XML/DOM-extensie een virtuele map zou zijn, dat na Ondersteuning voor virtuele mappen staat: Gehandicapt.
Geen flauw idee. Maar ergens in die informatie zou wel te zien moeten zijn dat php-XML geactiveerd is en misschien ook iets te vinden over DOM.
Greetings, Black Tiger.
66
Black Tiger schreef: ergens in die informatie zou wel te zien moeten zijn dat php-XML geactiveerd is en misschien ook iets te vinden over DOM.
De PHP-versie-informatie nogeens bekeken, bleken mij 3 mogelijkheden voor allerlei zaken, te weten:
Ingeschakeld
Beschikbaar, uitgeschakeld
Gehandicapt

en daarnaast nog
Geleverd door mbstring.

Ik heb al in allerlei .php-bestanden zitten kijken, maar ik heb (nog) geen enkel verstand van php. Ik hoopte al lezende echter een truc te ontdekken waardoor ik het Gehandicapt van Ondersteuning van virtuele mappen om zou kunnen zetten in Ingeschakeld, maar tevergeefs.
Vervolgens (in het Engels) gezocht op het internet, maar ook tevergeefs. Het zou toch mogelijk moeten zijn om het betreffende .php bestand te laten overschrijven middels sudo apt-get install? Maar ja, wat zou na install moeten komen zodat de Ondersteuning van virtuele mappen niet langer Gehandicapt maar Ingeschakeld zou zijn?
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
67
Tja daar kan ik je ook niet mee helpen, ik ken die Nederlandstalige termen niet. Ik werk altijd in het Engels.
En ik denk niet dat je door installatie van een of ander de ondersteuning van virtuele mappen zou kunnen veranderen. Ik snap sowieso niet waarom er sprake is van virtuele mappen. Tenzij dat met apache te maken heeft.

Als ik naar de originele handleiding ga kijken zoals op pagina 1 aangegeven, zie ik dit ook nog.
You also need to change web permissions, so that the Apache user (“www-data”) can manage files:

cd /var/www/html/
sudo chown -R www-data:www-data ./
Had je dit ook gedaan? Ik neem aan van wel.

Ik denk dat het 't beste is om opnieuw te beginnen. In de comments staat ook dat ze nu op php 7.4 zitten dus eigenlijk zou het al beter zijn als je die zou installeren.
Er is een kansje dat ie dan ook niet meer gaat mauwen over die XML/DOM.

Wat ik jammer vindt is dat hij een hele mooie uitleg heeft gemaakt, maar alles redelijk onbeveiligd draait onder de apache user in plaats van echte userdirs te maken met apache en dan met php-fpm of mod_ruid2 te draaien, hetgeen diverse dingen ook behoorlijk zou vereenvoudigen.
Greetings, Black Tiger.
68
Black Tiger schreef: Tja daar kan ik je ook niet mee helpen, ik ken die Nederlandstalige termen niet. Ik werk altijd in het Engels.
Bij het zoeken op het internet, gebruik ik ook Engels, maar phpBB3 is nu voorzien van het Nederlandstalige taalpakket en m'n 'browsers' (Chromium en FireFox) vertalen Engelstalige pagina's automatisch in het Nederlands.
Als ik naar de originele handleiding ga kijken zoals op pagina 1 aangegeven, zie ik dit ook nog.
You also need to change web permissions, so that the Apache user (“www-data”) can manage files:

cd /var/www/html/
sudo chown -R www-data:www-data ./
Had je dit ook gedaan? Ik neem aan van wel.
Ik dacht het ook, maar voor de zekerheid dit zojuist herhaald.
Ik denk dat het 't beste is om opnieuw te beginnen.
Op zichzelf geen probleem, al moet ik daar natuurlijk wel even diep voor ademhalen. :)
In de comments staat ook dat ze nu op php 7.4 zitten dus eigenlijk zou het al beter zijn als je die zou installeren.
Ga ik doen.
Er is een kansje dat ie dan ook niet meer gaat mauwen over die XML/DOM.
Ik hoop het en laat het weten.
Wat ik jammer vindt is dat hij een hele mooie uitleg heeft gemaakt, maar alles redelijk onbeveiligd draait onder de apache user in plaats van echte userdirs te maken met apache en dan met php-fpm of mod_ruid2 te draaien, hetgeen diverse dingen ook behoorlijk zou vereenvoudigen.
Helaas gaat dit mij (nog) boven de pet, maar ik zal van het weekend eens rond gaan neuzen of ik nog andere uitleggen hiervoor vind op het internet.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
69
GerardX schreef: maar phpBB3 is nu voorzien van het Nederlandstalige taalpakket
Nee dat is het probleem niet, ik bedoelde wat er uit de PI kwam van PHP betreffende gehandicapt en beschikbaar en uitgeschakeld. Ik weet niet wat ze met die gehandicapt term bedoelen en ook niet met virtuele mappen dat is ook iets van PI en niet van phpBB3.
GerardX schreef: Helaas gaat dit mij (nog) boven de pet, maar ik zal van het weekend eens rond gaan neuzen of ik nog andere uitleggen hiervoor vind op het internet.
Ja dat zal misschien moeilijk worden. Zolang dit nog als test is dan is dat niet zo erg.
Dan kun je alvast wennen en bij leren over phpBB want dat is ook erg uitgebreid ondanks dat het gratis is.
Greetings, Black Tiger.
70
Black Tiger schreef: ik bedoelde wat er uit de PI kwam van PHP betreffende gehandicapt en beschikbaar en uitgeschakeld.
Helder. Ik heb die termen weer in DeepL https://www.deepl.com/nl/translator-mobile gegooid
Ingeschakeld] = Enabled
Gehandicapt = Disabled
Beschikbaar, uitgeschakeld = Available, disabled
en vervolgens daarmee (tevergeefs) gezocht.
Ik weet niet wat ze met die gehandicapt term bedoelen en ook niet met virtuele mappen dat is ook iets van PI en niet van phpBB3.
? Het staat in die pagina met die PHP-versie.
GerardX schreef:
Helaas gaat dit mij (nog) boven de pet, maar ik zal van het weekend eens rond gaan neuzen of ik nog andere uitleggen hiervoor vind op het internet.
Black Tiger schreef:
Ja dat zal misschien moeilijk worden. Zolang dit nog als test is dan is dat niet zo erg.
Dan kun je alvast wennen en bij leren over phpBB want dat is ook erg uitgebreid ondanks dat het gratis is.
Daarom heb ik ook bewust gekozen om alles voorlopig zo veel mogelijk "binnenskamers" te houden ;).
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
71
GerardX schreef: ? Het staat in die pagina met die PHP-versie.
Dat over die virtuele mappen toch niet of wel?

Oef ik zie net dat je op het Helpmij forum ook al was geweest met deze vraag. Daar stonden ook al behoorlijk wat tips, maar ook zaken die handig waren geweest als ik dat van tevoren geweten had. Zoals bepaalde outputs van commando's wat ze daar vroegen.
Als Aar dezelfde is die ook op het Directadmin forum bezig is zo nu en dan, dan is dat ook een webhoster.
Ze hebben wel gelijk v.w.b. de veiligheid, maar zolang het alleen maar localhost is en niet van buitenaf wordt open gezet kan dat eigenlijk geen kwaad. En open zetten zou je sowieso pas moeten doen als de zaak goed onder controle is. Maar dan moet er nog veel meer beveiligd en verbeterd worden, dat is echt wel een cursus Linux waard.

Ik heb toch nog even bij phpBB gevraagd of ze iets weten over die php xml/dom melding.
Greetings, Black Tiger.
72
Probeer dit nog eens v.w.b. die verwenste php-xml/dom melding. Schijnt dat Debian meerdere php-xml versies heeft.
Daarom vroeg ik ook wat er in de phpinfo.php stond omtrent xml en dom maar da werd me niet geheel duidelijk uit je antwoord.

Haal die regel eens weg die je hebt toegevoegd in de php.ini eerst.

Probeer daarna dit eens:
sudo apt-install php7.2-xml
maakt niet uit vanuit welke directory.

Daarna apache herstarten of het hele apparaat.

Hoe dan ook... is sowieso beter om die installatie opnieuw te doen en dan php 7.4 te gebruiken lijkt me.
Greetings, Black Tiger.
73
Black Tiger schreef: Oef ik zie net dat je op het Helpmij forum ook al was geweest met deze vraag.
Ja, maar uiteindelijk bleek pcwebplus antwoorden te geven waar ik wat mee kon. Op diverse fora kwam ik steeds dezelfde mensen tegen, die vast wel van alles weten, maar dat kennelijk alleen kunnen overdragen aan mensen met hetzelfde kennisniveau. :(
Daar stonden ook al behoorlijk wat tips,
Die IK niet begreep omdat ik geen 'insider' ben.
maar ook zaken die handig waren geweest als ik dat van tevoren geweten had. Zoals bepaalde outputs van commando's wat ze daar vroegen.
Maar jij geeft me niet de volle laag wanneer ik iets niet (goed) begrijp.
Als Aar dezelfde is die ook op het Directadmin forum bezig is zo nu en dan, dan is dat ook een webhoster.
Ik kom hem overal tegen.
Ze hebben wel gelijk v.w.b. de veiligheid, maar zolang het alleen maar localhost is en niet van buitenaf wordt open gezet kan dat eigenlijk geen kwaad. En open zetten zou je sowieso pas moeten doen als de zaak goed onder controle is.
Ik ben ook echt niet van plan om zo maar risico's te gaan nemen.
Maar dan moet er nog veel meer beveiligd en verbeterd worden, dat is echt wel een cursus Linux waard.
Komt tijd, komt raad. Zolang phpBB3 nog niet is ingesteld, is dat het eerste aandachtspunt. 'First things first' om mezelf ook maar eens te bezondigen aan een Engelse uitdrukking ;).
Ik heb toch nog even bij phpBB gevraagd of ze iets weten over die php xml/dom melding.
Gezien jij wel een 'insider' bent, ben ik benieuwd wat daar uitkomt.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
74
Black Tiger schreef: Daarom vroeg ik ook wat er in de phpinfo.php stond omtrent xml en dom maar da werd me niet geheel duidelijk uit je antwoord.
Heb je hier wat aan?
Afbeelding
Haal die regel eens weg die je hebt toegevoegd in de php.ini eerst.

Probeer daarna dit eens:
sudo apt-install php7.2-xml
Bleek niet te werken, maar sudo apt-get install php7.2-xml wel.
Daarna apache herstarten of het hele apparaat.
En raad eens (na een herstart van m'n computer)? Dat gezeur is voorbij :) :) :) Veel applaus voor jou!!!
Hoe dan ook... is sowieso beter om die installatie opnieuw te doen
Echt? Na al die moeite?
en dan php 7.4 te gebruiken lijkt me.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
75
GerardX schreef: Maar jij geeft me niet de volle laag wanneer ik iets niet (goed) begrijp.
Ja dat kan inderdaad kloppen. Ik weet niet of "de volle laag" de juiste term is. Maar men gaat er van uit dat er een bepaalde basis kennis aanwezig moet zijn alvorens zelf met een project als phpBB te beginnen op een eigen server, als men niet eens weet hoe zo'n eigen server in elkaar steekt.
Die mening ben ik ook toegedaan en ik ga ook geen cursussen geven, alhoewel dat hier wel een behoorlijke voorzet is. Maar ik ga er wel van uit dat als je eenmaal wat op gang bent, je al meer zelf kunt proberen uit te zoeken en te leren. Als het maar even werkt kun je alvast eens in al die opties snuffelen en dat is leuk. Dat herken ik van mezelf in mijn leerperiode vroeger, dus heb ik misschien iets meer begrip voor dan anderen.
GerardX schreef: Gezien jij wel een 'insider' bent, ben ik benieuwd wat daar uitkomt.
Nou je kunt gaan kijken, ik kreeg ook min of meer op m'n donder, vermoedelijk omdat men het gebeuren al een beetje zat was, maar ik ga daar anders mee om. Als je inderdaad kunt uitsluitend dat het aan phpBB ligt, dan is het inderdaad geen phpBB issue en moet de oplossing elders gezocht worden.
Ik kreeg wel een goede tip van Aar om de gebruikte php extensie wat strikter te kunnen controleren. Dat was sowieso handig.

Ik ben op mijn eigen forum ook minder strikt v.w.b. het doel van het forum. Als ik met iets op een ander niveau kan helpen doe ik dat ook, maar dat vinden ze op sommige forums schijnbaar niet of minder leuk om te doen. Dat is hun keuze en daar is ook niets mis mee. Voor hetzelfde geld zou het dan veel te druk worden dus er zijn best goede redenen te noemen om bij het doel van het forum te blijven als men dat wenst.

De oplossing had ik overigens niet daar maar ergens anders gevonden.
Bleek niet te werken, maar sudo apt-get install php7.2-xml wel.
Yep, excuseer, dat is mijn fout, ik werk niet met Debian en was wat te snel. Dat viel me zojuist in. Gelukkig vond je al zelf het juiste commando maar anders had ik het nu wel vermeld.
Als het goed is moet daarmee die php-XML/DOM melding verdwenen zijn.

Dat screenshot van die phpinfo output is wel interessant, maar zal nu vermoedelijk anders zijn nadat je die php7.2-xml geinstalleerd hebt.
Die hoef ik verder ook niet meer te zien, tenzij phpBB die foutmelding blijft geven, dan moeten we even iets anders nakijken.

Edit: Blijft natuurlijk het feit dat je met oude handel aan het werken bent v.w.b. php en dat je beter nieuw met php 7.4 kunt beginnen (minstens) of nog beter php 8.1.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”