Plaats reactie
46
Black Tiger schreef: Kun je deze eens proberen vanuit SSH als root?
sudo apt install php-xml php-mbstring
Dit is het resultaat:
Afbeelding
Ik weet dat je php-xml al geinstalleerd had. Maar deze doet er twee.
Daarna even apache/php of de Raspberri even herstarten. Ben benieuwd of ie het dan wel doet.
Helaas. :(
Anders zou het eens kunnen dat je een toevoeging aan de php.ini moet doen.
Daarvoor moet je de php.ini opzoeken, deze staat vermoedelijk staat die in de /usr/local/lib directory (map).
Daarin staan 3 mappen, te weten "pypy2.7", "python2.7" en "python3.7" maar geen "php.ini".
Ik vond wel, al zoekende, in /usr/lib/php/7.3 de volgende bestanden: "php.ini-development", "php.ini-production" en "php.ini-production.cli", maar dit zijn puur tekstbestanden.
Dan zou je de php.ini moeten bewerken
Eerst vinden, maar daar is vast wel een commando(regeltje) voor.
en dan deze regel ergens onderaan
Helemaal onderaan is oke?
toevoegen:
extension=dom.so
en dan nog eens herstarten.
Laatst gewijzigd door GerardX op 23 aug 2022 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
47
GerardX schreef: Ik vond wel, al zoekende, in /usr/lib/php/7.3 de volgende bestanden: "php.ini-development", "php.ini-production" en "php.ini-production.cli", maar dit zijn puur tekstbestanden.
Dat klopt, de php.ini is inderdaad ook een puur tekstbestand. Normaliter had hij daar dan bij moeten staan.
Kijk eens of er in die /usr/lib/php/7.3 nog een map apache of apache2 staat, kans is groot dat ie daar dan in staat.

Anders even met dit commando doen:
php -i | grep "Loaded Configuration File"
Greetings, Black Tiger.
48
Black Tiger schreef: Kijk eens of er in die /usr/lib/php/7.3 nog een map apache of apache2 staat, kans is groot dat ie daar dan in staat.
Njet.
Anders even met dit commando doen:
php -i | grep "Loaded Configuration File"
Als reactie kreeg ik: /etc/php/7.2/cli/php.ini
Maar dit lijkt eveneens slechts een tekstbestand (de meeste regels beginnen met een puntkomma), hoewel sommige regels een begrip tussen vierkante haken ([ ]) hebben staan. Als laatste staat er [opcache].
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
49
GerardX schreef: Maar dit lijkt eveneens slechts een tekstbestand
Ja zoals ik in mijn vorige reactie schreef is de php.ini ook een tekstbestand.
Dus die bewerken en dan onderaan die regel toevoegen die ik schreef. Zet die maar helemaal onderaan en dan opslaan en opnieuw starten.
Greetings, Black Tiger.
50
Black Tiger schreef: Dus die bewerken en dan onderaan die regel toevoegen die ik schreef. Zet die maar helemaal onderaan en dan opslaan en opnieuw starten.
Ik ging er vanuit, dat ik dan ook moest beginnen met een puntkomma aan het begin van de regel en dus scheef ik helemaal onderaan op een nieuwe regel:
; extension=dom.so
maar toen ik dat bestand weer wilde opslaan kreeg ik de melding "Kon bestand niet opslaan. Toegang geweigerd.".
Neem aan, dat ik dat bestand eerst middels chmod 666 php.ini beschrijfbaar moet maken en na het toevoegen van die laatste regel het moet opslaan om vervolgens te herstarten en als dat het gewenste effect oplevert, dat bestand weer via chmod 644 php.ini terug moet zetten?
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
51
Als je er een puntkomma voor had moeten zetten dan had ik dat er wel bij gezegd. ;)

Met een puntkomma ervoor schakel je betreffende instelling uit, dus die moet er niet voor.

Echter dat je een toegang geweigerd krijgt, dat begrijp ik niet. Als je via een terminal venster als root in logt of het bestand als root opent, dan zou je die melding niet moeten krijgen, dus ik denk dat je op een andere wijze het bestand opent, en dan zit je als gewone gebruiker, daarmee kun je dat bestand niet bewerken.
Ik heb zelf geen raspberri dus ik weet niet hoe je dat bestand als root kunt bewerken, ik doe dat zelf altijd via een terminal venster.

Je zou eens kunnen proberen het naar 666 te zetten en daarna weer naar 644. Als dat niet lukt zou je even moeten opzoeken hoe je via de GUI een bestand als root kunt bewerken.

Via terminal als root doe ik het normaliter als volgt.
Eerst dus naar de locatie van waar het bestand staan.
Dan:
nano -w php.ini
dan onderaan die regel toevoegen en afsluiten met ctrl-X en dan Y van yes (of J van Ja).
Greetings, Black Tiger.
52
Black Tiger schreef: Als je er een puntkomma voor had moeten zetten dan had ik dat er wel bij gezegd.
Ja, je hebt gelijk. Tot nu toe was je heerlijk precies en wanneer ik dat letterlijk opvolgde kwam het goed. :)
Met een puntkomma ervoor schakel je betreffende instelling uit, dus die moet er niet voor.
Ah, dus vergelijkbaar met /* in CSS.
Echter dat je een toegang geweigerd krijgt, dat begrijp ik niet. Als je via een terminal venster als root in logt of het bestand als root opent, dan zou je die melding niet moeten krijgen, dus ik denk dat je op een andere wijze het bestand opent, en dan zit je als gewone gebruiker, daarmee kun je dat bestand niet bewerken.
Ja, en ik opende het gewoon door op het betreffende bestand te dubbel-klikken. Fout, fout, fout!
Ik heb zelf geen raspberri dus ik weet niet hoe je dat bestand als root kunt bewerken, ik doe dat zelf altijd via een terminal venster.
Dat probeer ik ook meer en meer maar miste nog wat.
Je zou eens kunnen proberen het naar 666 te zetten
Dit was het resultaat:
Afbeelding
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
53
GerardX schreef: Dit was het resultaat:
Geef dit commando eens, ben benieuwd naar de output, ik heb het idee dat je niet als root ingelogd bent.

whoami

Kan ook weer door dat Debian geneuzel zijn, ik hou daar niet zo van, dat moet je weer extra commando's doen en dat vergeet ik elke keer want ik werk met Redhat alike systemen (Centos, Alma linux, Rocky Linux), je zou dus dit kunnen proberen.

sudo chmod 666 php.ini
en voor terug te zetten
sudo chmod 644 php.ini
Greetings, Black Tiger.
54
Black Tiger schreef: Geef dit commando eens, ben benieuwd naar de output, ik heb het idee dat je niet als root ingelogd bent.
whoami
Had ik al eens eerder gedaan en genoteerd (omdat "Imager" steeds om een wachtwoord vroeg, maar vervolgens meldde, dat het wachtwoord niet juist was, maar dat is weer een ander verhaal), maar voor de zekerheid nogeens en krijg dan:
je zou dus dit kunnen proberen.
sudo chmod 666 php.ini
Kreeg dan:

Code: Selecteer alles

chmod: kan geen toegang krijgen tot 'php.ini': Bestand of map bestaat niet
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
55
Phoe... ik weet niet of ik dan nog verder kan helpen. Vreemd dat je wel alle rechten hebt in /var/www/html maar niet in de php directory's.

Je bent inderdaad niet als root ingelogd, dat zou misschien nog kunnen via dit commando:
sudo su -
er is dan ook kans dat ie dan voor een wachtwoord gaat vragen. Als je het root wachtwoord niet (meer) weet zou je nog eens het wachtwoord van pi kunnen proberen, maar geen idee of dat helpt.

Oh wacht ik zie nu nog een andere foutmelding met het sudo commando.
chmod: kan geen toegang krijgen tot 'php.ini': Bestand of map bestaat niet
Ben je wel eerst naar die map gegaan waar die php.ini in zit? Want anders kun je deze foutmelding niet krijgen.
Greetings, Black Tiger.
56
Black Tiger schreef: Ben je wel eerst naar die map gegaan waar die php.ini in zit?
Nee. Vanwege jouw opmerking n,a.v. het feit, dat ik een regel met een puntkomma was begonnen en dat jij dat niet had op gegeven, heb ik het volgende letterlijk, gedaan:
Afbeelding
Maar ik had natuurlijk eerst
"cd /etc/php/7.2/cli/"
moeten doen en daarna pas
"sudo chmod 666 php.ini

Bingo! Geen foutmelding zoals de laatste keer. Vervolgens in mijn "Downloads"-map dat bestand php.ini opgezocht en geopend en helemaal onderaan "extension=dom.so" getypt en daarna dat bestand weer gesloten. Tenslotte m'n computer afgesloten en opnieuw gestart. Helaas, na "localhost/phpBB3" bleek er nog steeds die melding te komen dat de "PHP XML/DOM-extensie" beschikbaar zou moeten zijn.
Laatst gewijzigd door GerardX op 24 aug 2022 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
57
GerardX schreef: dat ik een regel met een puntkomma was begonnen en dat jij dat niet had op gegeven, heb ik het volgende letterlijk, gedaan:
Klopt, maar toen zaten we al in de juiste directory (voorheen dat cd /etc/php/7.2/cli al opgegeven), dus ging er van uit dat je zou concluderen dat je daar weer zou moeten zijn omdat daar zich ook dat bestand bevond.

Maakt niet uit, we zijn er nu weer.
Ben benieuwd of je de php.ini nu wel kunt bewerken en dan die ene regel er onderin bij kunt zetten, zonder puntkomma er voor dus.

extension=dom.so

Daarna opslaan en afsluiten en vanuit diezelde directory weer
sudo chmod 644 php.ini
boel herstarten en dan kijken of ie nog steeds over die php xml/dom gaat zeuren.
Greetings, Black Tiger.
58
Black Tiger schreef: Maakt niet uit, we zijn er nu weer.
Ben benieuwd of je de php.ini nu wel kunt bewerken en dan die ene regel er onderin bij kunt zetten, zonder puntkomma er voor dus.

extension=dom.so

Daarna opslaan en afsluiten en vanuit diezelfde directory weer
sudo chmod 644 php.ini
boel herstarten en dan kijken of ie nog steeds over die php xml/dom gaat zeuren.
Na controle bleek die toevoeging "extension=dom.so" nog steeds onderaan php.ini te staan.
Daarna
"cd /etc/php/7.2/cli/"
vervolgens
"sudo chmod 664 php.ini"
en daarna een 'reboot'.
Maar het gezeur bleef.

Even een vraagje van een heel andere orde. Ik zet code vaak tussen aanhalingstekens, om aan te geven, dat hetgeen daar tussen staat letterlijk moet worden genomen. Maar in jouw berichten zie ik dat omkaderd met een groene rand, hetgeen veel duidelijker is. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
59
GerardX schreef: Hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik gebruik ook de code tags, maar alleen als het om meerdere regels gaat. Voor enkele commando's op 1 regel gebruik ik de icode tag. Dat is wat je ziet in het groen met dat lichte grijze kadertje er omheen.

V.w.b. die extensie is het een beetje een probleem. Je hebt immers php-xml al geinstalleerd. Heb bij het zoeken op internet meer gezien die dan toch die melding bleven houden. Ben bang dat je dan toch eens moet proberen op het phpbb.nl forum om te vragen waar het aan kan liggen.

Of een phpinfo.php bestand even in je /var/www/html/phpBB3 zetten en dan kijken als je die oproept of php xml en/of dom er wel in staat.
Greetings, Black Tiger.
60
Black Tiger schreef: Ben bang dat je dan toch eens moet proberen op het phpbb.nl forum om te vragen waar het aan kan liggen.
Heb ik gisteren gedaan, maar het enig wat ik terugkrijg is een vraag naar welke PHP-versie ik heb en allerlei verwijten. Het is de laatste plaats waar ik wil zijn. :(
Of een phpinfo.php bestand even in je /var/www/html/phpBB3 zetten en dan kijken als je die oproept of php xml en/of dom er wel in staat.
Kun je me even helpen HOE ik dat moet doen?
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”