Plaats reactie
31
GerardX schreef: Heb jij een kristallen bol of zo? ;)
Nee maar ik werk regelmatig met phpBB forums. :)

V.w.b. die PHP XML/DOM... ai... ik dacht in het begin dat er een misschien een aangepaste versie voor die Raspberri zou zijn, maar dat is niet het geval.
De handleiding is wat oud want die spreek nog van php 5 en dat is absoluut niet meer te gebruiken met phpBB 3.3. Dan krijg je dit soort fouten.

Is het mogelijk om php 7.4 op die RP te zetten, of nog beter.... php 8.1?
GerardX schreef: Vervolgens werd ik op m'n nek gesprongen door diverse andere forummers, omdat dat enorme veiligheidslekken zou kunnen veroorzaken.
Ja en nee. Dat zijn mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. In principe is 777 inderdaad een veiligheidsrisico. Tegenwoordig wordt dit afgevangen door suphp, phpsuexec, of nog moderner mod_ruid2 en php-fpm.
Vroeger had je alleen apache en werd er verder niet met speciale dingen gerommeld. En dan moet je wel met 777 werken en op andere wijze beveiligen indien nodig.
Er zijn nog steeds applicaties die 777 vereisen, alhoewel je die op moderne systemen wel op 775 kunt zetten. Echter in bepaalde gevallen, zoals die cache directory is het geen probleem om die 777 te hebben.
Dus het -kan- veiligheidslekken veroorzaken, maar het ligt er net maar aan waar je het op toepast en wanneer, dus het is niet zo zwart/wit als zij het doen voor komen. Beter is om het niet te gebruiken.

Maar dan moet je met veel meer dingen rekening houden. Dan zou je bijv. ook phpBB niet als root moeten draaien, dan zou je een user moeten aanmaken om phpBB in te draaien en dan ga je vermoedelijk ook niet in de /var/www/html rommelen maar in de public_html map van de gebruiker.
Verder moet je dan mod_ruid2 in je Apache compileren voor de beveiliging, of je moet PHP in php-fpm mode gaan gebruiken. Dat is allemaal niet eventjes zo simpel te doen en uit te leggen voor thuis.
Nja... mod_ruid2 misschien wel, maar dan zit je toch tegen een heel andere situatie aan te kijken dan nu. Dan moet je eigenlijk ook al wat meer kennis hebben van Linux en Apache om iemand die het zowat voor je installeert.

In je huidige situatie zou dat te omslachtig en te moeilijk gaan worden. Maar als het kan zou ik eens beginnen om te zien of je er een php 7.4 op kunt krijgen.
Of heb je die al?
Greetings, Black Tiger.
32
Black Tiger schreef: V.w.b. die PHP XML/DOM... ai... ik dacht in het begin dat er misschien een aangepaste versie voor die Raspberri zou zijn, maar dat is niet het geval.
De handleiding is wat oud want die spreek nog van php 5 en dat is absoluut niet meer te gebruiken met phpBB 3.3. Dan krijg je dit soort fouten.

Is het mogelijk om php 7.4 op die RP te zetten, of nog beter.... php 8.1?
Ik doe regelmatig een "sudo apt-get update && sudo apt-get full-upgrade", waardoor ik het laatste nieuwe heb, dacht ik. Maar toen ik net "php -v" op m'n terminal uitvoerde werd aangegeven dat het "PHP 7.2.9-1+b2" zou zijn.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
33
Black Tiger schreef: Voor die mappen kun je in een SSH (of terminal) venster de volgende commando's uitvoeren.
Code:Selecteer alles

cd /var/www/html
chmod 777 cache
Na jouw geruststellende reactie, ging ik aan de slag maar kwam niet verder dan boven, want in m'n terminal kreeg ik als reactie "chmod: kan geen toegang krijgen tot 'cache': Bestand of map bestaat niet".
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
34
GerardX schreef: chmod: kan geen toegang krijgen tot 'cache': Bestand of map bestaat niet".
Dan vraag ik me af of ze misschien niet onder een map phpBB3 staan.
Doe eens het volgende.

Code: Selecteer alles

cd /var/www/html
ls
dan krijg je een overzicht.
Zie je daar een map phpBB3? Zoja, dan staat daarin het forum uitgepakt.
Dan zou je het als volgt kunnen doen van dat punt uit.

Code: Selecteer alles

cd phpBB3
chmod 777 cache
chmod 777 files
chmod 777 store
Als je geen map phpBB3 ziet, welke mappen zie je dan wel na dat "ls" commando? (overigens ls is kleine letters LS dus geen hoofdletter i).
Greetings, Black Tiger.
35
Black Tiger schreef: Doe eens het volgende.
Code:Selecteer alles

cd /var/www/html
ls

dan krijg je een overzicht.
Zie je daar een map phpBB3?
Ja, daar staat inderdaad een map phpBB3.
Dan zou je het als volgt kunnen doen van dat punt uit.
Code:Selecteer alles

cd phpBB3
chmod 777 cache
chmod 777 files
chmod 777 store
Dit leek allemaal goed te gaan, maar het lijkt er op dat er nog iets moet volgen omdat elke volgende regel begint met "pi@raspberrypi:/var/www/html/phpBB3 $ ".
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
36
GerardX schreef: maar het lijkt er op dat er nog iets moet volgen omdat elke volgende regel begint met "pi@raspberrypi:/var/www/html/phpBB3 $ ".
Nee dat dat ziet er gewoon uit als de prompt dus dat is verder goed.
Greetings, Black Tiger.
37
Black Tiger schreef: Nee dat dat ziet er gewoon uit als de prompt dus dat is verder goed.
Oke. Toen ik vervolgens "localhost/phpBB3" invoerde, bleken inderdaad die drie foutmelding achterwege te blijven. Vol goede moed dacht ik te begrijpen hoe ik nu ook de foutmelding betreffende het niet (be)schrijfbaar zijn van het bestand config.php te kunnen verhelpen. Maar daarbij had ik buiten de waard gerekend, want ik kreeg de melding "bash: cd: config.php: Is geen map". Ja, dat wist ik, maar ik dacht gewoon, dat dat niet van belang was. Benieuwd wat dan daarvoor nodig is.

Afijn, me toen maar aan de (be)schrijfbaarheid van de map "images/avatars/upload" gewaagd.
Afbeelding
Maar daarna bleek, dat ik dat toch nog niet goed had begrepen, want de foutmelding verscheen opnieuw. :(
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
38
GerardX schreef: Benieuwd wat dan daarvoor nodig is.
Eigenlijk ook een chmod commando, zij het iets anders eigenlijk. Sorry, je had dat wel eerder aangegeven over die config.php maar ik was dat wegens drukte hier weer vergeten.

Even zien. De config.php waar het hier over gaat die moet ook gewoon in de /var/www/html/phpBB3 map staan. In dit geval zou het als volgt moeten. Ik doe even vanaf het begin, is misschien eenvoudiger. Het kan ook met 1 direct commando overigens.

Code: Selecteer alles

cd /var/www/html/phpBB3
chmod 666 config.php
Daarmee doe je de config.php beschrijfbaar maken voor iedereen. Dit is wel een bestand, dat als je klaar bent met configureren, het toch beter is om dit terug te zetten naar een betere beveiliging d.m.v.:
chmod 644 config.php

Een andere mogelijkheid is om via .htaccess bijv. de toegang tot die config te beperken tot localhost.
Greetings, Black Tiger.
39
Black Tiger schreef: Ik doe even vanaf het begin, is misschien eenvoudiger.
Even voor ik het vergeet. Ik ben zeer content met jouw uitleg (wanneer ik het begrijp, zegt dat toch wel iets, volgens mij) ;).
Het kan ook met 1 direct commando overigens.
Code:Selecteer alles

cd /var/www/html/phpBB3
chmod 666 config.php
Daarmee doe je de config.php beschrijfbaar maken voor iedereen.
Dit bleek te werken want de "fout"melding na 'localhost/phpBB3" bleef weg.
Dit is wel een bestand, dat als je klaar bent met configureren, het toch beter is om dit terug te zetten naar een betere beveiliging d.m.v.:
chmod 644 config.php
Een andere mogelijkheid is om via .htaccess bijv. de toegang tot die config te beperken tot localhost.
Ik maak hier een aantekening van en kom daar eventueel later op terug.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
40
GerardX schreef: Afijn, me toen maar aan de (be)schrijfbaarheid van de map "images/avatars/upload" gewaagd.
Afbeelding
Maar daarna bleek, dat ik dat toch nog niet goed had begrepen, want de melding verscheen opnieuw. :(
Het is inmiddels weer morgen en met een redelijk uitgeslapen hoofd bedacht ik me ineens dat ik de melding "Het is aan te bevelen om de map /images/avatars/upload/ schrijfbaar te maken voor een betere gebruikerservaring." waarschijnlijk niet juist geinterpreteerd had. Immers "map" is enkelvoud.
Dus deed ik het volgende:

Code: Selecteer alles

/var/www/html/phpBB3/images/avatars/upload/
ls
chmod 666 index.htm
maar ook dit bleek de oplossing niet te zijn. Of zou ik met mijn eerdere pogingen (zie afbeelding hierboven), iets gedaan hebben wat nu in de weg zit?
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
41
Allereerst dank voor het compliment, het is fijn om te horen dat m'n uitleg duidelijk is c.q. dat je er iets mee kunt.
GerardX schreef: maar ook dit bleek de oplossing niet te zijn
nee want nu heb je de index.html beschrijfbaar gemaakt en dat was niet de bedoeling. Maar je zat in de buurt.

Eerst moeten we die index.htm weer normaal maken. Daarna doe ik meteen die upload map beschrijfbaar maken, als volgt:

Code: Selecteer alles

cd /var/www/html/phpBB3/images/avatars/upload
chmod 644 index.htm
cd ..
chmod 777 upload
Wat hier gebeurt is dat ik eerst naar die upload map ga, dan daar met chmod het index.html bestand terug zet naar normale rechten.
Met cd .. (cd punt punt, wel een spatie na cd maar geen spaties tussen de punten) ga ik 1 map terug dus zou je in de map avatars moeten komen.
Dat is omdat je de map die je wilt wijzigen altijd wilt zien, dus van daaruit verander ik dan de rechten van die upload map.

Evt. snellere methode.
chmod 644 /var/www/html/images/avatars/upload/index.htm
en
chmod 777 /var/www/html/images/avatars/upload

Maar persoonlijk vind ik het voor beginners beter om het via de eerste wat langere methode te doen. Dat leert meteen ook naar de juiste mappen te gaan.

Nog een aanvulling op dat ls commando. Met ls zie je gewoon de inhoud van een map in de breedte.
Als je wilt zien welke rechten mappen en bestanden hebben kun je dat ook als volgt doen:
ls -all
dan krijg je de mappenlijst in verticale vorm, maar je zie je ook eigenaar en rechten, dus dan ziet het er zo ongeveer uit (is slechts een voorbeeld):

Code: Selecteer alles

drwxr-xr-x. 22 root    root    4.0K 2019-09-13 00:40 ..
drwxr-xr-x   2 root    root    4.0K 2022-06-11 01:15 build
drwxr-xr-x   2 root    root    4.0K 2019-09-08 21:10 cgi-bin
drwxr-xr-x   3 root    root    4.0K 2019-09-08 21:10 error
drwxr-xr-x   2 root    root    4.0K 2019-08-09 15:36 htdocs
drwxr-xr-x   5 root    root    4.0K 2022-08-02 04:42 html
drwxr-xr-x   3 root    root    4.0K 2019-09-08 21:10 icons
drwxr-xr-x  14 root    root     12K 2022-06-11 01:14 manual
d = directory/map
-rw-rw-rw = chmod 666
drwxr-xr-x = chmod 755
drwxrwxrwx= chmod 777

Misschien maakt dat ook bepaalde dingen iets duidelijker.
Eigenlijk bestaat zo'n reeks uit 10 tekens. Het eerste teken geef een status aan, bijv. directory/map. De andere 9 tekens bestaan uit 3 groepen met 3 betekenissen. De eerste 3 tekens zijn eigenaar, de tweede 3 tekens zijn groep, de 3de 3 tekens zijn "iedereen". Vanwege dat laatste is gebruik van 777 dus vaak niet veilig.

r = read/lezen
w = write/schrijven
x = execute/uitvoeren
Greetings, Black Tiger.
42
Black Tiger schreef: Allereerst dank voor het compliment, het is fijn om te horen dat m'n uitleg duidelijk is c.q. dat je er iets mee kunt.
Graag gedaan. Als ik denk, dat ik verbeterpunten constateer steek ik dat ook nooit onder stoelen of banken, dus moet ik ook waardering laten blijken, vind ik.
GerardX schreef:
maar ook dit bleek de oplossing niet te zijn
nee want nu heb je de index.html beschrijfbaar gemaakt en dat was niet de bedoeling. Maar je zat in de buurt.
Dat laatste is leuk om te lezen maar in de digitale wereld niet genoeg. ;)

Eerst moeten we die index.htm weer normaal maken. Daarna doe ik meteen die upload map beschrijfbaar maken, als volgt:
Code:Selecteer alles

cd /var/www/html/phpBB3/images/avatars/upload
chmod 644 index.htm
cd ..
chmod 777 upload
Oke, dat heb ik nu gedaan.
Wat hier gebeurt is dat ik eerst naar die upload map ga, dan daar met chmod het index.html bestand terug zet naar normale rechten.
Met cd .. (cd punt punt, wel een spatie na cd maar geen spaties tussen de punten) ga ik 1 map terug dus zou je in de map avatars moeten komen.
Aha, dat is dezelfde manier als wanneer je met html dat doet.

Misschien maakt dat ook bepaalde dingen iets duidelijker.
Eigenlijk bestaat zo'n reeks uit 10 tekens. Het eerste teken geef een status aan, bijv. directory/map. De andere 9 tekens bestaan uit 3 groepen met 3 betekenissen. De eerste 3 tekens zijn eigenaar, de tweede 3 tekens zijn groep, de 3de 3 tekens zijn "iedereen". Vanwege dat laatste is gebruik van 777 dus vaak niet veilig.

r = read/lezen
w = write/schrijven
x = execute/uitvoeren
Gesnapt.
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
43
GerardX schreef: Oke, dat heb ik nu gedaan.
Mooi zo. Dan ben ik benieuwd of er nu nog foutmeldingen komen v.w.b. onbeschrijfbare mappen of bestanden.
Of iets anders, kan natuurlijk ook.
Greetings, Black Tiger.
44
Black Tiger schreef: Mooi zo. Dan ben ik benieuwd of er nu nog foutmeldingen komen v.w.b. onbeschrijfbare mappen of bestanden.
Of iets anders, kan natuurlijk ook.
Het enige dat nu nog open staat is de melding "De PHP XML/DOM-extensie moet beschikbaar zijn.".
Varen/zeilen is plezier voor twee, zoals zo veel.
45
Hmmz... vreemd... Kun je deze eens proberen vanuit SSH als root?
sudo apt install php-xml php-mbstring
Ik weet dat je php-xml al geinstalleerd had. Maar deze doet er twee.
Daarna even apache/php of de Raspberri even herstarten. Ben benieuwd of ie het dan wel doet.

Anders zou het eens kunnen dat je een toevoeging aan de php.ini moet doen.
Daarvoor moet je de php.ini opzoeken, deze staat vermoedelijk staat die in de /usr/local/lib directory (map).

Dan zou je de php.ini moeten bewerken en dan deze regel ergens onderaan toevoegen:
extension=dom.so
en dan nog eens herstarten.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”