Plaats reactie
1
Op mijn nieuwe laptop zie ik in het menu via rechtsklik op het Windows-pictogram linksonder alleen twee keer (gewoon en administrator) de PowerShell staan. Ik wil die graag veranderen in twee keer de Opdrachtprompt. Kan dat?
2
Ja, dat kan.
Klik op Start > Instellingen > Persoonlijke instellingen.
Klik in de linker kolom op Taakbalk.
Zet het schuifje op Uit onder Opdrachtprompt vervangen door Windows PowerShell [...]
Zie onderstaand screenshot:

Afbeelding
3
Maar ho even... de instructies hierboven gelden voor Windows 10. Jij hebt een nieuwe laptop. Als daar al Windows 11 op staat, dan wordt het een stuk lastiger.
Onmogelijk is het niet, maar je zult wijzigingen in het register moeten aanbrengen.
De handleiding daarvoor vind je hier: https://tech-latest.com/replace-powersh ... indows-11/

Ik begrijp alleen niet goed waarom jij dit wilt. De opdrachtprompt is in Windows 11 immers ook makkelijk op een andere manier te starten: Klik op de knop Start of klik op de zoekknop; typ cmd, en daar heb je de opdrachtprompt al.
4
Er is een andere manier, om PowerShell te vervangen door de Opdrachtprompt in het register van Windows 10. Voor wat betreft Windows 11 is de Opdrachtprompt ondergebracht in de Windows Terminal.

De inhoud van het Win-X menu is te vinden in de volgende locatie %localappdata%\Microsoft\Windows\WinX waar je drie groepen ziet. In groep 3 zitten alle snelkoppelingen zowel die van de opdrachtprompt als PowerShell. Echter is er een registersleutel die bepaalt welke snelkoppeling er wordt weergegeven in het Win-X menu.

Om de Opdrachtprompt weer te geven kan je het volgende REG command uitvoeren via de opdrachtprompt als admin.

Code: Selecteer alles

reg add HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced /v DontUsePowerShellOnWinX /t REG_DWORD /d 0x1 /f
Om de wijziging te activeren kan je de computer herstarten. Maar je kan ook taakbeheer openen en daar Windows Verkenner (Explorer.exe) opnieuw opstarten.

Wil je het ongedaan maken gebruik je dit commando om de DWORD-waarde op 0x0 in te stellen.

Code: Selecteer alles

reg add HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced /v DontUsePowerShellOnWinX /t REG_DWORD /d 0x0 /f
Een andere optie is (de nieuwe) Windows Terminal installeren. Middels deze app kan je zowel de Opdrachtprompt als PowerShell in tabbladen naast elkaar gebruiken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Ok, dus dat zijn twee methodes, één hele makkelijke en een wat ingewikkeldere. Kan de eerste optie ook gewoon, @Maxstar ? :)

@porrelaar
porrelaar schreef:Ik begrijp alleen niet goed waarom jij dit wilt.
Omdat dat het snelste is. Ik heb nog Win10 op de nieuwe laptop.
6
Als je Windows 10 gebruikt is de optie van @porrelaar het makkelijkst, wat dat betreft denk en doe ik alles (misschien teveel) met commando's... ;D
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”