Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Sinds ik mijn nieuwe desktop heb, heb ik last van problemen met Explorer. Ik heb dat toen met jullie doorgenomen en uiteindelijk gelaten omdat er bugs in Win10 zaten en ik beter kon herinstalleren. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad en ik kan ermee overweg. Meestal nadat de pc lang heeft aangestaan, kan het gebeuren dat het zoeken naar de bestanden in Explorer niet lijkt op te houden. Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven. Als je naar een andere plek in Explorer gaat, bijv. naar een map met veel grote bestanden, dan 'zoekt' de pc even en dat kun je zien aan die groene balk bovenin die volloopt. Als de pc dus kuren vertoont, dan blijft de groene balk alsmaar lopen. Ik had uitgevonden dat er iets mis kan zijn met een gedownloade video. Die kon ik dan niet gewoon verwijderen, dat moest via Veilige Modus. Dan was alles weer goed. Vandaag bleef de groene balk ook weer lopen en ik hoorde de ventilator hard werken. Deze keer kon ik niet erachter komen welke video een fout veroorzaakte. Ik heb een aantal video's verwijderd maar dat hielp niet. Ik krijg ook andere storingen, bijv. de bestanden in Explorer worden niet meer met de juiste pictogrammen weergegeven (alle bestanden zijn een wit rechthoekje) en mijn pijltjes links-rechts doen het niet meer. Soms is het gewoon weg als ik herstart.

Nu heb ik iets uitgevonden wat misschien in de tussentijd, voordat ik herinstalleer, kan helpen. Deze video beschrijft het probleem. Ik had al gezien dat ik vaak een hoog COM Surrogate-verbruik heb. Zie screenshot. Ik weet helemaal niet wat dit betekent maar er lijkt een verband te bestaan tussen dat verbruik en Explorer. Voordat ik hier iets mee ga doen, wil ik jullie vragen wat jullie hiervan vinden. Is dit misschien een oplossing voor de problemen met Explorer? Blijkbaar hebben meer mensen hier last van.

Lees vooral even een aantal comments onder de video.

https://www.imgdumper.nl/uploads9/629cf ... rbruik.png



Alvast bedankt,
DieEnDie
2
Inmiddels ben ik via ProcessExplorer en die tip van de dllhost erachter welk videobestand stoort. Het is weer een video met de extensie .mkv. Daar gaat het bij mij mis. In de comments staat dat de .webm veel stoort, maar die gaat bij mij juist goed. Voor de duidelijkheid: als ik nu een video download en het gaat mis, dan verwijder ik die direct in Veilige Modus. Het gebeurt niet bij elke .mkv-video. De video die nu stoort is een video van een jaar geleden, dus het is goed dat ik die nu ook eruit kan halen.

@maxstar Dit is dus de oorzaak van de problemen die we bespraken in dit onderwerp. Je leest in de comments dezelfde problemen, bijv. dat Explorer vastloopt als je rechtsklikt en naar "openen met" gaat.

viewtopic.php?t=23229

De oplossing die geboden wordt in de beschrijving onder de video op YT kan wel werken (hoewel dat om webm.-bestanden gaat) maar dat lijkt me symptoombestrijding. Als ik het goed begrijp, heeft Windows problemen met het aanmaken van een thumbnail bij sommige videobestanden. Ik heb wat bedacht: ik ga de maker van VideoDownloadHelper benaderen, heb weleens contact met hem gehad over zijn app. Hij is een expert op het gebied van video's, dus misschien kan hij helpen.

Ik wacht nog even met het verwijderen van de storende video. Wil ook graag weten of ik die via ProcessExplorer kan verwijderen, zoals aangegeven staat in de comments. Dat is een stuk makkelijker dan via VM. Eén mogelijkheid is om het proces van COM surrogate te stoppen via ProcessExplorer of Taakbeheer maar is dat veilig? Hieronder twee andere suggesties uit de comments:

You can start "Process Explorer" with Admin-rights and then just click on the file and chose "close handle". Deletion of file is not necessary.

I found another solution, just rename the file that is causing problems, just change its extention to something other than video formats, so windows won't generate thumbnail, as it won't think of it as a video file, and when u want to open it just right click and open it with vlc, without needing to change back the extention


Bij die laatste: hoe verander je de extensie?
6
Ik heb het K-lite-codecpack geïnstalleerd en dat heeft het opgelost. De 'foute' video kreeg nog geen thumbnail maar ik kon hem wel benaderen en afspelen. Er bleek geen video op te zitten, alleen audio. Ik kon hem vervolgens gewoon verwijderen. Een andere video die geen problemen gaf maar geen thumbnail had gekregen, had nu wel een thumbnail, zag ik. De Verkenner is ook veel sneller. Ik denk dat ik hiermee een groot probleem in de pc heb opgelost. :goed:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”