Plaats reactie
1
Ik heb hier een pc van een kennis, een oude Acer, deze staat nog op IDE mode.
Maar ik wil die graag in AHCI hebben voor als ik een keer een SSD schijf er in ga doen misschien binnenkort.

Ik volg de handleiding van Tenforums dus eigenlijk dit op Bleepingcomputer:
Right-click the Windows Start Menu. Choose Command Prompt (Admin).
Type this command and press ENTER: bcdedit /set {current} safeboot minimal
Restart the computer and enter BIOS Setup (the key to press varies between systems).
Change the SATA Operation mode to AHCI from either IDE or RAID (again, the language varies).
Save changes and exit Setup and Windows will automatically boot to Safe Mode.
Right-click the Windows Start Menu once more. Choose Command Prompt (Admin).
Type this command and press ENTER: bcdedit /deletevalue {current} safeboot
Reboot once more and Windows will automatically start with AHCI drivers enabled.
Feitelijk hetzelfde als hier staat:
https://www.tenforums.com/tutorials/226 ... ation.html

Dat opstarten naar veilig modus dat wil nog wel lukken. Maar vervolgens na de omschakeling naar AHCI komt het Windows Logo wel tevoorschijn met die draaiende puntjes dat hij aan het laden is.

Dat blijft het geval, totdat er opeens toch weer een BSOD komt met de melding "Inaccessible boot device".

Irritant. Als de bios weer gewoon naar IDE gezet wordt start het kreng gewoon op.

Is hier nog iets aan te doen of uit te zoeken waarom hij naar die error springt? Terwijl deze methode bij anderen gewoon schijnt te werken?

Edit: Ik heb nog niet geprobeerd via het register die dingen om te zetten, even uit veiligheid om te voorkomen dat ie straks helemaal niet meer start.
Edit 2: Het gaat om een Acer Aspire M5201 schijnbaar nog met een bios van 2009 als ik 't goed zie.
Greetings, Black Tiger.
2
Ik wist dat ik hetzelfde een aantal jaren geleden bij mijn Asus pc had gedaan, maar hoe deed ik dat toen? Zou het heel anders zijn dat wat Black Tiger gedaan heeft? Het was even zoeken voor ik dat terugvond...
De Asus pc kocht ik in voorjaar 2013. Er zat toen alleen een gewone harde schijf van 2 TB in.
In augustus 2016 plaatste ik er een SSD bij, waarop ik Windows en de programma's opnieuw installeerde. De gewone harde schijf van 2 TB liet ik zitten; dat werd de opslagschijf voor mijn persoonlijke bestanden.
Pas een paar maanden later kwam ik erachter dat de SATA modus op IDE stond. Dat merkte ik toen ik een benchmark uit liet voeren door het programma AS SSD Benchmark. Dit was toen het resultaat:

Afbeelding
Ik gebruikte toen de volgende instructies om in het BIOS de SATA modus te wijzigen van IDE naar AHCI:
To change your SATA mode from IDE to AHCI, you have to do the steps below:

1. Press WIN+R keys and type "msconfig" and then press Enter.

2. Under Boot tab, check Safe boot, apply the changes and reboot your computer into safe mode.

3. Press a specific key (mostly F2 or DEL) to boot into BIOS settings (if you cannot boot into BIOS, disable Quick Start and retry), and change your SATA mode from IDE to AHCI. Then save settings to exit and reboot.

4. Windows will boot in safe mode this time. Run “msconfig” again, and uncheck Safe boot option Boot tab under and restart your computer.
Bron: https://www.diskpart.com/windows-10/ssd ... -4348.html

In feite komt dat op hetzelfde neer als wat Black Tiger heeft gedaan. Het maakt immers niet uit of je de opdrachtprompt gebruikt of dat je gewoon msconfig typt in het zoekvak naast de knop Start, en dan 'Opstarten in veilige modus' aanvinkt.

Bij mij ging het allemaal in een keer goed. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik toen een heel andere methode gebruikt had dan Black Tiger, maar dat is dus niet zo.
Na het omzetten van de SATA modus van IDE naar AHCI liet ik AS SSD Benchmark nog een keer draaien. Dit was toen het resultaat:

Afbeelding
Als je de twee afbeeldingen vergelijkt, dan lijkt de SSD een stukje sneller geworden, maar als ik heel eerlijk ben, dan merk ik in de praktijk geen verschil in snelheid tussen IDE en AHCI modus. De pc was al snel zat voor mij.

Waarom bij Black Tiger het omzetten van de SATA modus van IDE naar AHCI niet zonder problemen lukt met de oude Acer is mij op dit moment nog een raadsel. Ja, die pc is nog een stuk ouder dan die van mij. De Acer is van 2009, dus nu 13 jaar oud. En hij heeft DDR2 RAM, maar dat kan de oorzaak toch niet zijn. Ik blijf dit topic met interesse volgen.
3
Misschien komt het wel omdat er wel meer corrupt was. De harddisk was stervende en ik heb op het nippertje nog een image kunnen maken, echter die nam de fouten mee.
Vannacht met veel moeite Windows nog eens er overheen geinstalleerd.
Bega ik zojuist weer de stommiteit om in het register iets teveel van print weg te halen, met als gevolg dat de printspooler ook niet meer aan de praat te krijgen is.

Het image is wel op een grotere schijf teruggezet en overgebleven ruimte verdeeld (automatisch) dus misschien dat ie daarop opeens nadien zo enorm traag werkte. Maar Windows update werkte ook niet en ik kon ook niet meer zoeken of een van de settings openen.

Na de reparatie installatie lukte dat wel allemaal dus dacht ik om voor de zekerheid eens van IDE mode naar AHCI te wijzigen, juist voor het geval er evt. nog een SSD in zou moeten. Alles werkte alleen die conversie werkt niet.
Beide methodes geprobeerd trouwens maar zette geen zoden aan de dijk.

Ben eens in het register aan kijken en al die settings voor AHCI stonden raar genoeg op 0 zoals zou moeten, behalve eentje. Maar ook dat omzetten hielp niet.
Omdat ik nu de fout heb gemaakt het register te vernaggelen ga ik nog eens een reparatie installatie doen. Het image heb ik ook nog dus als de nood aan de man komt dan wordt dat er terug op gezet.

Maar ondanks alles blijf ik me er over verbazen dat die omzetting naar AHCI niet lukt. Of hij zou toch te oud moeten zijn, hij was origineel voor Vista.
Greetings, Black Tiger.
4
Volgens mijn bescheiden mening heeft het iets met de verborgen partities te maken die verschillend zijn bij IDE en AHCI. Een nieuwe schone installatie van windows zou voor mij de enige optie zijn. Een proper begin opent de deur naar een schone toekomst!
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
5
Dat zou een mogelijkheid zijn. Maar als de meeste mensen het wel gewoon kunnen zoals uit internet blijkt, dan heb ik er twijfels aan dat het aan partities zou liggen. Maar goed, men wete maar nooit natuurlijk met Windows. Dus ik zal niet zeggen dat het daar niet aan kan liggen, mede gezien ik de partities niet origineel teruggezet heb, maar de vrije ruimte verdeeld. Dus het zou kunnen inderdaad.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een schone installatie het beste is, maar dat is in dit geval geen optie omdat alles dan opnieuw geinstalleerd moet worden en we hebben niet meer alles bij de hand, nog even los van al het werk wat dit met zich mee brengt.
Zoals ik gelezen heb schijnt een wijziging naar AHCI geen snelheidsverschil met zich mee te brengen. De eigenaar heeft hem nog maar enkele jaren nodig maar die zou nog eerder geneigd zijn om een nieuwe pc te kopen.

Normaliter zou ik ook schoon installeren, maar heb nu gewoon een upgrade installatie gedaan waardoor evt. problemen met de print spooler die ik veroorzaakt had, nu verholpen zijn. Hij draait nu wel nog met IDE maar dat mag de pret niet drukken.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”