Plaats reactie
1
De laatste weken valt mijn laptop regelmatig uit. Voordat dit daadwerkelijk gebeurt verschijnt er een blauw scherm en een tekst waar ik in de gauwigheid de woorden windows stopcode uit haal. De tekst verschijnt te kort in beeld om hem goed te kunnen lezen.

Is dit een bekend probleem? En zo ja, wat is het probleem precies en wat kan ik eraan doen?
2
Hallo,

Voer als eerste de volgende tools eens uit om meer informatie te verkrijgen.

Download de Afbeelding Sysnative BSOD Dump + System File Collection App naar het bureaublad.
  • Klik met de rechtermuisknop op SysnativeBSODCollectionApp.exe en kies de optie als administrator uitvoeren.
  • Er opent nu een blauw scherm, wanneer dit proces gereed is opent de map C:\Users\<gebruikersnaam>\Documents.
  • Upload het bestand SysnativeFileCollectionApp naar https://wetransfer.com en plaats de downloadlink in het volgende bericht.
  • Het kladblokvenster 'BSODPostingsInstructions' kan je sluiten.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Het programma draait inmiddels drie kwartier en ik wil het stoppen, omdat ik een afspraak heb. Het enige wat het programma geeft is steeds weer dezelfde regel: Waiting for Tasks to complete. Kan ik het programma zonder problemen stopzetten?
4
Wellicht dat @axe0 hier een passend antwoord op heeft wat de oorzaak kan zijn. Maar het programma kan je inderdaad stoppen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Ik heb het programma gestopt. Is het normaal dat steeds de zin Waiting for Tasks to complete wordt herhaald? Er werd trouwens ook via Bluetooth verbinding gemaakt met mijn mobieltje, ook al "eindeloos" d.w.z. het mobieltje bleef overgaan tot ik de verbinding verbrak
6
Het komt nog wel eens voor dat dit programma lang draait, je kunt het veilig stoppen ten alle tijden.

Het opnieuw opstarten van de computer waarna het programma opnieuw uitvoeren helpt doorgaans.
8
Geen crash dump bestanden, maar wel problemen die dat mogelijk verklaren. Ik zie logs van crashes over bijvoorbeeld 0x154 (unexpected store exception) en in combinatie met beschadigde blokken op de harde schijf heb ik het vermoeden dat mogelijk de harde schijf vervangen moet worden, maar laten we eerst kijken of een controle niet toevallig dit kan oplossen. In Windows Verkenner rechtermuis klik op de harde schijf > eigenschappen > Extra > Controleren en scan de schijf. Indien gevraagd wordt voor een grondige controle waarbij opnieuw opstarten nodig is, kies deze optie.
9
Ik mis mijn laatste bericht. Daarom voor de zekerheid nog maar een post over de scan:

Het station is gecontroleerd. Er zijn geen fouten gevonden.

Maar, heeft dit iets met de harde schijf te maken? Ik ben de term "harde schijf" nergens tegengekomen.
10
Controleer de schijf ook eens met de volgende tool.

Download Afbeelding Crystal DiskInfo naar bijvoorbeeld het bureaublad.
  • Installeer het programma en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfo.exe en kies de optie uitvoeren als administrator.
  • When finished, open the installed program by double clicking on it.
    • Good - There are no problems found, the drive is working properly.
    • Caution - The drive have some problems. (which indicates a drive that you should most likely be thinking about backing up and replacing.)
    • Bad - This usually indicates a drive that’s dead or near death. (! - Back up all important data as soon as possible.)
  • Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je HIER.
  • Upload dit bestand naar https://www.imgdumper.nl.
  • Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
Je zult de term "harde schijf" nergens terug zien komen, er zijn meerdere beschrijvingen waarin Windows in de events aangeeft dat er mogelijk iets mis is met de schijf en geen enkele gebruikt de term "harde schijf".
13
axe0 schreef: Ik zie logs van crashes over bijvoorbeeld 0x154 (unexpected store exception) en in combinatie met beschadigde blokken op de harde schijf heb ik het vermoeden dat mogelijk de harde schijf vervangen moet worden.
Zoals @axe0 in post #8 al aangaf is er een probleem met beschadigde sectoren. Persoonlijk zou ik alle belangrijke bestanden back-uppen en de schijf vervangen door een SSD. Dan kan deze laptop met een i3-6100U CPU nog wel even mee. Momenteel is er 4 GB geheugen aanwezig, wellicht 1 bankje zoals standaard voor deze systemen. Middels een upgrade met een tweede bankje van 4 GB en een SSD kan je deze laptop nog wel blijven gebruiken tot de End-Of-Support datum van Windows 10 in 2025.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
14
Is dat de enige optie? Voor mij komt het neer op het kopen van een nieuwe laptop, terwijl deze nog geen 4 jaar oud is. Waarom komt het daar op neer? Omdat ik jouw advies niet begrijp. Wat is een SSD? Wat is een bankje? Wat gebeurt er waarschijnlijk als ik niets doe, want de laatste paar dagen is de laptop niet uitgevallen?
15
De harde schijf heeft een probleem met beschadigde sectoren, dit laat de screenshot van CrystalDiskInfo ook zien. Je hoeft dus geen nieuwe laptop te kopen maar enkel de harde schijf te vervangen.

De harde schijf is afgekort een HDD, en een SSD is een Solid State Drive. Dit is ook een harde schijf maar dan niet met fysieke onderdelen maar een schijf met geheugenchips zeg maar.

Een "bankje" is een geheugenmodule, nu zit er in deze laptop waarschijnlijk 1 module van 4 GB en die kan je uitbreiden met een tweede module van 4 GB.
Fluisteraar54 schreef: Wat gebeurt er waarschijnlijk als ik niets doe, want de laatste paar dagen is de laptop niet uitgevallen?
Dan keren de de problemen weer terug, want deze harde schijf is niet meer betrouwbaar en uiteindelijk zal dit meer problemen gaan geven.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”