Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende 'probleem'?

Ik ben al mijn oude computers aan het opruimen, waarbij ik in eerste instantie ook alle data van de harde schijven wil afhalen (daarbij ben ik overigens al diverse interessante documenten en dergelijke tegengekomen...).
Nu is dat vooralsnog bij alle machines gelukt, behalve bij mijn alleroudste, een 80286. Weliswaar start die computer nog op, maar hij boot niet meer vanaf één van de beide harde schijven. Nu wilde ik proberen de schijven eruit te halen en ze vervolgens in een Pentium I of II-computer te hangen, maar helaas zit er een verschil in aansluitingen: de oude harddisks zijn namelijk MFM (met twee flatkabels in plaats van één), waardoor die niet compatibel zijn met de modernere IDE-aansluitingen.
Heeft iemand een oplossing hiervoor?
2
Hallo en welkom op het forum,

Er bestaan MFM-controllers (ISA), daarmee zou het mogelijk moeten zijn om de schijven in een Pentium I of II aan te sluiten. Wellicht kan je zo'n controller bij een kringloopwinkel of een computerdump op de kop tikken. Op Marktplaats worden ze ook wel aangeboden, maar dan met een aardig prijskaartje. https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... met-kabels
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Weliswaar start die computer nog op, maar hij boot niet meer vanaf één van de beide harde schijven.
De vraag is of de schijven dan niet stuk zijn. Wat je ook zou kunnen proberen is om de bootsector er op nieuw op te zetten. Daarvoor moet je dan opstarten met een opstart diskette van DOS, Misschien heb je die ook nog?
Dat zal waarschijnlijk meer resultaat brengen.

Als ik me niet vergis werken MFM schijven alleen op de controllers waarop ze low level geformatteerd zijn. Ga je ze aan een andere controller hangen kan het wel eens zijn dat ze dan niet meer benaderbaar zijn en opnieuw geformatteerd moeten worden en dan ben je ook alles kwijt.
Weet ik niet meer 100% zeker, is zeer lang geleden dat spul.
Greetings, Black Tiger.
4
Black Tiger schreef: Als ik me niet vergis werken MFM schijven alleen op de controllers waarop ze low level geformatteerd zijn.
Dit is denk heel goed mogelijk, want - als ik het me goed herinner - hadden deze schijven nogal last van geheugenverlies wanneer die losgekoppeld werden van het werkelijke systeem. De IBM schijven uit een x286 PS/2 systeem kon je ook niet zomaar in een ander systeem hangen.

Nu de hamvraag heeft de TS @Ralf1 wellicht een 286 van IBM?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Ralf1 schreef: Weliswaar start die computer nog op, maar hij boot niet meer vanaf één van de beide harde schijven.
Hoor je een spin up van de schijven en [clicks] van de koppen als de computer opstart? Dat zou erop wijzen dat het opstart ROM iets aan het doen is. Hoor je niks kan het zijn dat schijven niet meer volledig operationeel zijn.
Black Tiger schreef: Daarvoor moet je dan opstarten met een opstart diskette van DOS, Misschien heb je die ook nog?
Dit zou ik ook als eerste proberen en kijken of de twee schijven nog te benaderen zijn.

Floppy images zijn te vinden in de WindowsWorld library - https://winworldpc.com/product/ms-dos/1x
6
Zover ik nu heb kunnen beoordelen zijn die 'clicks' er inderdaad nog, dus het lijkt erop dat de schijven dan in ieder geval nog functioneren.

Met betrekking tot het creëren van een opstartdisk heb ik helaas minder succes. Zoals ik in mijn reactie van afgelopen week al aangaf doet op die 286 de 5,25-drive het niet meer, dus zou het enkel via de 3,5" moeten gaan. Zodoende probeerde ik een opstartschijf via die drive op een andere computer te maken, maar helaas functioneert daar de floppydrive niet meer, waardoor die actie (vooralsnog) niet door kan gaan...

Blijft zodoende dan nog enkel de optie via het aanschaffen van een MFM-controller over, of is er wellicht nog een andere mogelijkheid die ik kan uitproberen?
7
Heb je misschien de mogelijkheid om elders een 3.5 floppy aan te maken? Indien dat niet mogelijk is kan je een USB Floppy Disk Drive gebruiken. Of bij de kringloop een werkende 3,5" floppy drive halen want die heb je wellicht ook nodig als je de schijven wilt uitlezen via een MFM-controller. Of je moet de drivers voor die controller op een andere manier overzetten naar dat systeem.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Het is me inmiddels, via diverse omwegen, gelukt om aan een 3.5"-drive te komen en op die manier een bootflop te maken. Dus met goede moed en vol van hoop probeerde ik op die manier de computer te laten booten - maar helaas... de computer probeert enkel van de 5.25"-drive te booten.
Op het moment dat opgestart wordt verschijnt er namelijk al meteen een melding met de mededeling dat Setup gedraaid moet worden, en verder gegaan moet worden middels een druk op "F1". Daarna probeert de computer de booten van de 5.25"-drive - hetgeen niet mogelijk is - en verschijnt de foutmelding "Invalid boot device. Press F1 to continue", waardoor de computer op die manier natuurlijk in een loop blijft hangen.
Waarschijnlijk kan binnen het Setup-programma de bootvolgorde worden aangepast, maar er is helaas geen enkele mogelijkheid om daarin te komen; ook het drukken op andere toetsen als F2, F8 of F12 biedt geen soelaas.
Wat rest mij momenteel nog voor mogelijkheid om alsnog die computer aan de praat te krijgen?
9
Je kan de 5,25" diskdrive eens loskoppelen, mogelijk kan je op deze manier het booten van de 3,5" diskdrive forceren? Het volgende artikel bevat ook nuttige informatie.
https://avitech.com.au/?page_id=1524
Black Tiger schreef: Als ik me niet vergis werken MFM schijven alleen op de controllers waarop ze low level geformatteerd zijn.
Wat @Black Tiger al aangaf wordt in dit artikel bevestigd.
If your drive has a working installation of MSDOS on it and you are exceedingly lucky, your drive may now be capable of booting your Pentium 2 system. This has only worked for me once. I suspect part of the problem is that an MFM drive that was formatted and written on one controller board will often not be readable at all with a different controller board. A second major reason for problems these days is that MFM drives are getting to be very unreliable.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
Helaas, het resultaat blijft hetzelfde...
Na het loskoppelen van de 5.25" en de 3.5" als master te hebben gehangen, dacht ik in eerste instantie dat deze wel iets wilde gaan doen, maar na een paar seconden werd die poging al gestaakt en stopte de drive met reageren. Geen idee of dat wellicht aan de floppydrive zelf ligt?
Het lukt nu dus nog altijd niet om op deze manier te booten en de computer weer tot leven te brengen.

Met betrekking tot de link naar het artikel dat je stuurde: als ik het goed begrijp zou je dus de oude drive controller uit een 286 in een Pentium II-machine moeten kunnen hangen, na aanpassingen van enkele settings in de setup?
Nu ben ik wat betreft de (technische) hardware-kant een leek op dat gebied, en daardoor wellicht eerder wat voorzichtig (lees: huiverig) om zoiets te proberen, zeker op het moment dat je niet zeker weet wat er allemaal aangepast of ingegeven moet worden en of het meer kwaad dan goed kan. Zou dit dan ook nog de zowat enige mogelijke oplossing zijn die me rest om te proberen de schijven weer aan de praat te krijgen?
12
In theorie kan je inderdaad een MFM-controller in een oude Pentium-PC met een ISA slot kunnen plaatsen. Er zijn ook MFM naar IDE converters, of dat echter gaat weken is de grote vraag. Als de schijven afhankelijk zijn van het systeem waarop ze geformatteerd zijn zal een MFM controller of IDE converter niet gaan werken. En andere optie is een 5,25" bootflop maken en die proberen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”