De foutcode 0x80073712 en de melding: Sommige updatebestanden ontbreken of vertonen problemen, duidt meestal op een probleem met betrekking tot de Components Store van Windows. In de map WinSxS (de Component Store) bevinden zich de bestanden die Windows gebruikt om nieuwe component versies (updates) te installeren.
Indien bepaalde bestanden ontbreken of corrupt zijn zal de CBS log bijvoorbeeld de volgende foutmelding registreren. In dit voorbeeld gaat het om een manifest-bestand dat ontbreekt. Wanneer dit probleem gepaard gaat met de DISM foutmelding: 14098 Component Store has been corrupted, is er meer aan de hand, in de meeste gevallen is de COMPONENTS hive corrupt.
CBS Log
(F) onecore\base\wcp\componentstore\storelayout.cpp(3043): Store corruption detected in function ComponentStore: :CRawStoreLayout: :FetchManifestContent expression: 0 MissingFileSystemResource on resource '\winsxs\manifests\amd64_microsoft-windows-web-app-host.resources_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1_nl-nl_074a87cd8f8a98bc.manifest'[gle=0x80004005] CBS Failed to check CSI store. [HRESULT = 0x80073712 - ERROR_SXS_COMPONENT_STORE_CORRUPT] CBS Failed to run Detect and repair. [HRESULT = 0x80073712 - ERROR_SXS_COMPONENT_STORE_CORRUPT]
Een tweede voorbeeld is een corrupte Servicing Stack, Hier gaat het om bestanden van de SSU (19041.1371) die corrupt zijn waardoor de opvolgende SSU (19041.1525) niet geïnstalleerd kan worden.
Package_for_ServicingStack_1525~31bf3856ad364e35~amd64~~19041.1525.1.0, Identifier: KB5011352 [HRESULT = 0x80073712 - ERROR_SXS_COMPONENT_STORE_CORRUPT]
[SR] Cannot verify component files for Microsoft-Windows-ServicingStack-Installers-OneCore, version 10.0.19041.1371, arch amd64, nonSxS, pkt {l:8 b:31bf3856ad364e35}, manifest is damaged (true)
CBS (p) CSI Manifest Corrupt (n) amd64_microsoft-windows-s..-installers-onecore_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1371_none_6078e65f5a9e7590
Foutcode 0x80073712 verhelpen
Stap 1. Maak een kopie van de CBS map met logbestanden en upload die naar een filesharing dienst.
- Open de Windows Verkenner en blader naar de map C:\Windows\Logs.
- Klik met de rechtermuisknop op de map CBS en kies Kopiëren naar.... > - Gecomprimeerde (gezipte) map.
- Nu verschijnt de melding: "Kan de gecomprimeerde (gezipte) map niet hier maken. Wilt u de map in plaats hiervan op het bureaublad maken?"
- Klik hier op Ja.
- Upload het bestand CBS.ZIP naar GoFile en plaats de downloadlink in het volgende bericht.
Stap 2. Open een nieuw topic op het forum en plaats de downloadlink naar de CBS logs via de volgende instructies.
- Open het forum Windows Update Problemen en klik op Nieuw onderwerp.
- Voordat u een nieuw onderwerp kun starten dient u zich wel eerst aan te melden op het forum, dit kan via deze link.
- Plaats vervolgens een probleemomschrijving inclusief foutmeldingen en/of foutcodes die Windows Update weergeeft.
- Aan de hand van de logbestanden kunnen wij onderzoeken wat de oorzaak is van de problemen met Windows Update en een gepast advies geven.