Plaats reactie
1
De desktop van mijn ouders geeft bij elke boot de melding. CPU Fan Error! Press F1 to run setup

CMOS battery is het niet want datum is goed en al vervangen.
CPU fan kabel zit ook goed, op het moederbord zit maar 1 aansluiting geen CPU_OPT of CPU_FAN.
Move the cable up one slot. It's in the CPU_OPT header instead of the CPU_FAN header, which is the header the failure warning message is connected to. That should solve it.
De CPU fan draait gewoon ook na een skip uit de BIOS. Wat wel opviel is een low fan run in RPM. Er zit een 12CM op cooler op die op auto staat.

Zou het een sensor kunnen zijn van het mobo?
2
Deze melding word idd veroorzaakt als toerental van de CPU Fan te laag is.
Staat deze pc momenteel op een koelere plaats en weet je toevallig welk moederbord erin zit?
Groetjes Dasle
3
Het mobo is een Asus B85M-G met een i5-4460 en een Noctua NH-U12S aftermarket cooler.
Dasle schreef: Staat deze pc momenteel op een koelere plaats.
De desktop staat op de grond in een kleine aanbouw op een plavuizen vloer waar de kou snel optrekt. Geen vloerverwarming en CV in die ruimte, zal dat de oorzaak zijn?
4
Dat de pc op de vloer staat in een kamer zonder verwarming kan best de oorzaak zijn maar het kan eenvoudig worden verholpen.
Ken je een beetje jou weg in het BIOS? Mocht dat niet zo zijn dan laat het even weten dan probeer ik je er doorheen te loodsen om dit op te lossen.
Groetjes Dasle
5
In de BIOS kan ik wel de weg vinden als ik weet wat ik moet aanpassen. Als je aangeeft wat en waar ik iets moet aanpassen kom ik daar wel aan uit. :D
6
Als je in het BIOS bent dien je te kiezen voor Advanced Mode
Navigeer naar het tabblad Monitor

Afbeelding
Op de tweede plek vind je het toerental van je CPU FAN.
Onder CPU Q-Fan Control vind je CPU Fan Speed Low Limit en deze waarde staat standaard op 200 RPM.
Deze kan je wijzigen naar 100 RPM.
Kijk eens of dit je probleem kan oplossen.
Groetjes Dasle
7
Na werk direct even doorgereden naar mijn ouders en gekeken hoe en wat.

CPU Q-Fan Control stond op Auto
CPU Fan Speed Low Limit stond op 600 RPM
CPU Fan Profile stond op Standard

De fan speed kon ik niet op 100 RPM instellen, de laagste waarde was 200 , die heb ik gekozen. Het systeem afgesloten en geen "CPU Fan Error! Press F1 to run setup" melding meer bij het opstarten van de PC. Ik ben weer in de bios gaan kijken en de cpu fan draait tussen de 257RPM en 290RPM na een half uur. Het probleem was zeker die 600 RPM limit die nu op 200 staat.

Dank je wel @Dasle , die Noctua NH-U12S draait vast net boven de 200 RPM.
8
Mooi dat je probleem is opgelost. Nu is de Noctua NH-U12S een meer dan prima koeler voor dat systeem maar dan weet je wel dat je met heet weer genoeg reserves hebt.
Denzilla schreef: De fan speed kon ik niet op 100 RPM instellen
Nu zou het best kunnen dat met latere BIOS versies dit gewijzigd is en dat het met de eerste BIOS bij de lancering van dit moederbord wel mogelijk is geweest.
Alvast stond het zo in de handleiding van dit bordje.
Groetjes Dasle
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”