Plaats reactie
1
PC van mijn dochter wilde opeens niet meer starten. Haar vriend had hem gebruikt, uit gezet en toen hij terug kwam van werk wilde hij niet meer starten.

Het bootlogo van Windows is zichtbaar maar daar onder blijft dat kringetje maar draaien en draaien tot je een ons weegt. Verder starten doet ie gewoonweg niet.
Na een reset (of 2) krijg je de melding dat de pc niet starten kan en wat je wilt doen. Dan krun je reparatie opties proberen.

Wat is al geprobeerd?
  • Automatische opstartherstel -> geen resultaat
  • Opstartherstel uit de geavanceerde herstelopties geprobeerd -> geen resultaat
  • Proberen te starten in veilige modus -> geen resultaat
  • Een sfc /scannow gaf na 100% aan "Windows Resource Protection could not perform the requested operation"
  • Via de command prompt heb een chkdsk /r gedaan (implementeerd /f dus dat zit erbij) en dat heeft een uurtje of 4 geduurd en er werden 0 fouten gevonden.
  • Proberen op te starten in Legacy+UEFI mode (normaliter staat hij in UEFI only mode), ook hier geen oplossing
Ik heb het ondertussen wel gehad, schiet mij maar lek.

Wat kan ik nog doen? Want het lijkt er op dat alles op die schijf in orde is, behalve dus dat ie niet wenst te starten.
En het is als het kan -NIET- de bedoeling om er overheen te installeren met bewaren van instellingen, die optie ken ik zelf ook wel.
Maar ik wil het graag zo repareren en er achter komen wat de oorzaak is als het even kan.
Greetings, Black Tiger.
2
De melding van de System File Checker duidt mogelijk op het ontbreken van bepaalde systeembestanden. Upload de C:\Windows\Logs\CBS map met logfiles eens naar een filesharing site. Wellicht geeft dit meer informatie over de oorzaak, weet je toevallig ook of dit probleem is ontstaan nadat het systeem updates heeft geïnstalleerd

Om te controleren welke update er als laatste is geïnstalleerd kan je in de recovery environment het volgende commando's uitvoeren. Waarna het overzicht in Notepad opent.

Code: Selecteer alles

dism.exe /Image:D:\ /get-packages /format:table > log1.txt && notepad log1.txt
wmic qfe list brief /format:texttablewsys > log2.txt && notepad log2.txt
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
de vraag is waarom je denkt dat de schijf wel in orde is....
een access denied baart mij zorgen over de schijf.
als er belangrijke info op staat die je niet op een externe backup hebt, zou ik de schijf uitbouwen, aan of in een andere pc hangen en je data veilig stellen. (waarom zo: in de 'eigen' pc wordt de schijf behoorlijk belast omdat windows erop moet draaien; in een andere pc gaat het alleen om lees en kopieeracties).
4
Waarna het overzicht in Notepad opent.
Nee niet echt, want ik kom er zoals gezegd alleen nog in via de hersteloptie en dan command prompt. Als USB dan al gedetecteerd wordt zal ik de bestanden dus naar USB moeten kopiëren en dan pas kunnen uploaden ergens.
de vraag is waarom je denkt dat de schijf wel in orde is....
Vanwege punt 5. Als er een probleem met de schijf was dan denk ik toch wel dat er dan ergens minstens een kleinigheid zou worden aangegeven en niet 4 uur draaien en sectors controleren en totaal geen problemen aangeven. Zeg nooit nooit, maar normaliter is de schijf dan wel in orde. Ik sluit niet uit dat er toch iets mee zou kunnen zijn, maar dat zie ik dan als niet meteen voor de hand liggend.

Een access denied op het punt waar dat gebeurde is niet abnormaal zoals je ook op de site kunt lezen waar ik naar linkte. Lijkt me ook logisch dat je niet zomaar aan een bootsector mag sleutelen.

Evt. backuppen is geen probleem, ik kan de schijf er uit halen en in mijn eigen pc hangen. Misschien dat ik dat straks eerst even ga proberen om te zien of hij daar problemen aan geeft of niet.
Eerst even een drukke dag voor de boeg, dus straks verder.
Greetings, Black Tiger.
5
Black Tiger schreef: Nee niet echt, want ik kom er zoals gezegd alleen nog in via de hersteloptie en dan command prompt.
Deze commando's inderdaad in de command prompt van de RE omgeving openen. Een USB-stick (geformatteerd) zal automatisch herkend worden. Wat betreft het commando staat er niet ergens een spatie verkeerd. Want ik krijg dit resultaat automatisch in kladblok te zien.

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Wat betreft het commando staat er niet ergens een spatie verkeerd. Want ik krijg dit resultaat automatisch in kladblok te zien.
Ik heb nog niet geprobeerd, maar heb jij wel gelezen wat ik schreef? ;) Want hij hebt Windows in GUI opgestart, dat kan ik dus niet zoals ik schreef en volgens mij werkt notepad niet in een command prompt only mode van de herstelconsole. :)
Maar dat ontdek ik dan straks wel als ik er mee bezig ga, moet eerst nog een tweede keer even met de vrouw weg zo meteen.
Greetings, Black Tiger.
8
Ja tuurlijk kan dat, maar we hadden het over dat notepad open zou springen na dat commando en ik zag bij jou een GUI en dacht dat ik die bij boot naar commandprompt niet zou krijgen. Maar die notepad start wel op, althans bij het tweede commando dus ik dacht verkeerd.

Bij het tweede commando komt dus die notepad op.
Daar zie ik alleen 2 updates staan van 4-9-2021 zijnde KB5000983 en KB5001405 en verder niets.

Zoals gezegd startte bij het eerste commando geen notepad op, maar de log1.txt bestaat wel, ik had in D een Windows boot installatie USB gestopt, geen iso bestand.
In deze notepad staat het volgende:

Error: 2
Unable to access the image.
Make sure that the image path and the Windows directory for the image exist and you have Read permissions on the folder.
The DISM log file can be found at X:\windows\Logs\DISM\dism.log

Maar wat ik me afvraag is dit deel van het commando:

Code: Selecteer alles

dism.exe /Image:D:\ 
Waarom d:\ schijf en wat moet er dan op die D staan?
Of had ik dit naar C:\ moeten wijzigen?
Greetings, Black Tiger.
11
Zo te zien loopt het systeem behoorlijk wat updates achter, maar dat bekijken we later wel even. Wanneer de systeemschijf nog steeds C:\ is moet je die inderdaad wijzigen.

Maak ook even een kopie van de C:\Windows\Logs\CBS map, in de CBS logs is te zien waarom SFC die foutmelding gaf en welke corrupties er aanwezig zijn.
Black Tiger schreef: ik zag bij jou een GUI...
Dit is mijn PC met alleen maar virtuele machines, het hoofdscherm is de PC zelf met daarin in een VM-container van Hyper-V die in de RE omgeving is geboot. :D
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Black Tiger schreef: En hier is de CBS.log van de originele Windows.
Kijk eens in de map C:\Windows\WinSxS of de onderstaande map inclusief kernel32.dll en de F en R map aanwezig is.

amd64_microsoft-windows-kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1023_none_08959bcf0b6ff4b6

Code: Selecteer alles

2022-02-14 17:14:44, Error                 CSI    0000002c (F) c0000103 [Error,Facility=(system),Code=259 (0x0103)] #3116749# from Windows::Rtl::SystemImplementation::DirectFileSystemProvider::SysCreateFile(flags = (AllowFileNotFound|AllowSharingViolation|AllowAccessDenied|0x00000400), handle = {provider=NULL, handle=0, name= ("null")}, da = (FILE_GENERIC_READ|DELETE|WRITE_DAC|WRITE_OWNER|FILE_WRITE_ATTRIBUTES), oa = @0xb70cf7bab8->OBJECT_ATTRIBUTES {s:48; rd:NULL; on:[106]'\SystemRoot\WinSxS\amd64_microsoft-windows-kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.10[gle=0xd0000103]
2022-02-14 17:14:44, Error                 CSI    23_none_08959bcf0b6ff4b6'; a:(OBJ_CASE_INSENSITIVE)}, iosb = @0xb70cf7bb30, as = (null), fa = (FILE_ATTRIBUTE_NORMAL|FILE_ATTRIBUTE_DIRECTORY), sa = (FILE_SHARE_READ|FILE_SHARE_WRITE|FILE_SHARE_DELETE), cd = FILE_OPEN, co = (FILE_DIRECTORY_FILE|FILE_SYNCHRONOUS_IO_NONALERT|0x00004000), eab = NULL, eal = 0, disp = Invalid)
[gle=0xd0000103]
2022-02-14 17:14:44, Error                 CSI    0000002d (F) c0000103 [Error,Facility=(system),Code=259 (0x0103)] #3116748# from Windows::Rtl::SystemImplementation::CSystemIsolationLayer_IRtlSystemIsolationLayerTearoff::TransferFileEx(flags = (OpenForBackupIntent|AccessDeniedIsOk|SharingViolationIsOk|MissingFileIsOk|CannotDeleteIsOk|DeletePendingIsOk|0x00002000), op = 'Move', odir = @0x249543a14d0, oname = [l:87 ml:140]'amd64_microsoft-windows-kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1023_none_08959bcf0b6ff4b6', ndir = @0x249543a19f0, nname = [l:87 ml:140]'[gle=0xd0000103]
2022-02-14 17:14:44, Error                 CSI    amd64_microsoft-windows-kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1023_none_08959bcf0b6ff4b6', disp = Unmapped disposition: 0)
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
Maak ook even een kopie van de C:\Windows\Logs\CBS map, in de CBS logs is te zien waarom SFC die foutmelding gaf en welke corrupties er aanwezig zijn.
Die heb je toch al?

Hij loopt inderdaad wat updates achter, dat had ik niet verwacht want heb m'n dochter wel geleerd om dat regelmatig bij te houden.
En ik dacht dat Windows dat tegenwoordig ook automatisch deed. Dus misschien behoeft dat later wat aandacht inderdaad.
amd64_microsoft-windows-kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1023_none_08959bcf0b6ff4b6
deze map is niet aanwezig.
Wel eentje die achter de 19041 andere waardes heeft namelijk 19041.1151_none_088dfa510b75296a maar daar was je niet naar op zoek.
Die mappen in de twee aangehaalde foutmeldingen kan ik ook niet vinden.
Is dat de F map waar je naar verwees?
Ik heb geen idee wat je met de R map bedoeld. En als dat niet de F is hierboven dan begrijp ik niet wat je met F en R map bedoeld.

In de WinSxS map is geen kernel32.dll aanwezig maar die is ook niet op mijn eigen pc aldaar aanwezig. Die zitten in beide pc's wel in de SysWoW64 directory.
Greetings, Black Tiger.
14
Aanvulling. De sfc /scannow wilde toch niet wegens protection? Welnu daar vond ik een oplossing voor en wel deze:
Once Command Prompt is up and running, type in the following sfc /SCANNOW /OFFBOOTDIR=c:\ /OFFWINDIR=c:\windows [enter].
en dat dus gewoon vanaf de X gedaan.
Toen wilde hij wel, zonder voortgangspercentage maar na enig wachten was wel te zien dat Windows Resource Protection corrupte files gevonden had, maar het niet gelukt was om sommigen daarvan te fixen.

Er zat een filterlist.log bij met deze inhoud

Code: Selecteer alles

                                    FBWF               1               0
                                  WimFsf               1               0
                               npsvctrig               1               0
                                     Wof               3               0
                                FileInfo               5               0
De nieuwe CBS.log heb ik als bijlage toegevoegd, was maar klein.
CBS.log
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Greetings, Black Tiger.
15
Black Tiger schreef: Ik heb geen idee wat je met de R map bedoeld. En als dat niet de F is hierboven dan begrijp ik niet wat je met F en R map bedoeld.
De mappen met de naam F en R zijn de Forward en Reverse differentials. Microsoft heeft de manier van updaten aangepast, hier is een artikel te vinden over de werkwijze.

De foutmelding m.b.t. "kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1023_none_08959bcf0b6ff4b6" is van 2022-02-14 volgens de log. De laatste regels zijn van 2022-02-16. Heeft het systeem na de 16e nog aan het internet gehangen? Op de 16e was het systeem nog met van alles bezig, hang dit systeem eens opnieuw aan het internet (desnoods de hele nacht) ook wanneer het aanmeldscherm verschijnt.

Edit:
Black Tiger schreef: Toen wilde hij wel, zonder voortgangspercentage maar na enig wachten was wel te zien dat Windows Resource Protection corrupte files gevonden had, maar het niet gelukt was om sommigen daarvan te fixen
Sluit het systeem nu eens aan op internet en laat het opstarten, zie het gearceerde hierboven. Wanneer de PC weer aan het internet hangt kunnen we zien welke updates er nu wel of niet binnenkomen en welke errors er weer bijgeschreven worden aan de CBS log.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”