Plaats reactie
46
Na enige tijd zijn ook die ander testvakjes vanzelf gestopt overigens.

Maar welke waardes had je graag gezien daar van Speccy? Bij mij staat daar alleen JEDEC #1 t/m #6, dus geen XMP-1600.
Het is Crucial geheugen.
Max Bandwidth PC3-12800 (800 MHz).

JEDEC #1 457.1 MHz
JEDEC #2 533.3 MHZ
JEDEC #3 609.5 MHZ
JEDEC #4 685.7 MHZ
JEDEC #5 761.9 MHZ
JEDEC #6 800.0 MHZ

De waardes van de volgende 3 kolommen (CAS latency, Ras to CAS en Ras Precharge) zijn van boven naar beneden 6, 7, 8, 9, 10, 11.
de tRas 16, 19, 22, 24, 27,28
en de tRC 22, 26, 30, 33, 37, 39.
Waar ik die 39 heb staan, daar heb jij een leeg vakje zie ik.
Greetings, Black Tiger.
47
Het geheugen werkt blijkbaar op de goede snelheid van 1600Mhz.
Ik neem aan dat de geheugen test goed is verlopen en verder geen errors heeft veroorzaakt, dan lijkt het geheugen verder in orde te zijn.
Black Tiger schreef: Waar ik die 39 heb staan, daar heb jij een leeg vakje zie ik.
Wat je daar kunt uitlezen zijn de waardes die door de fabrikant worden opgeslagen in de SPD chip op het geheugen reepje en kunnen variëren naar gelang de module en fabrikant. XMP is een door intel in het leven geroepen om snel te kunnen wisselen tussen verschillende profielen maar eens een XMP profiel geselecteerd in het BIOS kan je de timings niet meer handmatig aanpassen.
Verder lijkt me jou geheugen van je pc verder in orde te zijn.
Groetjes Dasle
48
Ik neem aan dat de geheugen test goed is verlopen en verder geen errors heeft veroorzaakt, dan lijkt het geheugen verder in orde te zijn.
Klopt zoals ik schreef heb ik ze na dik 200% afgebroken en ze waren allemaal met 0 errors dus dat is wel fijn.

Bedankt voor de uitleg en het mee checken!
Greetings, Black Tiger.
49
Hij stond als opgelost, maar ik ben er weer mee terug.

Gisteravond appte m'n dochter dat het systeem een foutmelding gaf bij origin.exe. Dus dacht ik die dan maar eens te deinstalleren en dan weer te installeren.
Echter ik kreeg "programma's en onderdelen" niet eens geopend in het configuratiescherm.

Zowel de DISM repair alsook de SFC /checknow braken beiden halverwege af omdat ze niet verder konden.

Booten doet het systeem wel nog (tot nu toe), maar ik vraag me toch echt terdege af hoe het kan dat die Windows elke keer corrupt raakt.
Het gaat een tijd goed, en dan opeens is het mis en komen er vage foutmeldingen.

In mei was er ook nog iets, dat is toen opgelost geworden middels een controle en toen ging het goed tot gisteren of eergisteren.

Systeem start wel op maar is enorm traag met starten, vermoedelijk vanwege die corrupte Windows.
Nu kan ik wel weer opnieuw gaan installeren, maar had eigenlijk liever de oorzaak geweten van hoe dit nu kan gebeuren.

Eigenlijk zou je denken geheugen of schijf, maar beiden zijn uitvoerig getest geweest.
Greetings, Black Tiger.
51
Hij is nu weer schijfcontrole aan het doen.
Phoe welke foutmeldingen, beetje die wat je standaard ziet dan.
Nu ook... schijfcontrole aan het doen, klats opeens herstart het systeem weer. Kreeg het ding eerst niet in veilige modus ook gestart, automatisch herstel wilde wel.
Vanwege die rare herstart tijdens schijfcontrole kon ik nu wel in het herstelmenu en nog eens sfc /scannow gedaan en dan krijg je na de verification de melding:
Windows Resource Protection could not perform the requested operation.

Dat is dezelfde melding die ik voorheen kreeg toen ik dat vanuit Windows probeerde.

Ik ga hem nog eens proberen door te starten naar W10 om aan die DISM log te komen als dat nog lukt.
Maar het verbaast me al dat die schijfcontrole afgebroken wordt en het systeem dan al een herstart doet. Er ligt een Seagate Barracuda in en als ik dat zie dan raakt mijn vertrouwen al kwijt met dit soort gekke kuren.
Want als de schijf goed zou zijn, dan zou toch ook die schijfcontrole geen problemen moeten opleveren, toch?
Crystaldisk vond dat ie goed was.

Heb erg veel zin om het nu voor eens en voor altijd te weten en dat ding te vervangen door een Western Digital schijf.

Ahja bij het opstarten wil origin.exe ook opstarten en dan komt er al een foutmelding dat c:\windows\system32\OnDemandConnRouterHelper.dll niet geschikt is voor windows of het bevat een fout (etc.) met foutstatus 0xc000012F.

Scherm knippert ook af en toe, maar goed, die Windows installatie is ook corrupt.
De logs heb ik nu via commandprompt moeten kopieren want via verkenner ging het niet, scherm knippert dan weer een keer en dan is verkenner weer dicht.

Ah... uit de logfiles zie ik heel veel explorer fouten met allerlei oorzaken. In de systeemlog bij toepassingen zie ik deze regelmatig terugkomen.
Even zien of ik hem snel genoeg overgetypt krijg.

Ook fout explorer.exe
Module met fout: ucrtbase.dll
Uitzonderingscode: 0xc0000409
Foutmarge: 0x000000000007286e
ID van proces met fout: 0x1cc4

Ik denk dat het toch de disk is.
Gisteren begon ie eerst met wat vage fouten in de systeemlog, van kan dit of dat pad niet vinden en kan daarom iets niet laden.
Maar vanaf 16:39 staat het in de systeenlog vol met "disk" meldingen.
Er is opnieuw een poging gedaan voor de IO-bewerking op logisch blok 0x5022f8 voor schijf 0 (PDO-naam: \Device\00000036).
En daar staat dus een hele lijst van tot nu toe met allerlei verschillende logische bloknummers.

Dus raar dat Crystaldisk nog steeds aangeeft dat die schijf goed zou zijn.
Moet je die logs dan nog hebben? Zoja dan moet ik even zien dat ik die zip en ergens aan hang.
Greetings, Black Tiger.
52
Black Tiger schreef: Phoe welke foutmeldingen, beetje die wat je standaard ziet dan.
Niets is standaard in Windows, misschien de foutmeldingen maar de betreffende error code die eraan hangt niet. Juist hier geeft de info van de CBS.log meer info, zeker als het gaat om corrupties. Deze melding van SFC duidt daar al op: "Windows Resource Protection could not perform the requested operation."

Er is dus zeker iets mis met de systeembestanden - en/of de HDD (Seagate Barracuda)? Wanneer de schijf goed is zou CHKDSK ook geen geforceerde herstarts mogen triggeren. Dus ik denk dat deze HDD inderdaad een probleem heeft ondanks CDI zegt dat die goed is.

De foutmelding 0xc000012F typeert wel dit probleem, betreffende corrupties, als het onderstaande.
Black Tiger schreef: Er is opnieuw een poging gedaan voor de IO-bewerking op logisch blok 0x5022f8 voor schijf 0 (PDO-naam: \Device\00000036).
En daar staat dus een hele lijst van tot nu toe met allerlei verschillende logische bloknummers.
Wat is het resultaat van GSmartControl

Download Afbeelding GSmartControl naar het bureaublad.
  • Klik met de rechtermuisknop op gsmartcontrol-1.1.4-win64.zip en selecteer de optie Alles uitpakken.
  • Open de map "gsmartcontrol-1.1.4-win64" en klik met de rechtermuisknop op gsmartcontrol.exe en kies de optie Als administrator uitvoeren.
  • Dubbelklik nu op de harde schijf die je wilt testen.
  • Noot: Wanneer de melding Unsupported verschijnt bij de geselecteerde HDD laat dit dan weten.
Afbeelding
  • Open nu het tabblad Self-Tests en selecteer bij: Test type de optie Extended Self-test en klik op Execute. (Deze test kan enkele uren duren).
  • Open na de test het tabblad Attributes indien er rode of roze items uitgelicht zijn duidt dit op problemen.
  • Maak van dit venster een screenshot en plaats die in het volgende bericht.
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
54
Die Gsmartcontrol wil ik straks nog wel even in een andere PC gaan uitvoeren, die geeft inderdaad aan dat het dik 3 uur gaat duren en ik heb geen zin om 3 uur te wachten.
Dus die knal ik straks wel even hier in de eigen pc en laat ik hem daar lopen.

Dan kan ik ondertussen de schijf vervangen en alvast een nieuwe installatie beginnen.

De short self-test is in elk geval gepasseerd zonder errors.

De logs heb ik je hier aan het bericht gehangen, misschien dat je er ook nog iets naders in kan zien.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Greetings, Black Tiger.
55
Ohja nog even bij die Gsmartcontrol, bij tabblad Attributes.
Daar staan de volgende op pre-failure, misschien is dat normaal, geen idee:
Raw Read Error Rate waarde 118 99 6 194844440 (dus normal, worst en threshold en de laatste is de raw value)
Spin-up Time 98 95 0 0
Reallocated Sector Count 100 100 10 0
Seek Error Rate 83 60 30 218891605
Spin-Up Retry Count 100 100 97 0

Ik heb zo'n idee dat die raw waardes bij die Raw Read error en Seek Error Rate een beetje veel te hoog zijn. ;)
Greetings, Black Tiger.
56
Hmmz... snap er toch geen bal meer van.
Heb de dochter pc opnieuw geinstalleerd met andere harddisk, die is nu weer naar dochter toe.

De Seagate die er uit kwam, die heb ik in mijn pc gehad en heeft 3,5 uur gedraaid.
Test result: completed without errors.
Geen roze kleurtjes bij de attributes.

Afbeelding

Schiet mij maar lek.
Greetings, Black Tiger.
57
Black Tiger schreef: De logs heb ik je hier aan het bericht gehangen, misschien dat je er ook nog iets naders in kan zien.
Jazeker, er zijn heel wat corrupties aanwezig, ofwel systeembestanden die ontbreken. In totaal 187, zie de bijlage voor een overzicht. Verder is de CBS log in bepaalde delen ook letterlijk verminkt met vreemde tekens en/of een foute weergave. Er is dus zeker iets mis met de betreffende schijf, of het geheugen als het probleem zich bij die andere schijf ook weer voor gaat doen.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
58
Ja ik vraag me dan werkelijk af waar het vandaan komt aangezien we volgens mij vorige keer ook zo'n uitgebreide geheugentest gedaan hebben.
De grote test geeft ook aan dat de schijf goed zou zijn.

Evt. kan ik ook nog eens de kabel vervangen tussen moederbord en harddisk als het euvel zich weer voor gaat doen.

Maar weer eens afwachten en zien of het nu al dan niet beter gaat.
Greetings, Black Tiger.
59
Heeft het systeem toevallig ook last (gehad) van crashes, spontane reboots, BSOD
Black Tiger schreef: Nu ook... schijfcontrole aan het doen, klats opeens herstart het systeem weer.
In bericht #51 schreef je het bovenstaande, het zou misschien ook nog een PSU probleem kunnen zijn. Want indien dergelijk herstarts (crashes) en/of BSOD's vaker gebeuren is het aantal corrupties niet zo vreemd. Zeker niet wanneer het systeem net aan het updaten is. Om dat verder te onderzoeken zou je op de Seagate schijf eens kunnen kijken of er minidump bestanden aanwezig zijn of een complete geheugendump.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
60
Een voedingprobleem? Hmmz... zou kunnen, maar hij deed dat alleen nu tijdens die schijfcontrole. Normaal doet ie dat nooit.
Lijkt me ook eerder dat het iets was dat windows geen zin meer had en de reboot geinitieerd had.

Waar zou zo'n minidump bestand moeten staan?
Ik heb wel een aparte map gevonden die in mijn eigen pc niet aanwezig is. In c:\windows staat een map die heet %LOCALAPPDATA%, precies zoals ik het schrijf dus met die procent tekens.
Als ik in die map ga kijken is er een subdirectory CrashDumps in aanwezig.
Daarin bevindt zich een bestand dat MsMpEng.exe.4384.dmp heet. Dat staat vol met rare tekens, kun je daar iets mee?
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”