Plaats reactie
31
Ik denk dat het probleem niet alleen in het bootgedeelte zat, maar ook in de (corrupte) systeembestanden en die niet hersteld konden worden. De oorzaak van dit soort problemen is altijd wel vaag. Dit systeem heeft eerder nooit last gehad van crashes of andere eigenaardigheden?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
32
Wat ik niet begrijp is waarom die systeembestanden niet gemaakt kunnen worden.
Het systeem heeft eerder wel last gehad van vage fouten, met name met het account. Op een gegeven moment heb ik een nieuw account over gemaakt en alles over gezet. Het oude account is blijven bestaan natuurlijk maar niet meer gebruikt.
Toen ik de zaken aan het backuppen was kwam ik van eind vorig jaar (december) een redelijk aantal van die found000 en found0001 etc. bestanden (of directory's weet ik al niet meer) tegen. Dat zegt mij dan ook al genoeg dat er eerder wat problemen waren. Dus maar eens Crystaldisk installeren en daar regelmatig naar laten kijken lijkt me geen slecht plan.
Toch was er dus geen enkele tool die op de schijf ook maar ergens problemen aangaven. Ik heb nog speciaal voor jou gekeken, de schijf is van (exacte maand vergeten) maar juni 2016 of december 2016.

Dus nu maar eens goed in de gaten houden hoe het systeem zich na de herinstallatie gaat gedragen. Voor hetzelfde geld is er een geheugenmodule die de boel aan het verzieken is.
Greetings, Black Tiger.
33
SFC gaf helaas niet aan welke systeembestanden niet hersteld konden worden. Normaal staat er "Cannot repair member file ........." in de CBS log, dan kan je op zoek naar geschikte kopie op een goed werkend systeem, ISO of een bepaalde update.
Black Tiger schreef: Dus nu maar eens goed in de gaten houden hoe het systeem zich na de herinstallatie gaat gedragen. Voor hetzelfde geld is er een geheugenmodule die de boel aan het verzieken is.
Dat zou ik zeker doen want het ziet er naar uit de COMPONENTS hive corrupt was. Zie de foutmelding in post #12. Deze map was weliswaar aanwezig, maar de registersleutel was corrupt. Achter het rode gedeelte mist het blauwe. De meest voor hand liggende oorzaak is dan inderdaad een geheugenprobleem of toch een issue met de HDD.
[106]'\SystemRoot\WinSxS\amd64_microsoft-windows-kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.10[gle=0xd0000103]
[l:87 ml:140]'amd64_microsoft-windows-kernel32_31bf3856ad364e35_10.0.19041.1023_none_08959bcf0b6ff4b6', ndir = @0x249543a19f0, nname = [l:87 ml:140]'[gle=0xd0000103]
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
35
Ik weet geen betere tool dan Memtest, die zou ik zeker eens laten draaien met 4/8 passes. Ik zou ook in de gaten houden of er een memory dump en/of andere dump's worden aangemaakt.

C:\Windows\MEMORY.DMP
C:\Windows\Minidump\*.dmp

Op het forum van Sysnative heb ik al een paar problemen gehad waarbij de components of driver hive corrupt was. Zeg maar; compleet leeg of het ontbreken van complete registersleutels. Indien het systeem niet meer start is een repair of clean install meestal de enige optie die overblijft.

Onlangs heeft Sysnative een nieuwe tool: ComponentsScanner uitgebracht. Hiermee kan je de COMPONENTS hive scannen, indien er problemen worden gevonden zal je b.v. dit venster zien.

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
36
Leuk ding, gelijk even op mijn eigen pc geprobeerd en daar geen problemen gevonden. Werd wel gevraagd om de component hive te uploaden. Dat hoeft dus schijnbaar niet? Nja, toch al gedaan.
Straks even op die andere pc proberen en dan daar gelijk memtest ook doen.
Ben benieuwd.
Greetings, Black Tiger.
37
Ter info, memtest heeft hier volledig gelopen, dus dat is een 4 pass test die 5 uur geduurd heeft. Alle tests gaven 0 fouten aan dus ook met het geheugen lijkt er niets mis.
Greetings, Black Tiger.
39
Hoi Black Tiger,

Ik ken je geheugen configuratie niet maar met het maken van de AMD Ryzen geheugen handleiding had ik natuurlijk vreemde ervaringen met geheugen.
Daar het hier ging om het fine tunen van geheugen heb ik natuurlijk regelmatig crashes gehad en vreemd genoeg liet Memtest mij geloven dat er niets met het geheugen aan de hand was. Na zoeken op diverse forums werd er HCI Memtest aanbevolen om het geheugen vanuit Windows te testen en dit progje vermelde al na even gelopen te hebben fouten veroorzaakt door het geheugen, de werkwijze vind je onderaan in deze handleiding -> viewtopic.php?t=23092 niet geschoten is altijd mis.
Hoeveel geheugen modules worden er gebruikt in deze pc en met welke snelheid werken ze?
Een paar maanden geleden heb ik een pc geupgrade van 2 X 4 GB mudules naar 4 x 4 GB modules en al na korte tijd kreeg ik spontane reboots en crashes van diverse programma's.
De geheugenmodules waren alle 4 identiek maar met de 2 modules stond deze ingesteld op 1600Mhz wat altijd prima gewerkt heeft zonder enig probleem.
Nu heb ik de snelheid terug gebracht naar de standaard 1333Mhz en sinds meerdere weken loopt het systeem zonder nog enig probleem te hebben gehad.
Groetjes Dasle
40
@Maxstar Ja die gaf aan dat de schijf goed was. Ik heb wel de speciale tool van Seagate zelf laten draaien, daar zitten ook smart gegevens in en die heb ik ook een korte test laten doen maar ook die gaf geen problemen aan.

@Dasle Er zit 32 GB geheugen in, zijnde 4 strippen van 8 GB en als ik het goed gezien heb draaien die op 1200 Mhz (volgens memtest als ik het goed gezien heb) en is de DRAM frequentie 1600 Mhz. Die frequentie van 1600 Mhz wordt door zowel moederbord alsook memtest aangegeven. Speccy geeft vreemd genoeg 800 Mhz aan. Wat ik wel herken wat ik ook bij memtest zag is 11-11-11-28. In elk geval die 3x11 heb ik eerder gezien.
De CPU is een Intel i5-4690K.

Nou zojuist even 16 venstertjes met die hci memtest gestart maar dan kan ik dus niets meer, het 16e venstertje bleef hangen op "preparing memory to test" en verder komt het niet. Waarschijnlijk omdat de rest van het gehele geheugen al getest wordt.
Maar kan dat wel zo? Want bijv. er is ook geheugen nodig om Windows defender te laten draaien en bepaalde drivers.

Mijn bios doet wat dingen automatisch dus misschien dat het in de bios daarom op 1600 Mhz staat ingesteld maar memtest86 maar 1200 Mhz aan gaf, hetgeen dus goed zou zijn.
Greetings, Black Tiger.
41
@Dasle Stopt die test vanzelf? Want ik zit nu met de meeste van die venstertjes (ja ze lopen alle 16) al over 110% Coverage.
Indien ja, ook enig idee bij hoeveel procent?
Greetings, Black Tiger.
42
De test dien je zelf te stoppen en als je al 110% coverage hebt is dat meer dan voldoende en kun je de test stop zetten.
Je kan altijd controleren onder taakbeheer tabblad Prestaties bij geheugen op welke snelheid je geheugen precies werkt in Windows
Afbeelding
Groetjes Dasle
43
Ah thanks. Inmiddels zit ik al heel dik over de 200% zonder fouten.

In gebruik 31,4 GB (347 MB) - Beschikbaar 462 MB
Toegewezen 35,2/39,9 GB - In cache 446 MB
Wisselbare pool 176 MB en niet wisselbaar 188 MB.
Snelheid: 1600 MHz
Gebruikte sleuven: 4 van 4
Vormfactor: DIMM
Gereserveerd voor hardware: 138 MB.

Ziet er goed uit toch?
Greetings, Black Tiger.
44
Hmmz... er zijn 3 venstertjes die wel blijven hangen op "ending test" en niet meer eindigen.
Die geven bij schijf C 100% gebruik weer. als ik dan bij de broncontrole ga kijken is het inderdaad memtest.exe wat het meest in gebruik is en Memory compression (alleen leesprocessen, geen schrijven).
Bij de Broncontrole is het groen bij geheugen 100% en bij de schijf en cpu is het een blauwe lijn die 100% geeft, het groene zit onderaan wat te dansen.

Ik laat het nog even lopen maar als ze dan vanzelf niet eindigen dan forceer ik die wel.
Geen idee of dat van belang is, maar het is venstertje 3, 5 en 12 wat ik geopend had die open blijven.
Greetings, Black Tiger.
45
Black Tiger schreef: Mijn bios doet wat dingen automatisch dus misschien dat het in de bios daarom op 1600 Mhz staat ingesteld maar memtest86 maar 1200 Mhz aan gaf, hetgeen dus goed zou zijn.
Dit vind ik een vreemd gegeven, het geheugen werkt op 1600Mhz maar vermoed dat het geheugen gecertificeerd is voor 1200Mhz :hmm:
Black Tiger schreef:Speccy geeft vreemd genoeg 800 Mhz aan
Die 800Mhz is de klokfrequentie van het geheugen en omdat het om DDR of Double data rate gaat kan dit geheugen 2 x zoveel data overbrengen wat neer komt op 1600Mhz.
Start Speccy eens opnieuw op en klik in het linker venster van Speccy op RAM.
In het rechter venster van Speccy zie je nu onderaan SPD staan en klik nu op het driehoekje voor Slot #1

Afbeelding
Dit is van de pc die ik eerder vermelde en waar eerst het XMP profiel werd geladen in het BIOS en met 4 modules problemen gaf.
Later heb ik in het BIOS gekozen voor AUTO en word de JEDEC 4 specificatie gebruikt.
Groetjes Dasle
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”