Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Ik wil mijn oude desktop met Win7 gaan opruimen. Daarvoor moet de interne HD gewist worden. Nou heb ik dat laatst gedaan met een externe HD met behulp van de Drive Wiper van CCleaner en daarna heb ik hem gemold. :D

Met een interne HD weet ik niet wat er dan gebeurt want alles wordt gewist, dus krijg je dan een zwart scherm of zo? En dan kun je dus maar 1 ronde overschrijven doen?

Wat doe ik vervolgens met de behuizing en de rest van de interne hardware?
3
Ja, die hamer en draadnagel gaan er zeker aan te pas komen, maar eerst wil ik hem wipen om te kijken wat er dan gebeurt achteraf. Is leuk en interessant, toch? :geek:
5
Dank voor je bericht, pearl, maar ik ben hem al aan het wipen met de Drive Wiper van CCleaner. Op z'n max. Dat duurt dagen. Ik neem dus aan dat er daarna niks meer mee gedaan kan worden en het grote mollen kan beginnen. :crash:
6
Oh wacht, ik vergat dat er ook een SSD in zit waar Windows op staat, dus er komt helemaal geen zwart scherm, haha. Maar dan kan ik ook de dban uitvoeren op de SSD, pearl, om weer wat te leren. Ik weet effe niet wat je bedoelt met "Een 0'en schrijver gebruiken".

En ik zie dat dban alleen de SSD wist van bedrijven.
8
DieEnDie schreef: (..) ik vergat dat er ook een SSD in zit waar Windows op staat. Maar dan kan ik ook de dban uitvoeren op de SSD
Waarom haal je die SSD er niet uit, plaats je die in een externe 2,5 inch behuizing en geef je de SSD een gewone format. Dan heb er een leuke externe schijf bij voor twee tientjes. Dat kan je met de gewone HDD ook doen indien die nog healthy is.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
pearl schreef:Download staat rechts bovenin, kom je op
https://sourceforge.net/projects/dban/f ... o/download
Is dat voor een HDD of een SDD? Ik zie alleen HDD staan.
Maxstar schreef:plaats je die in een externe 2,5 inch behuizing
Heel leuk idee, Maxstar, maar de SSD is maar 128 Gb en dat is erg weinig voor opslag, vind ik. Ik werk nu al met een externe HD van 4 Tb en de laatste die ik nu ga vernieuwen wordt 6 Tb. De HDD van de oude desktop is nu precies 4 jaar oud. Ik kijk even of ik zijn gezondheid nog kan checken, heb HD Sentinel erop staan (ongeactiveerd). Die is 2 Tb, dus eventueel wel bruikbaar.
10
DieEnDie schreef: Heel leuk idee, Maxstar, maar de SSD is maar 128 Gb en dat is erg weinig voor opslag, vind ik.
Voor reguliere opslag als in back-ups e.d. wel, maar die SSD in een 2,5 inch case als portable kan wel handig zijn om mee te nemen. Bijvoorbeeld als je bij iemand wat data wilt overzetten. Bij zo'n 2,5 inch case heb je alleen een USB-kabel nodig en geen aparte voeding, je hebt dan zeg maar een uit de krachten gegroeide USB-stick bij je.

De leeftijd van HDD's zegt niet heel veel. Ik heb HDD's gehad die binnen een paar maanden end-of-life gingen (headbangen) en schijven die na tien jaar nu nog healthy zijn en goed werken. HD Sentinel heb ik nooit gebruikt, wel CrystalDiskInfo. Voor meer tests en gegevens in GSmartControl een goede tool.

  • Download the portable version of GSmartControl and save it on your Desktop;
  • Extract the zip file to your Desktop. Open the folder gsmartcontrol-1.1.3-win64 which should be located on your Desktop and double-click gsmartcontrol.exe to launch the program.
  • Identify your drive in the list (if recognized by the tool), and hover your mouse over it.
  • You should see something called: SMART status. It will either read: Enabled, in which case you should do the following:
  • Double-click on it to bring up its window (usually you'll find your drive by its size or its brand name);
  • Go to the Self-Tests tab, then select Extended Self-test in the Test type drop-down list and click on Execute (this test can take a few hours to complete);
  • Once the test is over, the results will be displayed at the bottom of the window. Please copy and paste these results in your next reply or take a screenshot;
  • Also, go in the Attributes tab and if you have any entries highlighted in red or pink, take a screenshot of the GSmartControl window and attach it in your next reply;
  • Please note: If the SMART Status reads: Unsupported, stop and let me know. Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
https://itigic.com/nl/safely-erase-an-s ... g-it-away/
Als de cel leeg is kan er ook niets terug gehaald worden anders bij de magnetisatie van de HDD platters maar ja, wie zal al die moeite doen om er nog gegeven af te halen als alles leeg is.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
12
Pearl, bedoel je dat na een format van een SSD de gegevens niet teruggehaald kunnen worden en een format dus voldoende is?
Overigens had ik een Kingston SSD en die stond niet in dat rijtje, maar waarschijnlijk hoeft het dus niet.
Maxstar schreef:plaats je die in een externe 2,5 inch behuizing
Bij nader inzien, een SSD als "usb-stick" is wel lekker snel.

1. Past zowel de HDD als de SSD in zo'n 2,5-inch-behuizing?
2. De SSD is wel 8 jaar oud, is die dan nog wel goed?
3. Ik ga de HDD testen met jouw laatste link. Kan ik die ook gebruiken voor de SSD?
15
Het is een 3,5 inch. Dan best wel prijzig, zo'n behuizing. Moet ik even over nadenken.

De test van de HDD door GSmartControl is nu bezig. Ik heb HDSentinel ook even laten kijken naar beide schijven. Als alles klaar is, geef ik de resultaten door. Wil je van HDSentinel eventueel nog meer info dan het basisscherm of heb je genoeg aan de GSmartControl?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”