! In dit forumonderdeel kunnen forumgebruikers alleen op eigen onderwerpen reageren.

1. Voor het verhelpen van problemen met Windows Update zijn vaak meerdere stappen nodig, helaas bestaat er geen all-in-one tool om dit soort problemen op te lossen.
2. Neem a.u.b. nooit instructies van gelijkaardige problemen over, dit kan averechts werken en voor problemen zorgen. Open altijd een eigen onderwerp en volg de daarin gegeven instructies op.
Plaats reactie
20
Laten we eerst eens zoeken naar (KB5005716), deze package geeft een foutmelding maar is niet in de lijst met PendingPackages te vinden.

Code: Selecteer alles

Failed to call external evaluate applicability on package: Package_17_for_KB5005716~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.1.5, Update: 5005716-30_neutral [HRESULT = 0x80070bc9 - ERROR_FAIL_REBOOT_REQUIRED]
Failed to evaluate external applicability for package update: 5005716-1197_neutral_PACKAGE [HRESULT = 0x80070bc9 - ERROR_FAIL_REBOOT_REQUIRED]
Failed to call external evaluate applicability on package: Package_for_KB5005716~31bf3856ad364e35~amd64~~19041.1265.1.5, Update: 5005716-1197_neutral_PACKAGE [HRESULT = 0x80070bc9 - ERROR_FAIL_REBOOT_REQUIRED]
1. Open het Configuratiescherm - Programma's en onderdelen.
Klik op de link Windows-onderdelen in- of uitschakelen.
Note: Hierdoor wordt de components hive in het register geladen. Dit is zo meteen nodig. Laat het venster "Windows onderdelen" open terwijl je de resterende stappen uitvoert. Je mag het minimaliseren maar niet afsluiten.

2. Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Kopieer en plak het onderstaande KB-nummer in het invoerveld en klik daarna op de knop Zoeken in register..
    • KB5005716
  • Wacht geduldig tot de scan klaar is.
  • Na de scan wordt het logbestand SearchReg.txt aangemaakt (en geopend) vanwaar FRST64.EXE gestart is.
  • Sluit dit logbestand en post het als bijlage in het volgende bericht.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
22
Start de Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool nogmaals.
Let op: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.
  • Download fixlist.txt uit de bijlage naar het bureaublad, waar ook FRST.exe aanwezig is.
  • Dubbelklik op FRST.exe om de tool te starten.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk op de Fix knop
  • Er zal u een logbestand aangemaakt worden (fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan het volgende bericht..
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
26
De CBS.log laat niet meer de meldingen zoals in bericht #20 zien. We gaan met FRST even verder kijken.
  • Download fixlist.txt uit de bijlage naar het bureaublad, waar ook FRST.exe aanwezig is.
  • Dubbelklik op FRST.exe om de tool te starten.
  • Druk op de Fix knop
  • Voeg (fixlog.txt) weer toe aan het volgende bericht..
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
27
FRST.exe uitgevoerd. Fixlog staat in de bijlage.
Volgens mij staan er weinig aanknopingspunten in.... :-(
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
28
Inderdaad, ik had heel wat anders verwacht qua info bij deze commands en de inhoud van die mappen.

Welke versie van Bitdefender is er in gebruik? Het komt immers wel vaker voor dat (third-party) virusscanners Windows Update in de weg zitten. Verwijder Bitdefender eens, Windows Defender zal dan actief worden. Ik weet van het betaalde Panda Gold dat dat pakket deels de taak voor updates op zich neemt, maar niet feilloos werkt.

Tijdelijk Bitdefender verwijderen is daarom zeker het proberen waard. Voer daarna eerst eens SFC uit en Windows Update. Mocht dat mislukken voer dan eens het onderstaande commando uit in de opdrachtprompt met administratorrechten.

Code: Selecteer alles

DISM /Image:C:\ /ScratchDir:C:\Scratch /Cleanup-Image /RevertPendingActions
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
29
Bitdefender verwijderd, SFC uitgevoerd en WIndows update gestart.
Een van de updates staat al meer dan een half uur op "Status: Installeren - 20%"
Moet ik hier op wachten?

Klopt het commando in de opdrachtprompt wel?
Het aanbevolen commando in de opdrachtprompt geeft namelijk een foutmelding:

Code: Selecteer alles

C:\WINDOWS\system32>DISM /Image:C:\ /ScratchDir:C:\Scratch /Cleanup-Image /RevertPendingActions

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.19041.844


Error: 267

An error occurred while accessing the temporary directory.
Ensure that the path to the directory exists and that you have Read/Write permissions on the folder. For more information, refer to the help by running DISM.exe /ScratchDir /?.
Uiteraard heb ik dit commando als administrator uitgevoerd.
30
Adriaantje schreef: Klopt het commando in de opdrachtprompt wel?
Ja het commando klopt, maar blijkbaar is er iets niet goed met de permissies. Probeer het volgende commando eens, ik ben benieuwd welke melding je dan krijgt...

Code: Selecteer alles

DISM /image:C:\ /cleanup-image /revertpendingactions
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Update problemen & SFC Scannow corrupties”