Plaats reactie
1
Ik overweeg de NAS AS5304T van Asustor om aan te kopen. dit kost mij € 500 zonder schijven.
https://www.asustor.com/nl/product?p_id=62

Wat is wijsheid? Wachten tot schijven boven de 4TB goedkoper worden of nu kiezen voor 8TB schijven die mss nog duurder gaan worden? Iemand een indicatie van prijsverloop?

Nog een paar vragen vragen.
WD Red of Seagate IronWolf voor een NAS?
Is het verstandig om er ook extra schijven bij te kopen voor replacement, zelfde model voor vervanging?
2
Ik heb zelf een 4-bay Asustor, de 304-T, een ouder model dus.

Je kunt natuurlijk altijd upgraden, maar daarbij kan ook altijd iets mis gaan. Als je nu 8 TB gaat kopen gaat dat een smak geld kosten.
WD Red Plus (niet de gewone Red nemen) en Seagate IronWolf zijn beiden goed voor in een NAS maar ik lees over meer/snellere uitval bij de Seagate schijven. Het is sowieso altijd handig om over een paar maanden minimaal een schijf extra bij te kopen. Je hebt wel garantie, maar als je niet kunt wisselen zit je de omruiltijd zonder NAS.

Het probleem met een NAS en tegelijk gekochte schijven van hetzelfde merk is dat je dan ook tegen het risico aan loopt dat ze ongeveer tegelijkertijd het gaan begeven, ook al is dat normaliter over een aantal jaren.

Daarnaast moet je nog opletten dat je GEEN SMR schijven in je NAS gaan gebruiken maar CMR schijven en daarmee vallen de gewone WD Red schijven al af. Het is belangrijk dat je geen SMR schijven gebruikt, zeker niet als je de NAS echt vaak wilt gebruiken.

Je moet dus ofwel de WD Red Plus (EFZX) nemen of de WD Red Pro. De Pro zijn echter nog duurder.
Coolblue had laatst een aanbieding van 2 stuks WD Red Plus.
https://www.coolblue.nl/product/882879/ ... -pack.html

Wat ik zou doen, just to be sure, neem ofwel 4 WD Red Plus, ofwel 2 WD Red Plus en 2 stuks Seagate Ironwolf.
En dan als het geld het toe laat over een paar maanden eentje extra als reserve.

Gezien SSD schijven steeds groter worden zou je zeggen data SATA stukken goedkoper wordt, maar ik zag op 2 jaar tijd een WD Gold 4 TB slechts 20 euro zakken dus of het de moeite waard is te wachten durf ik geen uitspraken over te doen.
Greetings, Black Tiger.
4
Ja dat klopt er zijn wat meerdere aanbiedingen momenteel dus misschien lukt het nog wel om enkele 6 of 8 TB's aan te schaffen, ik kan niet in je beurs kijken.
In elk geval ben ik bij je door mijn tip op de hoogte bent van SMR en CMR. Dus geen EFAX nemen, maar alle PLUS versies van WD zijn CMR als het goed is dus dat is prima.
Succes met de aanschaf!
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “NAS, Cloudopslag & Webhosting (Servers)”