Gesloten
1
Hallo allemaal,

Ik heb een HP ProBook 470 G5 met Windows 10. Met voor de liefhebbers: Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz (<<gekopieerd uit Eigenschappen).

Sinds een dag of tien krijg ik een paar keer per dag BSOD's met verschillende meldingen die volgens Google allemaal gerelateerd zijn aan problemen met een driver. Om dat te fiksen kreeg ik van een kennis de tip om Driver Verifier te runnen. In al mijn onschuld heb ik dat gedaan, maar daarna kon Windows 10 niet eens meer opstarten en ontstond er een eindeloze loop van opstarten > BSOD > opstarten > BSOD, etc. Die lus heb ik doorbroken door op de aan/uitknop te drukken, en daarna in de veilige modus op te starten. Mijn theorie was dat het probleem is ontstaan toen ik een extra onderdeel van mijn AV software heb geactiveerd, dus in de veilige modus heb ik toen mijn AV (tijdelijk) gedeïnstalleerd. So far, so good. Sinds gisteren geen BSOD's meer... maar er is nog steeds een probleem. Sinds Driver Verifier (waar ik overigens geen resultaten van heb mogen zien) is mijn laptop erg langzaam. Als ik dan in Taakbeheer kijk, heeft het proces "Interrupts van het systeem" dan soms een processorgebruik van meer dan 80%. Dat gebruik schiet omhoog als ik op internet iets doe wat continu dataverbruik vraagt (muziek streamen, of helaas ook werken).

Dat wijst er m.i. op dat er nog steeds een driverprobleem is, en dat ik het misschien moet zoeken in de hoek van iets netwerkigs. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en durf eigenlijk niets aan te pakken uit angst dat het erger wordt.

Ik overweeg ook terug te gaan naar het herstelpunt van voor Driver Verifier, en dan de AV software te verwijderen. Maar dan zit ik alsnog met dat driverprobleem. Hoe los ik dit het makkelijkste op?

Alvast bedankt!
2
Die code's in de blauwe schermen opgeven of met Whocrashed kijken, dient wel de minidump logging aan te staan.
Zonder die wordt het zomaar wat roepen.
En staat de Windows automatische driver update wel uit?
Daarnaast nooit dat soort tools gebruiken, haal ze op bij de chipbakker of HP als di W10 drivers aanbied.
Beetje huiswerk.
https://www.windows10forums.com/article ... ows-10.50/
https://www.laptopmag.com/articles/disa ... windows-10
https://support.hp.com/nl-nl/drivers/se ... c/17047161
https://www.resplendence.com/whocrashed
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
3
Hoi Pearl,

Driver Verifier is gewoon een diagnostische tool die ingebouwd is in Windows zelf, waarmee je kunt zien welke drivers problemen veroorzaken, geen third party tool die ik ergens van internet gehaald heb.

De BSOD-codes zijn "system thread exception not handled" (soms met netio.sys tussen haakjes), en "kmode exception not handled". Minidumps staan aan.
4
WhoCrashed zegt:

On Fri 24-9-2021 14:08:03 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\092421-28875-01.dmp
This was probably caused by the following module: netio.sys (0xFFFFF8010BC9F920)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8010BC9F920, 0xFFFFA18B24A12BC0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\netio.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Network I/O Subsystem
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. No offending third party drivers have been found.
6
Hallo,

Als je klaar bent met FRST voer dan ook het volgende uit zodat we een geheel overzicht hebben:

Download de Afbeelding Sysnative BSOD Dump + System File Collection App naar het bureaublad.
  • Klik met de rechtermuisknop op SysnativeBSODCollectionApp.exe en kies de optie als administrator uitvoeren.
  • Er opent nu een blauw scherm, wanneer dit proces gereed is opent de map C:\Users\<gebruikersnaam>\Documents.
  • Upload het bestand SysnativeFileCollectionApp naar www.filedropper.com en plaats de downloadlink in het volgende bericht.
  • Het kladblokvenster 'BSODPostingsInstructions' kan je sluiten.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Windows 10”