Plaats reactie
1
In handen gekregen een I mac G5, OS 10.5.8. Helaas bleek internetten niet mogelijk. Updaten naar een recentere OS versie via de Apple store niet mogelijk. Uiteindelijk een versie van Safari gedownload via de Apple store. Lukte in eerste instantie prima totdat ik de mac moest uitzetten. Bij het opnieuw willen opstarten kom ik tot het scherm met het apple logo waat vervolgens een tandwieltje verschijnt. Na verloop van seconden schakelt de mac zich vanzelf uit. Van alles geprobeerd. Zonder succes. Naar mijn idee is de HD beschadigd en biedt ook de een herinstallatie geen uitkomst. Enige oplossing naar mijn mening HD vervangen. Is mijn conclusie juist?

Groet Naveke
2
Hallo,

Heb je het volgende al eens getest?

1. Reboot the Mac and hold down Command+R (hold own Option key on some Macs)
2. Select “Recovery HD” from the boot menu
3. Choose “Disk Utility” from the Mac OS X Utilities screen
4. Click the hard drive that reported the error, click the “First Aid” tab, and now click on “Repair Disk”

Heb je de beschikking over de ISO van 10.5.8 om het systeem van op te starten? Een PPC mac ondersteunt geen USB-boot als ik het goed heb, dus zal je de ISO op een double-layer DVD moeten branden.
Mocht je geen ISO hebben dan kan je hier versie 10.5.4 downloaden: https://archive.org/details/OsxLeopardInstall
Indien de HDD in orde is kan je met deze ISO een herinstallatie overwegen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Hallo,
De eerst genoemde optie had ik al eerder een aantal keren getest en nu nog maar een keer. Maar ook nu geen resultaat.
Ik heb helaas niet de beschikking over die ISO. Dat het allemaal wat duurt, komt omdat ik in de nabijgelegen stad geen DL DVD kan/kon bemachtigen. Dankzij een behulpzame verkoper uiteindelijk een webwinkel gevonden die ondermeer DL DVD in een schappelijk aantal en redelijke prijs verkoopt. Zodra ik mijn bestelling binnen heb ga ik de versie downloaden en branden.
5
Hallo,
Ik heb inmiddels het pakketje met de DL DVD ontvangen en kan aan de slag. Bedankt ook voor de tip en de link naar de qBittorrent site. Ik ben een Linux gebruiker. Deze wordt wel genoemd, maar niet de versie die ik gebruik: Mint 19.1 Xfce. Wat nu?
6
Nog even een aanvulling. Ik hen inmiddels gezien dat Mint onder programmabeheer ook de mogelijkheid biedt een qBittorrent app te installeren. Is deze ook bruikbaar?
8
Hallo,
Het branden van het bestand is inmiddels gelukt en de Mac werkt naar behoren. Althans niet helemaal. De meegeleverde browser Safari 5.0.6 is verouderd. Gevolg dat FB wel benaderbaar is al wordt je wel omgeleid naar de oudere versie. Youtube geeft de melding dat moet worden geupdate naar een recentere browser. Geprobeerd een recentere browser te vinden en te installeren, maar tot op heden niet gelukt. Krijg meldingen zoals "Safari kan pagina niet openen omdat er geen beveiligde verbinding is" of "uw browser is verouderd" en "deze versie kan niet op uw mac worden geinstalleerd- Om niet alle beschikbare browsers te doorlopen:
Weet jij een oplossing/browser waarmee FB en YouTube geopend kunnen worde?
Groet Naveke
9
Hallo,

Wat je kan proberen is een oudere versie van Firefox of Google Chrome te installeren. Een andere optie is de open-source browser SeaMonkey, versie 2.11 schijnt compatibel te zijn met Mac OS 10.5.x. https://www.seamonkey-project.org/releases/2.11

Maar wellicht heeft iemand anders op het forum een beter advies, zelf heb ik namelijk geen Mac systeem.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Hallo,
Oudere versie Mozilla of Google en evenmin open-source browser lukt niet. Krijg de melding dat Safari site niet kan openen omdat er geen beveiligde verbinding tot stand kan worden gebracht. Verschillende andere browsers geprobeerd maar krijg steeds die melding. In sommige gevallen lukt het wel de site te openen, een browser te downloaden en te installeren. Maar als dan de browser wordt geopend, komt de melding dat dit niet kan omdat de browser niet past in de architektuur.
Ook bij het surfen komt bij het openen van sommige sites de melding dat safari de site niet kan openen omdat er geen beveiligde verbinding tot stand kan worden gebracht.
Iemand enig idee hoe het probleem met de beveilgde verbinding kan worden opgelost?
12
:?: Helaas helaas ook deze optie wordt door safari geblokkeerd met de bekende melding. Aangezien opwaarderen naar een recentere versie van OS X of Safari via de Mac niet lukt (het download pictogram wordt niet getoond) is installeren via iso de enigste optie die nog rest naar mijn idee. Graag jouw visie.
13
Oei, ik heb zelf geen Mac, maar volgens mij kan je dit systeem niet zomaar updaten naar een nieuwe versie.
Maar dat weten @iEscape en/of @porrelaar als gebruikers van Mac OS ongetwijfeld wel.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
14
In jouw iMac G5 zit een PowerPC-processor. Mac OS X 10.5 (Leopard) is de laatste versie van Mac OS X die geschikt is voor dit type processor. Alle nieuwere versies zijn alleen geschikt voor Intel x86 processors. Het is dus onmogelijk om een nieuwere versie van Mac OS X op deze iMac te zetten. Je hardware is er gewoon niet geschikt voor. Dat kun je op geen enkele manier omzeilen. Installeren van een nieuwere versie van Mac OS X gaat niet lukken. Ook niet door een iso van een nieuwer OS te downloaden.

Dan het probleem met de te oude browser om sommige websites te kunnen laden. Browsers blijven oudere besturingssystemen niet eeuwig ondersteunen. Dat zou ook veel te veel werk zijn voor de ontwikkelaars van die browsers. En vaak is het onmogelijk omdat oudere besturingssystemen geen ondersteuning bieden voor de eigenschappen van nieuwere browsers.
Dat geldt niet alleen voor het besturingssysteem van Apple, maar ook voor Windows. De nieuwste versie van Firefox voor Windows is op dit moment versie 92.0. Maar wanneer jij een pc hebt die nog draait op Windows XP, dan is versie 52.9.0 de laatste versie van Firefox die voor dat besturingssysteem gebruikt kan worden.

Ook websites veranderen steeds. Ze worden veiliger gemaakt en dat kan alleen door oudere versies van browsers uit te sluiten. Dat laatste heb jij al gemerkt. Je schreef immers: " Youtube geeft de melding dat moet worden geupdate naar een recentere browser."
En die recente browsers kunnen niet geïnstalleerd worden op Leopard.
Maxstar gaf jou een link naar de browser TenFourFox. Die zou moeten werken op je G5, maar bij jou lukte dat niet om die browser werkend te krijgen.

Jouw iMac G5 werd geproduceerd tussen augustus 2004 en maart 2006. Hij is dus tussen de 15 en 17 jaar oud. Het is al leuk dat hij nog (weer?) werkt, maar je kunt er niet hetzelfde mee doen als met een computer die op een hedendaags OS draait.

Wat kun je nog wel doen met een iMac G5? Dat vroeg iemand zich vorig jaar ook af. Hier zijn verslag: https://www.yeetpc.com/blog/imac-g5-2020-uses/
Lees dat eens door. Jij had het onder andere over het kunnen afspelen van YouTube filmpjes. Daarover schrijft hij: "YouTube. This is because it's almost impossible to even get YouTube to load on a PowerPC Mac, especially my lower-end iMac. If you succeed in loading YouTube, even a 144p video will constantly buffer and the CPU fans will spin up very loudly. This is because this iMac isn't really meant to run YouTube."

Over de systeemvereisten voor YouTube:
"Als je YouTube-video's wilt bekijken, moet je ervoor zorgen dat je de nieuwste browserversie, het meest recente besturingssysteem en een goede internetverbinding hebt:
  • De nieuwste versie van Google Chrome, Firefox, MS Edge, Safari of Opera
    Een internetverbinding met een snelheid van minimaal 500 kbps"

Bron: https://support.google.com/youtube/answer/78358?hl=nl
15
Het is veel werk, er is een heel pakhuis vol vragen, ga eens hier langs fietsen.

Vul bij ’Search or ask a question’ een bepaald woord.

Afbeelding

Wat voorbeelden:

Wi-Fi connectivity issues w/OS X 10.5.8.

Need to upgrade from 10.5.8.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”