Plaats reactie
1
De overheid werkt nog steeds aan een plan om encryptie te verzwakken om zo bijvoorbeeld versleutelde berichten te kunnen ontsleutelen. Vorig jaar liet minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid weten dat hij de mogelijkheden ging onderzoeken om toegang tot versleuteld bewijs, WhatsApp-berichten en andere "Over The Top" diensten te krijgen.

Eerder had de Europese Raad een resolutie aangenomen waarin staat dat opsporingsdiensten toegang tot de inhoud van versleutelde data zouden moeten hebben. Volgens Grapperhaus is "sterke encryptie" belangrijk, maar kan tegelijkertijd het "nadelige effect" van encryptie voor opsporings- en inlichtingendiensten niet worden genegeerd.

Bronnen laten aan de NOS weten dat politie, de inlichtingendienst AIVD en het ministerie van Defensie, waaronder de militaire inlichtingendienst MIVD, aandringen op een mogelijkheid om versleutelde berichten te ontsleutelen. De diensten vrezen dat de nationale veiligheid in het geding is als dat niet gebeurt, aldus de bronnen waar de omroep mee sprak.
Dit bericht is toch wel bijzonder, de techniek omtrent veiligheid verzwakken onder het mom van, makkelijker versleutelende data kunnen vergaren inzake nationale 'veiligheid'. In mijn optiek draagt het verzwakken van algemene standaarden er aan bij dat je 'cyber- en andere criminelen' stimuleert om eigen sterke(re) encryptie of kanalen te gebruiken. Gezien de datalekken bij de o.a. overheid, lijkt het mij niet verstandig dat zij (de politiek) stelling nemen over het verzwakken van encryptie.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
@Maxstar - allemaal overgewaaid uit de VS, waar de FBI anderhalf jaar nodig had om Apple iPhones te ontsleutelen!
En dat alles binnen het kader van terrorisme- en criminaliteitsonderzoek.
We leven overigens al weer langer in de tijd van Big Brother, die alles van jou wil weten.

Fulltime forumbeheerder overdag, astronaut en kwantumfysicus 's nachts.
3
Abraham54 schreef: We leven overigens al weer langer in de tijd van Big Brother, die alles van jou wil weten.
Uiteraard, dit is al begonnen met het fenomeen 'deep packet inspection' en later de ingevoerde sleepwet die geen sleepwet mag heten. Nu is er ook van alles gaande rondom het delen van telecomdata in het algemeen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Uiteraard, dit is al begonnen met het fenomeen 'deep packet inspection'
Nog veel eerder al met PGP in de BBS tijd toen dit al in een aantal landen verboden werd. Ik dacht dat het de 1024 bits key was, weet het niet meer zeker, maar PGP mocht de versie met die hoge encryptie niet exporteren (export wet in de VS) naar Europa omdat in die tijd dat niet te ontsleutelen was.
Natuurlijk vond dat via de BBS systemen toch wel zijn weg naar Europa.
Maar toen leefde dus het Big Brother gebeuren al en enkele jaren later vond men ook dat ingebouwde NSA achterdeurtje in Windows.
Greetings, Black Tiger.
5
Ah, dat wist ik niet dat dit al zover teruggaat, nu kwam ik een artikel uit 1994 in Trouw tegen. Nu 27 jaar later is dit artikel nog onverminderd actueel.
Nu leven er bij de overheid echter plannen voor wetgeving om ervoor te zorgen dat zij altijd toegang heeft tot computerverkeer tussen burgers en private instellingen onderling. Dat berichten- en gegevensverkeer is heel vaak in code. De overheid wil die code altijd kunnen kennen, is in het kort de strekking van de plannen.

Maar hoe denkt men dat in totalitaire staten als communistisch Roemenië de zaak onder de duim werd gehouden? Dat was alleen zo lang mogelijk door een zorgvuldige en zeer complete informatie-inwinning, voornamelijk bestaand uit afluisteren en het monitoren van communicatie-kanalen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
En dat gebeurt dus overal. Paar jaar geleden is toch ook uit gekomen dat de VS bondgenoten in Europa afluisterde? En Nederland lijkt vrij rustig maar die doen ook genoeg en die werken ook goed samen met de Amerikanen.
Maar het is al ouder dan 1992 zelfs en in de VS begonnen en hoe meer computers in opkomst kwamen en samenwerkende systemen zoals echomail, BBS en later internet, hoe meer de overheden daar ook grip op willen hebben. Al dan niet met medeweten van de eenvoudige burger.
Greetings, Black Tiger.
7
Black Tiger schreef: Paar jaar geleden is toch ook uit gekomen dat de VS bondgenoten in Europa afluisterde?
En Kaspersky kreeg NSA-spyware in handen, dat was natuurlijk niet de bedoeling.. ::)

Ik heb ooit PGP gebruikt voor e-mail en een tijdje FlowCrypt voor Gmail als test, maar heel wat ontvangers wisten niet wat ze er mee aan moesten. Door de overheid wordt er zo gehamerd op bijvoorbeeld veilig internetbankieren, maar over veilig(er) e-mailen heb ik nog nooit een overheidscampagne gezien..
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiliging & Privacy”