Plaats reactie
1
hoop dat jullie mij kunnen Helpen. Heb de MacBook van mijn dochter overgenomen. Heb gekozen voor een herinstallatie. Door command+r ingedrukt te houden kon dat plaatsvinden. ik kreeg 2 schijven te zien, ik heb voor de bovenste gekozen voor de installatie.

Alles verliep verder gewoon goed. Waar ik alleen nu tegenaan loop is als ik kijk in Schijfhulpprogramma's dat er 2 partities zijn. beiden even groot 121,02 GB. op bwisw partities is maar 7,61 GB beschikbaar. op de ene schijf is17,11 GB gebruikt en op de ander 11,07 GB, maar in beide gevallen is er hetzelfde aantal GB beschikbaar wat ook iedere keer weer wijzigt.

In beide gevallen wordt een enorm groot deel in beslag genomen door 'andere volumes'. Wat kan dat zijn? Bij beide schijven geeft hij ook aan dat de schijf wordt gedeeld door 6 volumes? In beide gevallen is de bestandsindeling AFPS en AFPS (versleuteld). Kan het zijn dat hij de gebruikte informatie op de een of andere manier als kopie opslaat op de andere volumes?

Na uren zoekwerk weet ik het even niet meer. Kan nu ook geen update doen naar een nieuwere versie. draait nu op macOS Catalina versie 10.15.7. Het gaat om een MacBook Pro 13 inch uit 2019.
2
Uw dochter had dit moeten uitvoeren voordat de MacBook Pro door u wordt overgenomen.
Zodat u als nieuwe eigenaar de MacBook Pro als ‘nieuw’ configureert >> zie punt 7.

Om inzicht te krijgen hoe een macOS de ruimte deelt, zie Nagaan in Systeeminformatie of je Mac ruimte deelt op verschillende APFS-volumes

Wellicht interessant om door te nemen:
  1. APFS-volumes toevoegen, verwijderen of wissen in Schijfhulpprogramma op de Mac.

  2. Hoe te voorkomen dat andere volumes in een container op een Mac?.

  3. Werken met APFS-volumegroepen

Hier bij Schrijfhulpprogramma is de harde schijf (SSD) in 2 gedeeld.

Afbeelding

Bij elk schijf op de i klikken (rechtsboven), dan krijgt u informatie inzake die schijf.
roewi schreef: 28 nov 2020 18:07 Kan nu ook geen update doen naar een nieuwere versie. draait nu op macOS Catalina versie 10.15.7.
Bedoeld u naar macOS Big Sur?

Toegevoegd:
De MacBook Pro installeren met uw eigen Apple-ID.
Heeft u nog geen Apple-ID, maakt dan een Apple-ID, xxxxx @ iCloud dot com
Laatst gewijzigd door iEscape op 28 nov 2020 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: info toegevoegd
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
dat klopt inderdaad, Big Sur, had naderhand de installatie opnieuw gedaan, maar krijg nu de melding dat 1 partitie niet kan worden ontgrendeld. op de andere partitie is nu ruim 90 gb vrij gelukkig, maar wil heel graag de andere partitie weer ontgrendelen. is hier een goede manier voor?
4
roewi schreef: maar wil heel graag de andere partitie weer ontgrendelen. is hier een goede manier voor?
U moet de harde schijf als één schijf zien en niet als twee partitie.
Neem dit Apple artikel eens door: Opslagruimte vrijmaken op de Mac.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
7
ik krijg iedere keer op het moment dat de mac is opgestart dat de partitie niet kan worden ontgrendeld. deze melding kreeg ik voorheen nooit.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”