Plaats reactie
1
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar advies om een nieuwe desktop samen te stellen, te bestellen en thuis zelf in elkaar te zetten.
Tot nu toe de afgelopen jaren alleen maar op gaming laptops gespeeld, aangezien ik meer mobiel was dan thuis kon gamen. zo heb ik de MSI, Asus en Acer laptops wel gehad. Momenteel nog een Asus Predator Helios 500 (144hz, GTX1070, intel i7- 8th gen en SSD) maar dus opzoek om dit te gaan vervangen voor een desktop.

Wat speel ik: Call of Duty, Assassins creed, Fall out, Far cry, Comand and conquer, age of empires, en nog veel meer.
Dus veel FPS en koop deze ook vaak voor de lancering.

wat heb ik tot nu toe:
-Gaming laptop
-Razer Muis (deathadder)
-Razer headset ( nari esential)
-muismat
-bureau
-Lan aansluiting met CAT 6 kabel door mijn huis getrokken.

Wat zoek ik:
een desktop voor om en nabij de €1500 die dus een upgrade is ten opzichte van mijn gaming laptop.
- SSD opslag voor besturing ( denk 500GB?), en een 2e schijf minimaal 2TB voor de games en overige zaken, HDD of SSD?
- Overklok mogelijkheden maar niet noodzakelijk omdat ik me daar eerst nog beter in moet verdiepen.
- SLI/CFX is volgends mij alleen boeiend als je ook 2 schermen gaat gebruiken en ik ga denk ik maar 1 scherm gebruiken zie hieronder.
- kleurtjes en neon is grappig maar niet noodzakelijk. lievere betere prestaties dan een disco op zolder. :Typer:
- ik heb geen voorkeur voor intel/ryzen of gforce/radeon. als het maar werkt en op elkaar afgestemd is.

Een beeldscherm iets van 27 inch curved en 144hz, max € 500 maar ik zie ze voor de helft en ga nog wel eens een keer langs de winkel.

Zoals jullie zien begin ik met niks. ik heb me er ook al een jaar of 12 a 15 niet meer in verdiept dus ben nog wel zoekende.
Ik wil deze setup gaan gebruiken om ook in de toekomst simpelweg wat upgrades er in te doen zonder weer een nieuwe setup te kopen.

Heb je tips, adviezen, vragen of opmerkingen post en help mij aan een nieuwe desktop zodat ik weer rustig kan gamen! :dank:

gr,
2
Hallo en welkom op het forum,

Ik heb even een opzetje gemaakt op basis van een AMD Ryzen 5 3600, met een MSI-moederbord (MSI B450 Tomahawk MAX) die geschikt is voor een VRM-setup. Ook is dit moederbord geschikt om te overklokken. Als SSD heb ik een Samsung 970 EVO 500GB M.2 gekozen en een 4TB Western Digital Blue als reguliere HDD. Verder een Gigabyte Radeon RX 5700 XT videokaart en 32 GB Corsair Vengeance LPX intern geheugen. Al is een setje van G.Skill ook aan te raden. (Het geheugen is soms nog wel een dingetje bij AMD Ryzen qua stabiliteit).

De behuizing is een Fractal Design Meshify C, maar misschien heb je de voorkeur voor een andere behuizing. Als je dit systeem ook wilt uitrusten met een optische drive heb je in ieder geval een andere type behuizing nodig. Verder een Be quiet! voeding van 700 watt en een Scythe Mugen 5 als alternatieve CPU-cooler.

Klik hier om het winkelmandje bij Azerty te bekijken.
Totaalprijs: € 1.258,13
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Maxtar, bedankt voor het reageren. ik zal even het lijstje opzoeken en vergelijken.

Ik heb inderdaad een soort gelijk lijstje en ben nog vergelijkings materiaal aan het zoeken. wel heb ik een paar vragen maar dat is meer om mijn kennis uit te breiden (of keuzes aan te passen):
- De ryzen 5 of 7? 6 of 8 cores, hoeveel merk je hiervan qua prestaties? kan ik niet gewoon beginnen met een 5 en eventueel over een paar jaar een nieuwe kopen en er op leggen?
- de B450, als moederbord, waarom geen 550 of x570 serie? met de B550 of x570 kan er meer ram in en eventueel PCe4.0? of maakt dit geen zak uit en heb ik weer verkeerde artikelen zitten lezen?
- voor wat betreft de koeling, is het handig om met vloeistof te koelen? of is dit overbodig en levert het behalve een lagere temperatuur en meer kosten geen extra voordelen op?
- behuizing, tja ik wil hem eigenlijk praktisch houden. oftewel optische drive kan je ook mtt een usb aansluiten voor je oude cd's maar het is meer belangrijk dat er eventueel een extra SSD in komt of een 2e GPU. of mischien wel vloestofkoeling. tips?

Ik las toevallig een artikel op Techpulse dat er binnen kort een nieuwe kaart uit komt die het wachten waard is. de AMD Radeon 6900 serie, deze zou vergelijkbaar zijn met de 3000 serie van nvidia maar wel +- 500 euro goedkoper. hier ga ik nog wat meer over opzoeken. (release in november/december)

Redelijk wat vragen van een nieuweling maar ik hoop dat ik er wijzer van word en uiteindelijk in prima desktop heb staan waar ik van kan genieten.
4
Voor gaming kan je zover ik weet het beste kiezen voor een Ryzen 5. Wel kan je i.p.v. de standaard 3600 versie kiezen voor de 3600X met Precision Boost 2.0. Dit lijkt mij dan een betere upgrade in dit systeem dan een Ryzen 7. Wil je bijvoorbeeld ook video's bewerken / monteren dan zou ik wel een Ryzen 7 (8 cores) adviseren.
kubix schreef: de B450, als moederbord, waarom geen 550
Dit is een foutje van mij, ik heb per abuis de voorganger van de MSI Tomahawk in het lijstje gezet. Het had dit moederbord (B550) moeten zijn. :-[

Wat betreft water- en/of vloeistofkoeling heb ik geen (recente) ervaring, Zelfs de boxed cooler van AMD voldoet prima als ik de reviews lees. Mocht je echt actief gaan overklokken kan het wel een (gewenste) optie zijn. Maar weet niet voor welke optie je dan het beste kan kiezen, wellicht iemand anders op het forum wel.
kubix schreef: Ik las toevallig een artikel op Techpulse dat er binnen kort een nieuwe kaart uit komt die het wachten waard is. de AMD Radeon 6900 serie, deze zou vergelijkbaar zijn met de 3000 serie van nvidia maar wel +- 500 euro goedkoper.
De 6800 is wellicht ook iets om te volgen, met deze kaart kan AMD ook (flink) concurreren met de NVIDIA GeForce RTX 3000 serie.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Wederom dankjewel Maxter! :dank:

Voor gaming kan je zover ik weet het beste kiezen voor een Ryzen 5. Wel kan je i.p.v. de standaard 3600 versie kiezen voor de 3600X met Precision Boost 2.0. Dit lijkt mij dan een betere upgrade in dit systeem dan een Ryzen 7.
dankjewel!

voor wat betreft het moederbord, is dan de vraag waarom de B550 en niet de X570?
De 6800 is wellicht ook iets om te volgen, met deze kaart kan AMD ook (flink) concurreren met de NVIDIA GeForce RTX 3000 serie.
ik ga het opzoeken en kijken of er veel verschil zit tussen de 6800 en 6900!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”