Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

Georgy
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur
Kennisniveau: (1) Beginner
AV: Avast Premier
AM: MBAM
FW: Windows Firewall

HP Recovery Manager

di 02 aug, 2016 23:11:57

Beste,

Na het maken van een herstelmedia voor mijn PC op mijn externe harddisk zijn al mijn bestanden die op de harddisk stonden niet meer zichtbaar of terug te vinden.

Ik heb een harddisk met 1 Terrabyte geheugen waarvan reeds meer dan de helft in gebruik.

Ik heb mijn externe harddisk gekozen om mijn herstelmedia op te zetten en wanneer dit gedaan was zie ik alleen nog recovery gegevens en allemaal install-files.

Kunnen jullie mij helpen mijn gegevens die al op de harddisk stonden terug zichtbaar te maken.

Wanneer mijn externe harddisk aan mijn laptop is gekoppeld geeft hij de melden dat er 11,7 van 31,9 GB beschikbaar is. Waar is de rest van mijn geheugen naar toe?

Graag wat hulp hierbij aub...

Mvg

porrelaar
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member

Re: HP Recovery Manager

wo 03 aug, 2016 14:45:52

Ik zal eerst vertellen wat er volgens mij is mis gegaan.
Ik ga ervan uit dat je net een nieuwe HP computer in gebruik hebt genomen. Direct nadat je de nieuwe computer in gebruik hebt genomen krijg je het dringende advies om zo snel mogelijk herstelmedia aan te maken.
Bij jouw HP computer gebeurt dat dan via de HP Recovery Manager.
Wanneer je HP Recovery Manager opstart, krijg je de melding dat je slechts 1 keer die herstelmedia kunt aanmaken:
Afbeelding

Daarna krijg je de keus wat je wilt gaan gebruiken om die herstelmedia aan te maken:

Afbeelding

Jij hebt waarschijnlijk daar gekozen voor USB Flash Drive, maar later in het proces heb je geen USB stick aangewezen, maar je externe harde schijf. En dat was niet slim, want je moet ook de volgende waarschuwing in beeld hebben gehad (hoogstwaarschijnijk in het Nederlands):

Afbeelding

Je externe harde schijf werd dus geformatteerd, waardoor alle bestanden die erop stonden verwijderd werden. Er is een partitie op aangemaakt van zo'n 32 GB en daar staat nu je recovery op.
Een deel van de bestanden die op je externe harde schijf stonden is nu overschreven door die recovery. Ik vermoed dat je naast die partities van 32 GB een Niet-toegewezen deel hebt met een grootte van circa 900 GB.
Klik met de rechtermuisknop op de knop Start en kies dan Schijfbeheer.
Zorg ervoor dat de externe harde schijf goed zichtbaar is in het venster Schijfbeheer. Maak dan met het knipprogramma of met Alt-Print Screen een afbeelding van Schijfbeheer en plaats die afbeelding in een volgende reactie. Hoe je een afbeelding op het forum plaatst wordt hier uitgelegd: viewtopic.php?f=4&t=4036

Georgy
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

wo 03 aug, 2016 15:56:58

Hello,

Bedankt voor de informatie. Dit is inderdaad wat er gebeurd is maar ik kan mij deze melding van formatteren niet herinneren anders zou ik niet doorgegaan zijn. Zie printscreen in bijlage (pdf).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

porrelaar
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member

wo 03 aug, 2016 17:01:10

Misschien heb je de melding dat alle bestanden op de externe harde schijf verwijderd zouden worden gemist, doordat je net die keer snel twee keer achter elkaar op de Enter toets drukte. Maar ja, gebeurd is gebeurd. Je hebt nu, zoals ik al verwachtte, op die externe harde schijf een H: partitie van 32 GB (waar de recovery op staat) en een Niet-toegewezen ruimte van bijna 900 GB.
Voor het maken van recovery media had je ofwel een USB stick (met een opslagcapaciteit van minstens 16 GB) kunnen gebruiken ofwel 5 blanco dvd's.
De externe harde schijf is op dit moment enkel nog te gebruiken om de computer mee terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Nieuwe recovery media maken (op een USB stick of op 5 dvd's) is niet mogelijk. HP Recovery Manager zal dan melden dat je al recovery media gemaakt hebt.
Het hele verhaal over het maken van recovery media met HP Recovery Manager kun je hier teruglezen: http://support.hp.com/us-en/document/c01867124
Maar dat is voor nu als mosterd na de maaltijd.

Jij wilt bestanden terughalen die op de externe harde schijf stonden, voordat je daar een recovery medium van maakte. Er bestaan gratis en betaalde programma's die in staat zijn om bestanden terug te halen van een schijf die geformatteerd is. Misschien moet je dan eerst wat doen met die Niet-toegewezen ruimte, maar wacht daarmee totdat er anderen gereageerd hebben die meer verstand hebben van deze materie dan ik.
Die kunnen je dan raad geven over welk data recovery programma jij het beste kunt gebruiken en wat jij moet doen met die niet-toegewezen ruimte..
In ieder geval zullen de terug gevonden bestanden weggeschreven moeten worden naar een andere schijf. Bijvoorbeeld naar een tweede externe harde schijf.
Op de C: schijf heb je ook nog veel ruimte, zie ik: nog 549,55 GB vrije ruimte. Als je geen andere externe harde schijf hebt of kunt aanschaffen, dan kun je op de C: schijf alvast een map aanmaken waar de teruggevonden bestanden naar toe geschreven kunnen worden.

Maar nogmaals, wacht nu op advies van andere leden over het te gebruiken data recovery programma en de te volgen werkwijze.

Georgy
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

wo 03 aug, 2016 17:55:46

OK, nogmaals bedankt voor de info. Hopelijk kan er iemand anders meehelpen om de data terug te halen. Mvg...

Maxstar
Administrator
Administrator
Kennisniveau: (3) Expert
AV: Emsisoft Internet Security
Contacteer:

ma 08 aug, 2016 08:34:16

Hallo,

Wat je als eerste kan proberen is het toewijzen van een stationsletter aan de niet toegewezen ruimte, dit kan als volgt.
1. Open het schijfbeheer van Windows en klik met de rechtermuisknop op de partitie van c.a. 900 GB.
2. Kies vervolgens voor Nieuw eenvoudig volume en klik op volgende.
3. In het venster met informatie over de volumegrootte hoef je niets aan te passen en kan je direct op volgende klikken.
4. Nu verschijnt het venster voor het toewijzen van een stationsletter, controleer hier enkel of de optie Deze stationsletter toewijzen is geselecteerd en klik wederom op volgende.
5. Selecteer bij het onderstaande venster de optie Dit volume niet formatteren.

Afbeelding
6. Klik hierna op volgende en vervolgens op voltooien.
7. Nu zal deze partitie in de verkenner van Windows zichtbaar zijn, bevat deze nu alle gegevens die niet meer zichtbaar waren?
Met vriendelijke groet,

Maxstar

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

Georgy
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

ma 08 aug, 2016 16:20:39

Beste, ik heb bovenstaande uitgevoerd maar niet het gewenste resultaat. Zie bijlage.

Georgy
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

ma 08 aug, 2016 16:22:14

Bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Maxstar
Administrator
Administrator
Kennisniveau: (3) Expert
AV: Emsisoft Internet Security
Contacteer:

di 09 aug, 2016 08:50:20

Hallo,

Het is inderdaad niet helemaal gelukt zoals ik verwacht had, maar de schijf wordt nu wel als ruwe schijf weergegeven.
Wat je nu kan doen is bijvoorbeeld EASEUS Data Recovery installeren, hiervoor kan je de gratis versie gebruiken.
Middels dit programma kan je de gegevens van de ruwe schijf dan herstellen.
Met vriendelijke groet,

Maxstar

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)