Plaats reactie
1
Ik heb hier een (stok)oude laptop, pentium 4, 1024 MB geheugen, uit de begin XP tijd.
Ik wil daar graag wat met linux op experimenteren en had daarvoor Zorin in gedachten.
Ik had die al eens eerder geïnstalleerd op een wat nieuwere laptop, die ook van een USB stick wil booten.

Helaas start deze laptop alleen van de CD (en inderdaad geen DVD) en uiteraard van de HDD.
Zorin wil niet passen op een CD en nu ben ik op zoek naar distributie die wel op CD past of naar een truc om Zorin toch te kunnen gebruiken, door bijvoorbeeld een aantal toepassing even achterwege te laten en die later online te installeren.
Kan dit laatste en zo ja hoe ?
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
2
Hallo,

Wanneer een computer geen optie heeft om te kunnen booten van USB kan je dit oplossen door middel van de Plop Boot Manager.
Brand deze ISO op een gewone CD-rom waarvan je vervolgens het systeem opstart, de ISO van Zorin kan je dan op een USB- Stick zetten met Rufus.
Via de Plop Boot Manager kan je dan alsnog van de USB-Stick opstarten en de installatie van Zorin of een andere Linux distributie uitvoeren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Ja absoluut, ik schat in dat verstokte XP gebruikers zo over kunnen gaan.
Gehele installatie loopt met een paar simpele vragen, alle hardware in een ruim 15 jaar oude Dell laptop (dus beeldscherm, wifi e.d.) werd gelijk herkent.
Visueel ook duidelijke schermindeling.
Ik denk dat het niet meer dan een dag oefening kost.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
6
Voor mensen die nu nog Windows XP gebruiken is een distributie als Ubuntu, Zorin, Mint een perfect alternatief vooral op het gebied van computerbeveiliging.
Helaas schrikt Linux nog vaak mensen af omdat het enerzijds (té) moeilijk zou zijn, maar net zoals je al aangeeft is de ondersteuning zeker voor oudere systemen prima en heb je nauwelijks problemen met drivers en dergelijke.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
En alles gewoon via een "grafische" installatie.
Niets meer van de command-line structuur uit het verleden.
Goed te doen dus.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
8
Toch nog even over Plop Boot manager, onvoorstelbaar, 554 kb klein en maakt een oude laptop/PC weer helemaal bij voor zover het opstarten betreft.
Ik zal hem waarschijnlijk niet veel nodig gaan hebben, maar deze blijft wel bewaard in de toolbox op mijn eigen PC.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”