Plaats reactie
1
Hallo mede forummers,

Ik ben Steve en zit sinds een week met een vervelend probleem.

Ik heb sinds een jaar of 3 een NAS, Western Digital My Book Live 2Tb, waarop ik een back-up heb staan van mijn laptop en foto's, films en muziek.
Met Allwayssync liet ik de map van mijn bedrijf automatisch synchroniseren zodat ik altijd een actuele backup heb.
"Liet" inderdaad.
Vorige week constateerde ik dat de NAS niet meer bereikbaar was in het netwerk. Ik heb de NAS toen rechtstreeks op mijn laptop aangesloten maar kreeg alsnog geen verbinding. Er werd geen IP adres gegeven.
Via Marktplaats een identieke NAS gekocht en daar de harde schijf van vervangen voor die van mijn NAS. Het resultaat was dat er geen netwerkverbing tot stand kwam. Het systeem bleef maar een connectie maken proberen zonder resultaat. Terwijl de NAS uitgerust mijn zijn eigen schijf meteen verbinding heeft.
Ik bedacht me toe maar dat de hardware niet goed overweg kan met een andere schijf die mogelijk ouder of jonger is.

Ik heb toen een station gekocht waarop diverse soorten schijven zijn aan te sluiten.
De 2Tb SATA schijf uit mijn My Book live heb ik toen via dat station geprobeerd te lezen. Dat lukte niet. ik kreeg meteen de melding dat de schijf eerst geformatteerd diende te worden.
Een ander schijfje wat ik ook nog heb heb ik toen eerste bekeken, geformatteerd en de bestanden weer gerecoverd met het programma filescavenger. Dat werkte subliem dus de stille hoop ontstond om dat met de 2Tb schijf ook te doen.

Helaas............

Formatteren lukte niet omdat de schijf "alleen lezen" zou zijn.

ik heb toen de partities verwijdert en een nieuw logische station aangemaakt.

Formatteren lukte toen wel.

Vervolgens filescavenger gestart maar....... die kan niets.

Recuva gedownload, die kon de schijf niet vinden omdat die een onbekende bestandsindeling zou hebben. De schijf weer geformatteerd....... maar, helaas, Recuva maakt ook geen kans.


Wie heeft er nog suggestisch of DE oplossing zodat ik mijn bestanden weer terug kan halen?
3
Hoi Steve,

Toe je jou HD formatteerde, was dit snel formatteren wat je hebt uitgevoerd?
Want als ik het goed begrijp heb je de HD waarvan je data wou redden geformatteerd
Groetjes Dasle
4
Ja, de HD moest geformatterd worden want hij werd niet gelezen.

Volgens mijn informatie wordt de data niet verwijderd, alleen wordt de index verwijderd zodat een computer niet meer weet waar wat staat. Zo heb ik het gelezen ergens op het internet bij file recovery programma's.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
In de diskmanager van Windows was de gehele partitie als RAW aangemerkt. De computer vroeg ook de HD te formatteren.
Na eerst een andere HD bekeken te hebben wat daar op stond, die te formatteren en daarna de data terug te halen met filescavenger heb ik de gok ook genomen met de 2Tb HD.
Deze liet zich echter niet formatteren omdat hij "alleen lezen" zou zijn. Dat klopt niet want het is een schijf uit mijn NAS en daar schrijf je continue naar toe omdat het onder andere een back-up systeem is.
Via de diskmanager de gehele partitie verwijderd, een nieuw logisch station aangemaakt en conform de eis de boel geformatteerd.
De enige gegevens die ik nu terugvind zijn dezelfde gegevens die ik al eerder tegenkwam op de kleine partitie van de 2Tb schijf.

Vanavond een klein tekst bestandje naar de HD geschreven en dat gaat bijzonder moeizaam. Ik vrees dat deze schijf echt op sterven na dood is.
Wie weet er een manier om de data terug te vinden?
5
Volgens mijn informatie wordt de data niet verwijderd, alleen wordt de index verwijderd zodat een computer niet meer weet waar wat staat.
Ja dat gebeurt alleen als je snelformatteert.

Maar...... je hebt partities weggehaald en nieuw logisch station aangemaakt etc.
Nieuwe partitie betekent nieuwe index. Die overschrijft de oude index wat het terughalen een stuk moeilijker zo niet vrijwel onmogelijk maakt. In vroeger tijden verwijderden wij zo MBR virussen.
Beter was geweest om te onderzoeken of de RAW niet te converteren was met behoud.

Als het voor je bedrijf is zou ik je een advies willen geven. Koop een goede NAS waar minstens 2 schijven in kunnen. De Qnap TS-212 is een prima NAS. Stop daar 2 schijven in en laat die in RAID-1 (mirroring) werken. Dan heb je altijd een goede backup.
Gaat er 1 schijf van kapot, dan geen nood, je vervangt die schijf en deze wordt automatisch weer opgebouwd a.d.h.v. de gegevens op de tweede schijf in de NAS. Zo doe ik het ook, werkt perfekt!
Greetings, Black Tiger.
6
Hoi Black Tiger,

Kan je mij vertellen waarom ik dan wel nu nog de software van de NAS op de hardeschijf tegenkom en niet mijn bestanden? De indeling van de schijf was een kleine partitie van c.a. 1Gb en een tweede partitie van 1,8Tb. Alle twee werden ze aangemerkt als logisch station.

Ik heb vandaag een WD My Cloud EX2 6 TB binnen gekregen. Die bevat volgens mijn informatie inderdaad 2 schijven die uitwisselbaar zijn.
Het is ook mijn bedoeling om ze RAID 1 in te stellen zodat ze identiek zijn en ik in elk geval een dubbele back-up heb.

Mijn bedrijfsgegevens staan nu alleen op m'n laptop en da's best griezelig....... Vanavond meteen aan de slag met de back-up.

Ben jammer genoeg nu wel al mijn films, documentaires, concerten etc etc kwijt.....
7
Kan je mij vertellen waarom ik dan wel nu nog de software van de NAS op de hardeschijf tegenkom en niet mijn bestanden?
Nee want ik ken het apparaat verder alleen van naam. Maar het is vrij logisch dat na een formattering de NAS weer zijn software er op zet, misschien op die 1GB partitie die benaderbaar is? Een NAS doet soms wel eens aparte dingen.
Ik ben zelf opeens gewoon plots al mijn data kwijt geraakt op een NAS (die in raid 1 stond) da's nog veel griezeliger. Niemand had er een verklaring voor. Gelukkig hab ik het meeste nog op een backup Linux server in raid 1. Maar het blijft altijd akelig als er iets mis gaat.
Ben jammer genoeg nu wel al mijn films, documentaires, concerten etc etc kwijt.....
Ja da's wel bijzonder vervelend, maar dan was er wat dit deel betreft ook sprake van opslag en niet van backup, toch?
Maar dat lijkt me logisch, je gaat ook niet alles dubbel bewaren. Juist om die reden heb ik me die NAS genomen. Om er ook andere dingen wat veiliger op te hebben staan (in mirror).

Succes alvast met jouw nieuwe backup vanavond, maar dat komt geheid wel goed.
Greetings, Black Tiger.
8
P.s. ik weet niet of het nog zal helpen, maar Spinrite wil nog wel eens een harddisk aan de praat krijgen c.q. herstellen. Je kan het evt. proberen, wie weet is er dan toch nog iets van die concerten etc. te redden.
https://www.grc.com/spinrite.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “NAS, Cloudopslag & Webhosting (Servers)”