Plaats reactie
1
Beveiligingsrisico Windows XP vanaf 8 april 2014

Draait uw computer op Windows XP? Let dan goed op. Microsoft stopt per 8 april 2014 met het onderhoud van dit besturingssysteem uit 2001. Uw computer ontvangt dan geen automatische beveiligingsupdates meer. Dat brengt risico's met zich mee voor de bescherming van uw computer en uw persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld bij het internetbankieren.

Wat betekent het dat Windows XP niet meer wordt onderhouden?
Uw computer met Windows XP is na 8 april 2014 niet goed meer beveiligd tegen virussen, spyware en andere schadelijke software. De risico’s doen zich met name voor als u online gaat. Bijvoorbeeld voor internetbankieren, uw belastingaangifte en online winkelen.

Wat wordt er van mij verwacht?
Wij onderschrijven het advies van het Nationaal Cyber Security Centrum om na 8 april niet meer online te gaan met een computer die draait op Windows XP. Wilt u gebruik blijven maken van internet op uw pc, dan kunt u overstappen op een moderner besturingssysteem.

Voorkom phishing
Internetcriminelen maken vaak gebruik van recente ontwikkelingen. Zo kunnen zij ook deze kans aangrijpen om u te benaderen. De Rabobank vraagt nooit naar uw beveiligingscodes zoals uw pin-, toegangs- of I- en S-code. Geef deze daarom nooit aan anderen. Wij communiceren altijd via http://www.rabobank.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of sturen een bericht naar uw beveiligde Berichten Inbox binnen Rabo Internetbankieren. Zo weet u zeker dat het bericht van de Rabobank afkomstig is.

Meer informatie vindt u op de website van het Nationaal Cyber Security Centrum
https://www.waarschuwingsdienst.nl/Comp ... nalwebsite" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
M.v.g,
~*~Maaike~*~
2
Blijkbaar had mijn jongste zus die waarschuwing van de Rabobank ook gezien. Ze mailde me direct ongerust: "Broer, wat moeten we doen?"

Omdat ik een paar maanden geleden haar laptop nog onderhanden had genomen vanwege de aanwezigheid van malware, kon ik haar direct geruststellen: "Jullie laptop draait helemaal niet op Windows XP, maar op Windows 7. En daarvoor krijgen jullie nog updates tot 14 januari 2020. Niks aan de hand, hoor!"

De moraal van mijn verhaal: veel mensen hebben geen idee op welk besturingssysteem hun computer draait. Sterker nog, de term 'besturingssysteem' zegt hun helemaal niets.
3
Dat het bericht door de Rabobank wordt gegeven kan ik me voorstellen maar beter had er alleen op computer-gegevens dus het ID van het besturingssysteem een waarschuwing gegeven.

Dat de term 'besturingssysteem' heel veel gebruikers niets zegt klopt als een bus een mijn ouders die een tablet van Microsoft Surface hebben belde mij zelfs op met de vraag of er niks anders dan Windows XP on opzetten zodat ze die melding niet meer kregen.
M.v.g,
~*~Maaike~*~
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiliging & Privacy”