Plaats reactie
1
Topic over alles wat met de Raspberry Pi te maken heeft. Post hier je suggesties, feedback, wat je zelf al hebt kunnen 'knutselen', nuttige links, ...
What’s a Raspberry Pi?
The Raspberry Pi is a credit-card sized computer that plugs into your TV and a keyboard. It’s a capable little PC which can be used for many of the things that your desktop PC does, like spreadsheets, word-processing and games. It also plays high-definition video. We want to see it being used by kids all over the world to learn programming.
De Raspberry Pi is dus eigenlijk een minicomputer met vrij veel mogelijkheden. Zelf heb ik er onlangs ook een besteld, type B. Momenteel nog aan het wachten tot deze toekomt :Typer: .

Nog enkele nuttige links:
FAQ - http://www.raspberrypi.org/faqs" onclick="window.open(this.href);return false;
Quick start guide - http://www.raspberrypi.org/quick-start-guide" onclick="window.open(this.href);return false;
So you got a Raspberry Pi: now what? - http://www.engadget.com/2012/09/04/rasp ... de-how-to/" onclick="window.open(this.href);return false;
Raspberry Pi Disk Images - http://raspberrypidiskimages.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf een Raspberry Pi bestellen (bijvoorbeeld van:) - http://be02.rs-online.com/web/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volg me op Twitter: @bartblaze
Mijn persoonlijke blog: Blaze's Security Blog

Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
3
Nog niet iEscape, thanks voor de links, ga ze zeker eens bekijken!

Hieronder ook nog een nuttige link voor als je net begint:
http://penguintutor.com/raspberrypi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Late antwoord is te wijten aan het feit dat ik voordien nog niet veel tijd had gehad helaas. In de tussentijd ben ik wel al aan een interessant project begonnen, later hierover meer... 8)
Volg me op Twitter: @bartblaze
Mijn persoonlijke blog: Blaze's Security Blog

Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
5
Mooi speelgoed die Raspberry Pi ;D
Zit er eigenlijk al lang aan te denken om er één aan te schaffen maar het is er nog steeds niet van gekomen.

Nu ga ik er toch een in huis halen.
Welke overige hardware gebruik jij bij de Raspberry en dan denk ik zo aan bv. SD kaartjes, voeding, USB apparaten en gebruik je deze mbv. van een powered USB-hub?
Groetjes Dasle
6
Zeker doen en zeker ook zo snel mogelijk mee spelen, anders ligt die 2 maand in de schuif bij wijze van spreken...

SD-kaart is 4 of 8 GB, ben niet 100% zeker meer, ga hem één dezer weken nog eens bovenhalen om verder aan mijn project te werken :) .
Als "voeding" gebruik ik gewoon mini-USB en bijhorende adapter die ik nog ergens had liggen.
Volg me op Twitter: @bartblaze
Mijn persoonlijke blog: Blaze's Security Blog

Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
7
Heb de Raspberry pi binnen vanaf 29/11 maar nog niet de tijd gevonden om er ook maar naar te kijken :oops:
SD kaart is 16GB
Wil er toch haast mee aan de gang ::)
Groetjes Dasle
8
Ben zover ik al wat tijd heb gehad aan de gang geweest met de Raspberry pi.
Daar ik zelf wel graag knutsel wil ik ook zelf een behuizing maken en daar ik de Raspberry niet alleen als media player wil gebruiken maar ook als computer
wil ik een 10 poort USB hub en indien mogelijk nog een externe HD integreren in de behuizing als de plaats het toelaat.
Daar ik toch wel over enkele oude kapotte CD/ DVD drivers beschik heb ik gekozen om alles hierin onder te brengen en als bebuizing van de PI te gebruiken.
Tevens worden er verschillende koelblokjes gebruikt om de temps van de Raspberry te verlagen en misschien nog wel een 30 of 40 mm koelfan.

Als het project enige vorm aanneemt zal ik hier wat afb. en uitleg neerzetten. :smoke:
Groetjes Dasle
10
Een project met een Raspberry pi leek wel een leuk idee en zat er al langer aan te denken om er één aan te schaffen en heb dan toch maar eindelijk de knoop door gehakt.
Ooit was ik op YouTube een filmpje tegen gekomen waar de Raspberry pi als media speler werdt gebruikt en vond het wel iets om zelf ook mee aan de slag te gaan.
Maar op den duur heb je zo veel verschillende projecten gezien dat je door het bos de bomen niet meer ziet en het is onvoorstelbaar voor wat dit kleine apparaat allemaal gebruikt kan worden.
Uiteindelijk had ik zoiets van "wil dat ding wel voor meer gaan gebruiken als media speler" en wilde ik hem als kleine computer, media player, NAS en wie weet nog wel voor veel meer gaan gebruiken.

Vaak zie je bij een project dat ze de Raspberry in een kleine behuizing steken, er een USB-hub op aan sluiten en dan meerdere verbindingen maken en alle bedrading kriskras door elkaar zit.
Ook om voor alle apparaten een aparte voedingsadapter te gebruiken wilde ik vermijden en na wat zoekwerk vond ik een hub die een 3000ma voedingsadapter had en me krachtig genoeg leek
om zowel de Raspberry pi, de USB-hub en meerdere apparaten van stroom te voorzien.
Voor de behuizing waar dit allemaal in zou passen ben ik aan het meten en passen gegaan met enkel oude harddisks waarvan ik de top covers zou gaan gebruiken maar als snel leek dit veel te klein te zijn.
Daar ik nog meerdere oude cd drives had liggen heb ik er een paar uit elkaar gehaald om te kijken of alles paste en ik er alle bedrading netjes in kon onder brengen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de onderstaande cd drive, deze was de grootste van de twee en de behuizing was veel steviger doordat het staal waaruit deze gemaakt is wat dikker was dan van de andere drive.

Afbeelding
Een ander voordeel wat deze drive heeft is dat het klepje van de lade scharnierend in het frontje is aangebracht en bij de ander was het klepje op de lade van de drive bevestigd.
Men zou het klepje van de lade kunnen vastlijmen in het voorfront maar ik koos voor het voorfront met het scharnierende klepje maar waarom zie je later in dit project.

Afbeelding
Met de drive en de verschillende onderdelen ben ik op zoek gegaan naar de in mijn ogen beste opstelling met in het achterhoofd waar ik het allemaal voor wou gaan gebruiken.
Ook om de bedrading weg te werken en knikken in de bedrading te vermijden was het wat schuiven, passen en uitproberen om een zo gunstig mogelijke opstelling te krijgen.

AfbeeldingAfbeelding
Als USB-hub heb ik gekozen voor een 10 poorts model van ICIDU met een 3A adapter. Deze heb ik uit elkaar gehaald en bestond uit een deksel, het printje en de onderkant van de hub
waar deze met kleine schroefjes was vastgeschroefd. Zo kon ik ook de gaten van de power led en de twee bovenste USB poorten makkelijk aftekenen op het deksel van de behuizing.
Dit was ook makkelijk daar ik gekozen had om de behuizing zwart te maken om de behuizing van de USB-hub ook zwart te spuiten waar deze zichtbaar zou zijn.
Later is het deksel van de hub met twee componenten lijm vast geplakt in de behuizing en kon ik het printje van de hub vast zetten door de onderkant terug vast te schroeven.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
In de meest linkse afbeelding zie je dat de gaten voor de bevestiging van de Raspberry pi zijn aangebracht net zoals het gat voor de HDMI aansluiting.
De tweede afbeelding is gemaakt vanaf de andere zijde en nadat deze is gelakt, is het gat voor de powerplug te zien net zoals een voorziening om een netwerk aansluiting onder te brengen.
In de laatste afbeelding is de opening voor een 40mm fan en de nodige openingen voor de USB-hub te zien.

Afbeelding
In de bovenstaande afbeelding is de Raspberry pi gemonteerd in de behuizing dmv. afstandsbusjes die bijgeleverd zijn bij een pc-behuizing.
De schroefjes waarmee je normaal een moederbord vast schroef zitten hier aan de onderzijde van de cd drive, zo zou ik mogelijk later kleine rubber voetjes onder de behuizing kunnen plakken
om krassen op de ondergrond waarop de behuizing staat te vermijden. Verder heb ik voor de montage een kunststof folie op maat gesneden en onder de Raspberry gelegd, deze folie
zat in de cd drive onder de printplaat om kortsluiting met de behuizing tegen te gaan.

AfbeeldingAfbeelding
Hierboven zie je het deksel van de behuizing nadat de USB-hub gelijmd is, ernaast de binnenzijde van het deksel waar randen van de lijm nog te zien zijn.
Zo kan ik in de onderste USB-poort op de afbeelding nog een USB-stick inpluggen, de poort erboven kan ik niet gebruiken daar de USB-poorten van de Raspberry in de weg zitten.
Al bij al heb ik toch zeven USB-poorten ter beschikking en dat lijkt me voor de meeste doeleinden die ik voor ogen had meer dan voldoende.

Afbeelding
Zo ziet men hierboven de behuizing met de usb-hub en een kleine 40mm fan in het deksel. De fan heb ik aangesloten op de GPIO pins en werkt op 3.3V maar kan desnoods door een aansluiting te wisselen
aangesloten worden op 5.0V van de voedingsadapter van de USB-hub indien er meer koeling nodig is maar op 3.3V werkt en koelt het alvast prima.
De fan is afkomstig van een oude Pentium 2 en deed dienst als CPU fan en was nog in prima staat.
Nu had ik toen ik het project begon nog de wens om een 2.5 inch externe HD in te bouwen maar ik zie daar nu toch vanaf door plaatsgebrek vanwege de extra usb-kabels.

Afbeelding
Een afbeelding van de achterzijde waar de vier usb-poorten te zien zijn net zoals de aansluiting van de spanningsadapter en een ethernet aansluiting.

Afbeelding
Een kijkje op de voorkant waar nog het frontje moet aangepast worden en in de nodige kleur gelakt dient te worden.
Hier is ook goed te zien dat een externe HD inbouwen zo goed als onmogelijk is door plaats gebrek en verhinderd wordt door de bekabeling in de behuizing.

Afbeelding
Op de bovenstaande afbeelding is de fan met gril goed te zien net zoals de TL-WN823N WLAn adapter en de dongle voor de remote control.
Nu is het enkel nog het frontje afmaken en ik zit wel te denken om een folie met een aluminium of r.v.s look op de behuizing te plakken omdat de zwarte lak heel erg gevoelig is voor vinger afdrukken.



Boodschappenlijstje:
  • Raspberry Pi model B Rev. 2.0 512MB
  • ICIDU USB 2.0 HUB 10 Ports AI-707924
  • Transcend 16GB, SDHC, Class 10, Premium (TS16GSDHC10)
  • TP-Link N USB Adapter TL-WN823N
  • Delock Universal Remote Control (Item No.62442)
  • USBkabel -A (M) - USB micro-B (M) , haaks 90°
De remote control van Delock werkt goed in de nabijheid van de Raspberry maar vanaf twee meter afstand en meer is de ontvangst te zwak en doet hij het niet meer.
Hier zal ik dus een andere oplossing voor moeten zoeken, mogelijk ga ik het proberen via een app op de ipad.
Als eerst had ik Raspbian op het SD kaartje geinstalleerd en ondervond wat problemen met vastlopers en dergelijke.
Toen maar RaspBMC geprobeerd met hetzelfde resultaat en met Openelec helaas hetzelfde probleem.
Kreeg ook steeds foutmeldingen bij het installeren van een andere image op het SD kaartje, maakte hierbij gebruik van een cardreader via USB en na verschillende andere
kabels geprobeerd te hebben kwam ik erachter dat de cardreader niet deugde.
Toen via de laptop geprobeerd en alle problemen waren van de baan. Gebruik de Raspberry momenteel als mediaspeler met Openelec op USB-stick en dat werkt alvast goed.
Wel is nog het SD kaartje vereist om te kunnen opstarten.
Groetjes Dasle
11
Dasle,

Mooi project! De vastlopers op het OS waren dus ook te wijten aan de cardreader? Vreemd probleem...

Heb je enig weet van zo'n app op de iPad? Zou idd wel handig zijn om gewoon vanuit de huiskamer dan je mediaspeler/Pi te kunnen bedienen die een paar meter verderop staat :lol:

In de tussentijd heb ik er ook al eens mee kunnen spelen, hierbij een kort filmpje:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele dingen staan er niet op zoals ook media kunnen afspelen, of razendsnel een Youtube-fimpje openen door "youtube" en dan je filmpje te zeggen. Best wel neat, ga nog even zien of ik hier verder op ga bouwen of eens een ander project starten met de Pi. :detective:
Volg me op Twitter: @bartblaze
Mijn persoonlijke blog: Blaze's Security Blog

Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
14
bartblaze schreef:Dasle,

Mooi project! De vastlopers op het OS waren dus ook te wijten aan de cardreader? Vreemd probleem...

Heb je enig weet van zo'n app op de iPad? Zou idd wel handig zijn om gewoon vanuit de huiskamer dan je mediaspeler/Pi te kunnen bedienen die een paar meter verderop staat :lol:

In de tussentijd heb ik er ook al eens mee kunnen spelen, hierbij een kort filmpje:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele dingen staan er niet op zoals ook media kunnen afspelen, of razendsnel een Youtube-fimpje openen door "youtube" en dan je filmpje te zeggen. Best wel neat, ga nog even zien of ik hier verder op ga bouwen of eens een ander project starten met de Pi. :detective:
Je kan ook eens kijken of hij op je afstandsbediening reageert. Ik heb hem op een samsung tv en daar reageert de pi op de afstandsbediening. Misschien heb je ook geluk is hier echt ideaal.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”