Plaats reactie
1
Zoals jullie kunnen lezen bij even voorstellen help ik regelmatig mijn broer in zijn PC winkeltje.

We zitten al een tijdje te denken om een bepaalde (assemblagelijn) standaard met Ubuntu te gaan leveren, en Ubuntu als tweede optie te installeren op aanvraag.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet mag bij het installeren en leveren van de gratis verkrijgbare versie van Ubuntu.
1. Is het toegestaan om Ubuntu op een PC die verkocht wordt te installeren?
2. Moet er een kopie van de image op cd/dvd meegeleverd worden?
3. Is een kopie van de image toegestaan of mogen er alleen origineel bestelde Ubuntu cd's/dvd's gebruikt worden?

Op internet kan ik hier niet de juiste info over vinden. :!:
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
2
Welkom Fox,

1. Jazeker het is namelijk open source :)
2. Dat mag,je kan hem op elke hoek van het net downloaden ( je zegt het zelf al gratis)
3. Zie hierboven.

Verder is het natuurlijk wel leuk om te weten dat niet iedereen overweg kan met een "nieuw" besturingssysteem.
Denk hierbij aan het onderhoud en aan de eventuele ondersteuning die je erbij geeft.

Fox schreef:Zoals jullie kunnen lezen bij even voorstellen help ik regelmatig mijn broer in zijn PC winkeltje.

We zitten al een tijdje te denken om een bepaalde (assemblagelijn) standaard met Ubuntu te gaan leveren, en Ubuntu als tweede optie te installeren op aanvraag.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet mag bij het installeren en leveren van de gratis verkrijgbare versie van Ubuntu.
1. Is het toegestaan om Ubuntu op een PC die verkocht wordt te installeren?
2. Moet er een kopie van de image op cd/dvd meegeleverd worden?
3. Is een kopie van de image toegestaan of mogen er alleen origineel bestelde Ubuntu cd's/dvd's gebruikt worden?

Op internet kan ik hier niet de juiste info over vinden. :!:
//Hans O0
Van der Toorn Internetdiensten
3
Thnx voor de info Hans.

Code: Selecteer alles

Verder is het natuurlijk wel leuk om te weten dat niet iedereen overweg kan met een "nieuw" besturingssysteem.
Denk hierbij aan het onderhoud en aan de eventuele ondersteuning die je erbij geeft.
De ondersteuning is geen probleem hoor, dat komt allemaal dik in orde. het is gewoon een extra optie die wij graag willen gaan aanbieden, de klant beslist immers.
In het winkeltje staan er nu twee Ubuntu (demo) computers bij de koffiemachine :lol: die vrij gebruikt mogen worden door de klanten om een indruk van Linux (Ubuntu) te krijgen.
Het project of beter gezegd idéé is ontstaan doordat veel mensen een computer aanschaffen zonder besturingssysteem, en al snel met problemen terug komen met dit werkt niet en dat werkt niet.

Laatst hebben wij een avond georganiseerd voor onze vaste klanten met een hapje en een drankje, waarin het (thema) computergebruik natuurlijk centraal stond, en de klanten de gelegenheid gegeven een beknopte enquête in te vullen met als doel inzicht te krijgen in het algemene gebruik van de computer.
Deze uitslagen hiervan waren zeer variërend maar in het algemeen gezien werd de computer vooral gebruikt voor het internet, e-mailen etc.

Voor algemeen gebruik is Ubuntu een uitermate geschikt besturingssysteem, vandaar dit project dus.
Ik wist en kon alleen niet de nodige info vinden over het leveren en aanbieden van een gratis OS op betaalde systemen dus vandaar dat ik hier graag meer info over wilde.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
4
Dat is echt een bijzonder idee zeg, dit moet je zeker doorzetten want zoiets heb ik nog niet eerder ergens gezien dat je bij een nieuwe pc linux voor geinstalleerd kan krijgen. :good:
5
Ik heb hierover mijn twijfels
Welkom Fox,

1. Jazeker het is namelijk open source :)
2. Dat mag,je kan hem op elke hoek van het net downloaden ( je zegt het zelf al gratis)
3. Zie hierboven.

Verder is het natuurlijk wel leuk om te weten dat niet iedereen overweg kan met een "nieuw" besturingssysteem.
Denk hierbij aan het onderhoud en aan de eventuele ondersteuning die je erbij geeft.
Ubuntu is inderdaad Opensource software , wat vrij mag gebruikt worden voor persoonlijk gebruik.
Wel mag jij hetzelf niet verder distribureren, of je moet je bij Ubuntu laten licenseren , en bij Ubuntu originele schijfjes bestellen die gratis zijn, enkel de verzendkosten moet je betalen. Het is niet omdat het Opensource is dat er een handeltje mag met gedreven worden.
6
Ubuntu valt onder de term Free software.
Free software is a matter of the users' freedom to run, copy, distribute, study, change and improve the software. (...) Thus, you should be free to redistribute copies, either with or without modifications, either gratis or charging a fee for distribution, to anyone anywhere.
Op de originele CD-hoes (Ubuntu 9.10 Desktop Edition) staat:
If you know someone who would enjoy Ubuntu, please pass it on and share the spirit
En dit wordt nog eens bevestigd in de Ubuntu Licensing
(...) you might (...) create your own customised versions of Ubuntu which you sell, and should have the freedom to do so.
Zolang je maar geen geld gaat vragen voor het besturingssysteem zelf, is er niets aan de hand en mag je het vrijelijk redistribueren. Het wordt zelfs aangemoedigd.
Ofwel: Verspreid Ubuntu op zoveel mogelijk computers. Ubuntu zelf (Canonical) en alle linux-gebruikers staan achter je.
Op eentje na dan.....

Fantastisch initiatief!
Laatst gewijzigd door Chato op 20 jul 2010 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeg maar Duncan.
8
Ubuntu zelf (Canonical) en alle linux-gebruikers staan achter je.
Op eentje na dan.....

Fantastisch initiatief!
Inderdaad zeker goed initiatief. Zelf gebruik ik ook naast Vista Ubuntu 10.04 en op een wat oudere computer draai ik PCLinuxOS.
Dell heeft al laptops waar Ubuntu voorgeïnstalleerd staat. Begrijp het niet waarom velen van Ubuntu afschrikken. In het begin is het even wennen, maar eens goed onder de knie gaat men Windows helemaal vergeten.
9
swake schreef:Inderdaad zeker goed initiatief. Zelf gebruik ik ook naast Vista Ubuntu 10.04 en op een wat oudere computer draai ik PCLinuxOS.
Dell heeft al laptops waar Ubuntu voorgeïnstalleerd staat. Begrijp het niet waarom velen van Ubuntu afschrikken. In het begin is het even wennen, maar eens goed onder de knie gaat men Windows helemaal vergeten.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met software die niet draait op andere OS'en.
Denk hierbij aan games e.d.
Wat de boer niet kent vreet ie niet
is hier heel erg van toepassing.
Ik ben al jaar en dag aanspreekpunt voor bv mijn moeder die een laptop heeft waar Ubuntu op draait en ik log vanaf huis in om updates/onderhoud te verzorgen.
Het was in het begin heel erg wennen voor haar maar ze gebruikt de laptop alleen maar om te mailen/hyven/msn'en ( via pidgin )
Ik ben meer een gamer en daarom draai ik naast ubuntu toch windows 7 alleen voor mijn games.
//Hans O0
Van der Toorn Internetdiensten
10
Ik ben meer een gamer en daarom draai ik naast ubuntu toch windows 7 alleen voor mijn games.
Volgens mij zal Ubuntu hierin ook volgen
12
Ik betwijfel het of Linux ooit een standaard platform (OS) gaat worden voor games, als je ziet hoeveel games er nu alleen al uitgebracht worden voor de consoles en niet eens meer voor de normale (Windows) PC.
En dan ook vanuit het oogpunt van de game-ontwikkelaars gezien denk ik niet dat zij snel een Linux variant naast de gangbare releases gaan uitbrengen. Linux is heden ten dagen geen populair platform (os) onder de gamers, en of dit het ooit zal worden zal de toekomst wel uitwijzen, maar ik zie dit in de komende jaren niet snel gebeuren. :neu:

Ik zelf zie Linux meer als een weet-wat-je-wilt (OS) en niet als een algemeen (OS) zoals Windows eigenlijk is. Niet dat ik een Windows hater ben hoor :) begrijp mij niet verkeerd want ik gebruik zelf nog steeds Windows XP op mijn Laptop en DOS / Windows is de basis van mijn computer CV.

Als ik kijk naar de reacties en de info onder de profielafbeelding van <chato> & <Tind.nl-Hans> zijn jullie beide fervent Linux gebruikers, Debian en CentOS dit zijn beide geen 'kattepis' systemen, waarmee ik wil zeggen dat dit geen huis-tuin-en-keuken distro is, zoals bijvoorbeeld Ubuntu en dergelijke.

Maar nu ga ik heel erg afdwalen van het oorspronkelijk bericht, en dat is zeker niet mijn bedoeling.

Update: Ubuntu installeren en leveren bij een nieuwe computer.

Het project van Ubuntu zoals wij dit in gedachten hadden en inmiddels in werken hebben gezet loopt tot op heden zeer goed mag ik wel zeggen, zeker in deze (tijd) zijn de consumenten happig op gratis producten en diensten.
De afgelopen maand heb ik diverse (demo) systemen (Linux) die volwaardig voorzien waren van essentiële software laten testen / gebruiken door een aantal vrijwilligers die ik verzocht om dit eens te testen qua gebruikersgemak.
In de eerste instantie was er niet veel animo voor, maar doormiddel van advertenties in lokale kranten en bladen kwamen er toch redelijk wat mensen op af, wat mij uiteraard goed deed.

Een aantal van deze vrijwillgers zijn al overgestapt op Ubuntu Linux met alle tevredenheid, het project is in mijn ogen nu al goed geslaagd. :good:
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
13
In vindt het erg leuk om te lezen dat je Ubuntu naast het veel gebruikte Windows (MS) aanbied aan de eind-gebruiker.

Maar met de onderstaande stelling (citaat / quote) ben ik het niet eens.
fox schreef:Ik zelf zie Linux meer als een weet-wat-je-wilt (OS) en niet als een algemeen (OS) zoals Windows eigenlijk is.
Win & Lin zijn geen tweedeling als OS hoor, en dit heeft ook niets te maken met het 'dagelijkse' gebruik als user.
Windows is een bekender en in termen als gebruikersgamak gesproken een 'vriendelijker' OS als Linux. ;)
If it ain't broken, don't fix it
14
Verschil tussen Windows en Linux

Microsoft brengt maar steeds nieuwere besturingssystemen op de markt, wel moet je dan ook maar steeds een nieuwere krachtiger computer aankopen, en dat is niet het geval bij Linux systemen.
Er zijn zeker genoeg Linux besturinssystemen die nog probleemloos op een Pentium 3 draaien, dat kan niet van Windows gezegd worden
Op een pentium 3 kun je nog net nipt XP op installeren en gebruiken.
Andere voordelen van Linux, je installeert het naar je eigen behoeften. Neem nog maar een voorbeeld aan Windows 7. Je installeert het en het neemt onmiddelijk een hele hoop gigabytes op de harde schijf in beslag, terwijl je bij linux met een harde schijf van 20 GB reeds meer dan voldoende hebt.
En UBUNTU is even gebruiksvriendelijk als Windows, wel is het in het begin een beetje wennen.
Bekijk het als, steeds met een klein autootje gereden, en morgen koop je een heel grote auto. Moet je in het begin ook even aan wennen.
15
Hoi Swake,

Dit topic gaat erg afdwalen wat betreft het onderwerp van de TS "Ubuntu installeren en leveren bij een nieuwe computer", maar goed dit ter zijde.
swake schreef:Microsoft brengt maar steeds nieuwere besturingssystemen op de markt, wel moet je dan ook maar steeds een nieuwere krachtiger computer aankopen, en dat is niet het geval bij Linux systemen.
Dat Microsoft 'periodiek' een nieuw besturingssysteem lanceert verplicht echter de 'eindgebruiker' niet tot het aankopen van een nieuwe computer? Deze keuze is aan de eindgebruiker en dit heeft voornamelijk te maken met de 'wensen' die aan de gebruikte computer gesteld worden.
En die heeft ook te maken met b.v. het gamen, hierbij worden er sneller hogere systeemeisen gesteld ten opzichte van de besturingssystemen van Windows.
Maar oké de diverse beschikbare Linux (distro's) draaien goed op een P3 (Pentium 3), maar Windows XP draait ook feilloos op een P3 & Celeron variant. De Pentium 3 en Celeron processoren zijn zowat uit hetzelfde bouwjaar als Windows XP.
swake schreef:Andere voordelen van Linux, je installeert het naar je eigen behoeften. Neem nog maar een voorbeeld aan Windows 7. Je installeert het en het neemt onmiddelijk een hele hoop gigabytes op de harde schijf in beslag, terwijl je bij linux met een harde schijf van 20 GB reeds meer dan voldoende hebt.
Een standaard installatie van Windows 7 neem c.a. 15GB in beslag, en Ubuntu b.v. zo'n 5GB, oké dit scheelt 10GB, maar met de capaciteit van de huidige harde schijven merk je dit verschil niet eens.

En 20GB voor Linux is ook wel erg weinig een standaard installatie is c.a. 5GB, hiernaast heb je dan nog de SWAP partitie deze moet minimaal even groot zijn als het geheugen, bij 1GB intern geheugen zou de swap partitie 2GB moeten worden.
Nu heb je nog maar 13GB in theorie over voor de data en software.
Maar Linux is wel zuiniger in het gebruik van de Bits & Bytes dan Windows... ;)
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”