Plaats reactie
1
Ik wil mijn (XP) computer wat sneller maken, en las iets op helpmij over het aanpassen van het virtueel geheugen, voordat ik dit wil aanpassen wil ik graag weten of dit echt een boost geeft voor het systeem sneller te maken, en waar kan ik dit precies aanpassen.

Ook wil ik graag weten waarom het wisselbestand op mijn computer is uitgeschakeld.?

Of kan ik beter extra geheugen erbij kopen en plaatsen.
2
Met het aanpassen van het virtuele geheugen wordt de comp niet opvallend sneller, maar dat is meer mijn gevoel dan dat het gebaseerd is op feiten.
Dit virtuele geheugen wordt pas aangeroepen als het 'fysieke' geheugen (RAM) vol raakt. En het is veel trager dan de werkelijke RAM.
Een standaard-waarde voor je virtuele geheugen is ongeveer anderhalf maal je RAM geheugen. Dus heb je 512MB RAM, dan maak je je virtuele geheugen 768MB.

Bij mij heb ik de beginwaarde en eindwaarde van dit geheugen allebei gelijk staan.
Aanpassen gaat als volgt:
Rechtermuis op Deze Computer -> Eigenschappen -> Geavanceerd -> Instellingen (bij Prestaties) -> Geavanceerd -> (Virtueel Geheugen) Wijzigen.

Met het uitbreiden van je RAM geheugen win je meer aan snelheid dan met het uitbreiden van je virtuele geheugen.
Zeg maar Duncan.
3
Dus met meer interne geheugen wordt mijn computer sneller dan door meer virtueel geheugen in te stellen, maar alleen snap ik dan niet waarom het wissel bestand niet aanstaat.
4
Hoi,

Het virtueel geheugen is gewoonweg een bestand op de systeemschijf genaamd "pagefile.sys" wat aangesproken (benut) word als het gewone (RAM) geheugen volloopt dit word in [termen] ook wel 'swappen' genoemd.

Dit virtuele geheugen is echter veel trager dan het 'interne geheugen' in de computer omdat de aanwezige HD wordt benut als (RAM) buffer.
Een HD is immers niet zo snel qua het verwerken van data als het (RAM) geheugen.

Als je genoeg intern geheugen hebt (2> 4> GB) kan je het beste het virtuele geheugen uitschakelen, zeker als het 'interne geheugen' niet 100% benut wordt.

Om het één en ander te optimaliseren kan je beter 'virtueel geheugen' (pagefile.sys) op een ander partitie opslaan dan de gebruikte systeemschijf, hier is wel enige snelheidswinst uit te bereiken, maar toch blijft dit minimaal hoor.

Geef eens de specificaties van de PC door en het besturingssysteem wat er gebruikt wordt.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Het was even zoeken naar de factuur van de PC maar dit is het.

Antec Midi Tower Sonata III Life Style ATX 500W (zwart)
Asus A8N-SLI, nForce4 SLI
AMD Athlon 64 X2 3800+
Corsair VS2GBKIT400C3
Sapphire ATI Radeon HD 4870 512MB
Samsung Spinpoint F1 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
NEC Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart)
Card reader All in one intern 3.5" USB 2.0 OEM (zwart)
Lite-On DVD-/+/RAM IHAS120-13 20x/20x/8x Bulk (zwart)
Samsung TFT Syncmaster 953BW 19 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart
Microsoft Desktop Business Hardware Pack PS/2 & USB, Zwart
Logitech Speakerset S220 2.1, Zwart
Microsoft Windows XP Home, NL, OEM

Dus ik kan beter 2GB geheugen erbij zetten om de PC zeg maar een boost te geven.
En welk geheugen heb ik dan nodig of maakt dat niet uit.
7
Dit is hetzelfde geheugen zo te zien toch?
En als ik i.p.v. nu 2 x 2 GB erbij zet i.p.v. 2 x 1 GB heb ik dan nog meer snelheidswinst?
8
Meer dan 4GB geheugen op een 32bit versie van Windows heeft geen enkel nut, dus je kan het beste gewoon twee reepjes van 1GB erbij plaatsen.
En ja dit is zo te zien exact hetzelfde geheugen als er nu in de computer zit.
Sneller geheugen plaatsen heeft ook geen nut, omdat deze op dezelfde snelheid gaat draaien als het geheugen wat nu in de computer zit.
M.v.g,
~*~Maaike~*~
9
Ik heb twee x 1 GB geheugen erbij laten plaatsen, en Windows opnieuw erop gezet en de computer is zeker een heel stuk sneller geworden.
:dank:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”