Plaats reactie
1
Hoi,

Wie weet er iets af van VPN; Virtual Private Network?
Ik heb dit als advies gekregen van de administrator van een filesharing netwerk.
Is dit aanbevolen of is dit uit den boze
2
Ik draai mijn eigen VPN-server, maar voor een ander doel dan wat jij aangeeft.
Met VPN kun je je identiteit verbergen, maar daar is het niet voor gemaakt. VPN is een beveiligingsmaatregel.

Ik gebruik VPN als ik bijvoorbeeld in de trein zit en gebruik maak van hotspots, openbare wifi dus. Als je gebruik maakt van een openbare wifi kan iedereen die ook gebruik maakt van datzelfde openbare AP, met enige computerkennis, jouw cookies stelen.
In het ergste geval (lees: iemand met kwade bedoelingen) kan h/zij dan naar bijvoorbeeld http://www.forum.pcwebplus.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gaan en hij is dan ingelogd onder jouw naam. Een wachtwoord is dan niet nodig. Idem voor je e-mail.

Als ik gebruik maak van zo' n openbare wifi laat ik door mijn laptop al het internetverkeer via mijn VPN-server gaan zodat alles 'encrypted' (ook wel: 'getunneld' ) wordt. Dus niet uit te lezen door andere computers/laptops op datzelfde netwerk. Ik log dan in op mijn VPN-server (die dan dus als een soort proxy werkt) en daarna kan ik veilig inloggen in mijn e-mail, forums, etc.

Zoals gezegd kan je VPN ook gebruiken om je identiteit te verbergen, al is het daar niet voor bedoeld.
Natuurlijk is dat niet zo als je je eigen VPN-server draait, dan wordt het IP-adres van je eigen netwerk gebruikt, maar als je je netwerkverkeer via een externe VPN-server laat gaan krijg je het IP-adres van die server. Op zich nog niets mis mee, vaak wel handig zelfs, maar daar zou ik eerder andere toepassingen voor gebruiken dan VPN.

Vertel eens wat je precies wil. Misschien zijn er makkelijker manieren om je doel te bereiken dan je verkeer via VPN te laten lopen.
Zeg maar Duncan.
3
Het advies van de administrator was om VPN te gebruiken. Dit is omdat volgens hem/haar mensen het risico lopen een boete te krijgen als ze content hebben (up of download)
met copyright, waaraan hun IP of iets dergelijks gelinkt kan worden.
Dit is wat ik opmaak uit het duitstalige bericht wat ik ontvangen heb.
Hun adviseerden dan ook om gebruik te maken van het gratis HIDE.IO (is een aanbieder) om te voorkomen dat dit gebeurt.
4
HIDE IO kent hetzelfde principe als openVPN. Die heeft dan het voordeel dat het opensource, en dus veiliger is. Ook een voordeel is dat openVPN zijn nut al bewezen heeft: het wordt ook gebruikt door de Nederlandse overheid.
http://tweakers.net/nieuws/78265/overhe ... akket.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met de software van openVPN wordt er een virtuele netwerkkaart geinstalleerd. Je andere netwerkkaarten schakel je dan uit en je laat al het verkeer via de virtuele netwerkkaart lopen. Erg makkelijk in gebruik.
Ik zeg niet dat openVPN beter is dan HIDE IO, maar met die laatste heb ik geen ervaring.
http://openvpn.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeg maar Duncan.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “VPN diensten (Virtual Private Network)”