MOD Edit: Bericht afgesplitst van: viewtopic.php?p=201020
Mee eens (met een kleine kanttekening). Je ziet nu veel minder Windows pc's met Malware. Dat is voornamelijk omdat Windows beter beveiligt is, niet omdat gebruikers bewuster zijn met hun pc gebruik.Maxstar schreef: Maar dan nog is de gebruiker de zwakste schakel in de keten van computerbeveiliging
Linux servers hebben zeker een groot marktaandeel. Echter hebben de beheerders van de servers (veel) meer kennis dan de gemiddelde pc gebruiker (waardoor het ook veel veiliger is)Maxstar schreef: En daarentegen draait menig - of nagenoeg iedere - server in een datacenter voor hosting op Linux, dus wanneer Linux gevoelig zou zijn zou dat het perfecte doelwit zijn voor de bad guys
Dit is niet helemaal waar, juist op servers staan vaker bepaalde poorten open dan bij een reguliere modem/router by default voor thuisgebruik. Maar daar kan @Black Tiger wellicht beter op inhaken.Rick13 schreef: Daarnaast staan de servers vaak achter een dichtgetimmerde firewalls etc.
Hierdoor is het voor een hacker wel een uitdaging om binnen te komen i.c.m. de veiligheid van Linux zelf.
Gezien het verzoek er op in te haken, kan ik dit statement ontkennen. Althans standaard. Vanuit het oogpunt van shared hosting gezien ligt dat veelal aan het image van het datacenter. In sommige gevallen staat er een heel erg basic stukje script op met enkele poorten open maar in de meeste gevallen krijg je gewoon een open server.Rick13 schreef: Daarnaast staan de servers vaak achter een dichtgetimmerde firewalls etc.
Zie mijn uitleg. Ondanks dat Linux niet of nauwelijks gevoelig is voor malware, zijn Linux servers in datacenters toch bijzonder aantrekkelijk voor hackers als doelwit. Met name om te kunnen spammen maar ook voor diverse andere redenen (data stelen o.a.).Maxstar schreef: dus wanneer Linux gevoelig zou zijn zou dat het perfecte doelwit zijn voor de bad guys. Niet de thuisgebruiker met Ubuntu, Mint etc...
Niet specifiek webservers maar shared hosting servers, dat is niet alleen web maar ook mail. En ook streaming servers.Rick13 schreef: Echter heb je het nu specifiek over webservers (zal wel de grootste aandeel hebben, uit mijn hoofd)
Volgens mij doet RedHat met hun RHEL nog steeds goede zaken op zat gebied. En Suse Linux zal ook ongetwijfeld nog een aardige klantenbestand hebben. Nu gaat het in deze 2 voorbeelden meer om de ondersteuning waarvoor betaald moet worden dan voor de software zelf.Black Tiger schreef: Binnen een bedrijf kun je Linux ook gebruiken natuurlijk maar je vindt niet zo snel een goede Linux sysadmin dan een Windows admin.
Ik zeg ook niet dat het niet gebruikt wordt. RHEL doet zeker goede zaken maar hun klantenkring wordt niet echt groter, daarnaast is RHEL peperduur met support. Suse zal ook nog wel de nodige klanten hebben. Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar wie dat allemaal heeft draaien, buiten hosting bedrijven om dan.Peer schreef: Volgens mij doet RedHat met hun RHEL nog steeds goede zaken op zat gebied.
Klopt, dat is een logisch gevolg van vraag en aanbod. Hoe moeilijker verkrijgbaar, hoe duurder. Dat is met alles zo.Rick13 schreef: zijn deze beheerder ook veel duurder.
Persoonlijk zou ik zo'n positie niet ambiëren, sowieso zijn dat soort leidinggevenden - vaak - verweesd geraakt van de dagelijkse praktijk en denken veelal in protocollen met betrekking tot meer en meer beperkingen voor de eindgebruikers. Totdat ze zelf een probleem via een cliënt moeten oplossen en tegen alle beperkingen aanlopen!Rick13 schreef: wat dat betreft kan je beter een hoge functie bekleden in de ICTDan kan je zelf beslissen of een website doorgelaten moet worden of niet..
Tja, veel wat is veel. Ik had toen al behoorlijk kennis van een en ander. Maar je leert altijd bij. Daar heb ik bijv. wel het een ander weer bijgeleerd over subnetting en over het afsluiten van poorten op switches en dat soort dingen. En verhelpen van probleemstoringen aan professionele printers, zowel vax/vms printers alsook HP printers.Rick13 schreef: Maar denk dat je toentertijd best veel geleerd hebt?
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”