Plaats reactie
1
Ik heb een probleem met het verkleinen van mijn C-partitie om een D-partitie te kunnen maken op mijn net aangeschafte tweedehands laptop. Het gaat om een Asus Vivobook 17 Intel Core i3 1005G1 met een SSD van 512 GB die draait op Windows 11 Home. De computer is opnieuw ingesteld en er staan nog geen persoonlijke data op.
De C partitie is 475,43 GB groot, waarvan 426,46 GB vrije ruimte. Verkleinen lukt met schijfbeheer echter niet verder dan tot 312854 MB waarna voor de nieuw te vormen D partitie slechts 173982 MB overblijft. Dat laatste is te weinig om alle persoonlijke gegevens te herbergen die ik daar wil kunnen opslaan.
Tot nu toe heb ik op mijn laptops altijd een D-partitie van ca 300 GB kunnen aanmaken waarna en bij een 512 GB opslag nog ruim voldoende ruimte over is voor de C-partitie.
Ik heb na zoeken op internet begrepen dat het probleem mogelijk wordt veroorzaakt door “niet verplaatsbare bestanden” van Windows die het verkleinen blokkeren. De aanwijzingen die ik vond om die tijdelijk uit te schakelen zijn echt iets voor zeer gevorderden, en daar behoor ik niet toe. Ik durf daar niet aan te beginnen. De commerciële schijfbeheerprogramma’s die ik vond op internet beloven allen gratis te zijn, maar dat zijn loze beloften. Bij al die programma's zijn bijna alle functies uitgeschakeld als je niet opwaardeert naar een betaalde versie. De prijzen daarvoor zijn hoog, te hoog voor eenmalige toepassing voor mijn tweedehands laptop.
Ik vind het niet prettig om al mijn bestanden op te slaan op de C-partitie waarop ook de systeemprogrammatuur staat. Kan iemand mij helpen aan een oplossing, die ook voor een niet deskundige is uit te voeren?
2
op je c-drive staat windows, en je probeert de c te verkleinen, uiteraard lukt dit niet zomaar want het is een actieve/werkende partitie.
maak een stick aan met rufus waarop je gparted op zet. start je pc op met de bootmanager : escape, F2, F8, .... start de stick met Gparted op, nu kan je de c zonder problemen verkleinen. na de aanpassingen gparted afsluiten en terug normaal opstarten.
je kan het ook proberen met de freeware versie van aomei partition assistant: de c verkleinen, daarna gaat de app terugstarten in een live mode (het windows scherm verdwijnt, en start terug op in een cmd-scherm .... ) na de bewerking reboot je windows. Minitool Partition wizard 1.8 kan je uiteraard ook bezigen.
een filmpje, het is wel met win 7, maar de richtlijnen zijn hetzelfde voor win 10/11.

3
Dank voor de reactie! Helaas zijn bijna alle partitiemanagers, zo ook Aomei, in de gratis versie zodanig uitgekleed dat ze deze functies niet meer bieden. Maar met gparted op een stick heb ik nog niet geprobeerd en dat ga ik zeker doen!
4
Huiseuronat schreef: Aomei, in de gratis versie zodanig uitgekleed dat ze deze functies niet meer bieden
heb ik uit getest hier, de funcie om te herschalen en verhuizen werkt wel!
hier heb ik die gedownload:
https://www.aomeitech.com/pa/standard.html
hoe doe je het? je staat met je cursor in de ' C ' ,rechterklik met muis dan verschijnt er een menu met " herschalen/move " bovenaan!
het is net zoals ik al eerder beschreven heb ... het werkt wel degelijk.

ook in de minitool partition wizard free-ware werkt het rezizen en move wel degelijk, cursor plaatsen in ' C ', rechtsklik "resize/move" verschijnt ... reboot naar live-mode, na de bewerking terug een reboot ... en voila C is verkleind!
om de recuverypartitie te verschuiven: rechtklik in die partitie en verschuif je partitie ... uitvoeren en klaar is kees!

https://www.minitool.com/download-center/
5
Of ga even naar Giveaway ( https://giveaway.tickcoupon.com/easeus- ... ional-key/ ), daar kan je Easeus Partition Master Professional downloaden met een licentie voor één jaar.
Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat, door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan!
(Bram Vermeulen)
6
Nogmaals dank voor de reacties. Zowel met EaseUs, PartionWizard, Niubi en Aomei kreeg ik na de rechtermuisklik op de c-partitie inderdaad het menu om te kunnen uitbreiden of krimpen. Maar zodra ik op "uitvoeren" klikte kwam er een scherm dat mij verwees naar de betaalde versie. Nou ben ik niet te beroerd om iets te betalen, maar de tarieven zijn wel erg hoog als je zo'n programma maar één keer gebruikt. Gelukkig kreeg ik gisteren de tip om naar naar Resize-C.com te gaan en daar de IM-Magic Partition Resizer te downloaden. En dat werkte perfect. Daarmee was mijn probleem in één klap opeens naar tevredenheid opgelost!
7
leuk dat het opgelost is, ik heb geen beperkingen gezien, kon alles uitvoeren ... bizar dus! Gparted ging ook werken, kost wat meer moeite (maken van een stick, ... ). bedankt voor de feedback.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen, problemen & gratis software”