Plaats reactie
5
Als zo'n mail naar 100.000 adressen wordt verzonden waarbij maar 1 procent hapt zijn er alsnog 1.000 mensen die daar intrappen. Zelf heb ik deze nog niet gehad terwijl ik dagelijks toch wel aardig wat rotzooi binnen krijg (voornamelijk in mijn zakelijke mail).
"Als je iemand ontmoet zonder glimlach, schenk hem dan de jouwe" - Lao Tse -
6
Plus MijnOverheid geeft altijd je volledige naam in de aanhef. Hier staat 'Geachte heer/mevrouw'. Dat is ook een weggever.

Als er maar eentje hierdoor niet meer erin trapt, Maxstar, is je bericht al waardevol geweest. :good:
7
Nou dat is niet helemaal waar, want ik heb eerder een e-mail gehad van de Rijksoverheid (legitiem) over het verlopen van je DigiD en daar stond toch echt 'Geachte heer/mevrouw'!

https://www.pcwebplus.nl/let-op-uw-digi ... innenkort/

Mijn DigiD was inderdaad bijna verlopen, dus op 6-februari-2021 heb ik daar een blogpost over geplaatst als voorbeeld dat dit géén valse e-mail was.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Klopt, beste om een echte te herkennen is dat er in een echte nooit een link, qr-code of wat dan ook staat waar je verbinding mee kunt maken.
Alleen bericht zelf en hooguit een adres/telefoonnummer.
Greetings, Black Tiger.
9
De overheid is weer eens inconsequent. :TooFunny:

Herken valse e-mails

Valse e-mails of valse sms-berichten lijken steeds echter. Het is daarom belangrijk dat u valse e-mails of valse sms-berichten herkent. Kenmerken kunnen zijn:

De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht, maar begint bijvoorbeeld met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'.

https://mijn.overheid.nl/herken-oplichting/
10
Maar daar spelen de oplichters handig op in, want de overheid kwam met een Digitaal Corona Certificaat (DCC) en QR-code die wellicht veel gebruikt is destijds. Het is dus allerminst vreemd dat de bad-guys daar nu ook op inspelen. Sowieso is digitalisering bij de overheid al een dingetje, dus een verdere uitbreiding van QR-codes voor andere diensten zal phishing en fraude wellicht alleen maar doen toenemen.
DieEnDie schreef:De overheid is weer eens inconsequent. :TooFunny:
Dit is eigenlijk een 'contradictio in terminis'.... ;D
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Nieuwe artikelen & algemeen nieuws op computergebied”