Plaats reactie
1
Ik wil graag een thuisnetwerk opbouwen opdat mijn vrouw en ik via dit netwerk bestanden kunnen delen onderling, vanaf elkaars externe schijven en gedeelde mappen op interne \\D schijven.
Voorheen ook al eens bezig geweest om met Windows 10 een netwerk op te bouwen, maar zelfs met hulp van hier nooit echt gelikt.
Van de drie aanwezige computers waren er maar twee die met elkaar konden lezen en schrijven.
Om deit te realiseren 2 Dell Precision 7530 refurbished aangeschaft, en de eerste 2 dagen in holadiejee stemming omdat we vanaf die 2 overal alles konden bereiken en gebruiken wat we gedeeld hadden.
Twee dagen dus, en nu is het zo dat we vanaf welek laptop dan ook overal wel de andere computers zien, maar enkel een heel oud beestje kunnen benaderen.
De andere laptops worden verblijdt met de melding Geen toegang tot \\NAAM PC
De opstelling van het hele netwerk ziet er fysiek zo uit.
AOP
Arris TG2492LGZG Router
1 x Dell Precision M4800 Windows 10 Harry
1 x Dell Precision M 4800 Windows 10 Karin
1 Dell Precision 7530 Windows 11 PC-HARRY
1 Dell Precision 7530 Windows 11 PC-KARIN
1 xAsus K53T oud beest draait langzaam op Windows 10
Het was de bedoeling om de oude Asus laptop te vervangen door één ban de Precision M4800 wanneer het netwerkje werkte.
De Asus mag dus bij eventuele tips en tricks buiten beschouwing worden gelaten en kan eventueel van het netwerk worden losgekoppeld indien nodig.

Op alle laptops bekabelde verbinding, en
Particulier Netwerk
Netwerkdetectie ingeschakeld
Bestands en printerdeling ingeschakeld
OPENBARE NETWERKEN
Netwerkdetectie uitgeschakeld
Bestands en printerdeling uitgeschakeld
ALLE NETWERKEN
Openbare mappen delen uitgeschakeld
Verbinding voor het delen van bestanden 128 bits versleuteling ingeschakeld
Delen met wachtwoordbeveiliging uitgeschakeld

Ik heb de tips van hier voor Thuisnetwerk instellen en configureren in Windows 10 gevolgd, en had de hoop dat de laptops elkaar weer zouden vinden.
In verkenner zien de laptops de andere laptops wel, maar zo gauw ik probeer vanaf een laptop een andere laptop te bereiken krijg ik dus de foutmelding
Geen toegang tot \\NAAM PC
Behalve de oude Asus, die kan vanaf elek laptop worden benaderd.
Vanaf de Asus kan geen enkele laptop worden benaderd
Gek van het eerst wel werken en nu ineens niet meer heb ik het oude topic opgezocht, en kwam daar een melding tegen over het intern werken van de Arris Connectbox op IPV6.
Ik heb de router benaderd en daar de status van IPV6 te wijzigen bij DHCPv6 server van Stateless naar Statefull, maar dat maakte niet uit, Arris herstart zichzelf na deze actie en keert weer terug op Stateless.
Ik had gehoopt met Windows 11 en Windows 10 een nieuw werkend thuisnetwerk op te kunnen bouwen, maar zie het op dit moment somber in.
Mogelijk kan iemand op / in dit forum mij enige hoop geven.
Laatst gewijzigd door HarryB op 07 mei 2024 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
2
Met deze video is het mij gelukt, maar is zeker geen garantie.

Het is mij met deze omschrijving gelukt, en ik heb ook combinatie windows 11 en windows 10.
3
Roxmarie bedankt voor je reactie.
Stappen gevolgd op een 11 laptop.
Opties Delen en Specifieke personen komt in de werkbalk niet meer voor.
Althans ik zie ze niet.
De enige mogelijkheden die ik heb is via deze PC een netwerkverbinding op te zetten door driveletters aan te maken, maar daar strand ik op het feit dat de andere windows 11 laptop niet toegankelijk is.
Op de windows 10 laptops nog niet geprobeerd.
4
Sorry voor de late reactie @HarryB

Bij mij heb ik de optie ook in Windows 11. Ik ga naar de map die ik in windows 11 wil delen via de verkenner. Ik ben hiervoor naar de plaats gegaan, waar de map in mijn voorbeeld downloads staat.
Vervolgens rechtermuisknop op de desbetreffende map, en dan eigenschappen selecteren, dan tabblad delen. Dan het knopje delen, er opent een nieuw venster waar netwerktoegang bovenaan staan.
Selecteer personen met wie u wilt delen. Klik op het pijltje en selecteer iedereen. Klik hierna op toevoegen. Dan bij machigingsniveau Lezen/Schrijven selecteren mbv het pijltje. Klik vervolgens op delen.
Hierna zie je staan
Uw map wordt gedeeld.
Klik hierna op Gereed.

Zie voorbeelden.
Afbeelding

Afbeelding
5
@Roxmarie dank voor uw bericht en de duidelijke plaatjes.
In eerste instantie zie ik al een verschil in de lay out van uw verkenner en die van mij.
Ik heb daarom gekozen om uw uitleg toe te passen op mijn interne D schijf, en krijg deze pop up.

Afbeelding

Wanneer ik op het tabje delen klik krijg ik dit te zien, en is het knopje delen niet gemarkeerd om aan te klikken.

Afbeelding

Daarop naar het tabje geavanceerd delen gegaan en pas daar krijg ik de mogelijkheid om delen in te schakelen.

Afbeelding

Na het inschakelen van delen kan ik machtigingen toevoegen, waarbij ik iedereen heb ingeschakeld met volledige toegang.

Afbeelding

Helaas zie ik nergens een netwerktoegang bovenaan staan.
6
Dat het er bij mij iets anders uitziet dat klopt! Ik gebruik nog de oude indeling (uit windows 10) dat was in het verleden nog aan te passen voor WIndows 11, nu helaas niet meer, staat hier ergens op de website van PCWebplus.

Maar goed dat delen.
HarryB schreef: Helaas zie ik nergens een netwerktoegang bovenaan staan.
Heb je het netwerk wel geschikt gemaakt? Dus het eerste deel uit de video?

Dus instellingen, netwerk en internet,
Je ziet dan bovenaan Netwerk en Internet staan, en daaronder Ethernet of Wifi (bij mij ethernet) en ernaast,
eigenschappen (staat hier particulier netwerk?). Als dat niet zo is, klik er dan op, en verplaats het bolletje naar particulier netwerk.

Je ziet gelijk of het goed staat.
Ga weer naar instellingen, netwerk en internet, en dan geavanceerde netwerkinstellingen, geavanceerde instellingen voor delen (klik hierop)
Zorg dat netwerkdetectie en bestands- en printerdeling aangevinkt staan.
Bij mij staat automatisch met netwerk verbonden apparaten instellen ook aangevinkt.

Dit moet je dus op alle pc's uitvoeren!

Dan nog het probleem van de computer die is beveiligd met een wachtwoord, wat vervelend kan zijn.

Dan ga je in Windows 11 weer naar Instellingen, netwerk en internet, geavanceerde netwerkinstellingen, geavanceerde instellingen voor delen, alle netwerken, delen met wachtwoordbeveiliging (uitschakelen, bolletje naar links).

Nu zou je op de andere computer de andere computer moeten kunnen zien, (de mappen die je gedeeld hebt).
7
Ik ben inmiddels zover dat wanneer ik de windows10 claptops niet gebruik, deze volledig uitgeschakeld worden.
Toch blijft op beide op het netwerk aangesloten windows11 laptops de laptop met naam Harry zichtbaar.
Verder geen aandacht aan besteed.

Op beide windows11 laptops bekabelde verbinding, ende volgende instellingen gecontroleerd.

Particulier Netwerk
Netwerkdetectie ingeschakeld
Bestands en printerdeling ingeschakeld

OPENBARE NETWERKEN
Netwerkdetectie uitgeschakeld
Bestands en printerdeling uitgeschakeld

ALLE NETWERKEN
Openbare mappen delen uitgeschakeld
Verbinding voor het delen van bestanden 128 bits versleuteling ingeschakeld
Delen met wachtwoordbeveiliging uitgeschakeld

Beide windows11 laptops opnieuw opgestart en in verkenner netwerk geopend.
Resultaat geen toegang tot PC-KARIN

Afbeelding

Resultaat blijft hetzelfde.

Ik heb net mijn eerste post nog eens doorgenomen, en daar de instellingen in blauw gemarkeerd.
Ik zie dat ik daar niet heb vermeld dat er tussen de Arris router / modem en de 2 windows11 een bekabelde TP-LINK 5 poorts Unmanaged Ethernetswitch is gemonteerd.
Van hier 2 x bekabeld naar de windows11 laptops.
Het lijkt me sterk dat het probleem daar vandaan komt, volgens mij doen die dingen het wel of ze doen het niet.

De instructies volgend, filmpjes kijkend en allerlei tips van internet en die van hier, zou in theorie het opzetten van een netwerkje voor het delen van mappen mogelijk moeten zijn.
Maar wat we dus ook proberen, de toegang wordt niet vrijgegeven.
Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat de router / modem van Ziggo model Arris Connectbox TG2492LGZG roet in het eten gooit?
Indien dit een optie zou kunnen zijn, hoe kom ik hierachter?
8
HarryB schreef: Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat de router / modem van Ziggo model Arris Connectbox TG2492LGZG roet in het eten gooit?
Indien dit een optie zou kunnen zijn, hoe kom ik hierachter?
Helaas weet ik hier te weinig van.
@Black Tiger of anderen wellicht.

Ik schreef al in mijn eerste reactie dat het bestanden delen echt lastig is in Windows 11 en de uitleg geen garantie was, helaas.
9
Toch heel erg bedankt voor de suggesties die u heeft gedaan, bracht voor mij mee dat ik de check en dubblecheck heb gedaan voor wat betreft de instellingen.

Blijft een raar iets, toen ik beide laptops op afstand kocht werd gemeld dat het delen van mappen tussen windows11 en windows10 zou moeten kunnen.
Is geen garantie ik weet het, maar toch hoop je dat het zo zal zijn.

Gekke is dat ik het met 3 windows10 laptops ook min of meer heb gehad, van de 3 waren er 2 die met elkaar konden delen / lezen / schrijven, de derde bleef daarbij uit het zicht en niet benaderbaar,

Ik neig dus heel erg richting naar niet goed werken van de hardware in huis buiten de laptops om, maar kan er geen vinger op leggen waar dit te zoeken.
Huidige opstelling
Arris router
Laptop windows10 direct bekabeld op Arris (volledig uitgeschakeld, wordt af en toe ingeschakeld)
Cat 5 kabel circa 25 meter van Arris naar TP-Link switch
2 laptops bekabeld op de TP-Link switch.

Bekabelde verbindingen uitschakelen en via wifi op netwerk brengt ook geen verandering.
10
De connectbox gooit geen roet in het eten.
Ik heb speciaal hier nog niet op gereageerd omdat tegenwoordig het thuisnetwerken met Windows puur koffiedik kijken en geluk hebben is.

De een volgt de juiste instructies en krijgt het voor elkaar. De ander volgt exact diezelfde instructies en het wil gewoon niet lukken.
Sinds Microsoft in W10 versie 1803 besloten heeft het master browser gebeuren uit te schakelen regent het problemen met Windows netwerken.

Mappen tussen W10 en 11 moet normaliter geen enkel probleem zijn om deze te kunnen delen. Maar zoals gezegd, het werkt gewoon niet altijd op alle machines hetzelfde als het zou moeten.

Ik gebruik geen W11, maar kan nu met mijn pc wel alles "zien". Met een andere pc wenste dat ook niet te lukken en kreeg ik maar delen aan de praat.
Maar ik heb wel de instelling "Delen met wachtwoordbeveiliging ingeschakeld" staan. Dat zou geen probleem moeten opleveren. Tenminste niet als je gebruik maakt van dezelfde werkgroep op alle pc's laptops en ook op alle pc's/laptops dezelfde accountnaam hebt (desnoods als 2de account) met hetzelfde wachtwoord.

Waar ik wel achter kwam is dat het vaak mis wenst te gaan als er voor het gebruikersaccount geen wachtwoord wordt gebruikt, schijnbaar wordt dan de client voor Microsoft Netwerken niet goed geinitialiseerd en wordt je account anders gezien. Ik had dit al op de pc van mijn dochter. Geen wachtwoord, kwam er niet in via netwerk.
Daarna heb ik er een wachtwoord op gezet en de optie gebruikt om automatisch in te loggen met dat wachtwoord en hups het netwerkprobleem was voorbij.

Soortgelijke vage problemen kwam ik tegen als ik "Delen metwachtwoordbeveiliging uitgeschakeld" had staan, terwijl anderen het dan juist wel weer goed aan de praat krijgen. Dus zo "lekker" werkt dat met Windows.
HarryB schreef: Gekke is dat ik het met 3 windows10 laptops ook min of meer heb gehad, van de 3 waren er 2 die met elkaar konden delen / lezen / schrijven, de derde bleef daarbij uit het zicht en niet benaderbaar,
Juist. Dat dus en dit soort kuren. En dat zijn echt puur kuren van Windows.

Ik heb uiteindelijk genoeg gehad van die onzin. Overigens controleer even of SMB Direct wel aan staat, dat wil ook nog wel eens helpen, zorgt voor SMB 3.x ondersteuning.
Waar die zit in W11 weet ik niet, maar in W10 zat ie onder Configuratiescherm -> Programma's en onderdelen en dan links klikken op "Windows onderdelen in- of uitschakelen" en dan SMB direct.
Om van het gezeur af te zijn schakel ik gewoon ook weer SMB 1.0/CIFS client in, deze zit daar ook iets hoger onder "Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden".

SMB 1.0 is geen veilig protocol, kans dat dit in W11 niet meer aangezet kan worden. Maar ik zit hier met een lokaal netwerk, er geen niets van SMB naar buiten toe dus boeit niet.

Hahaha.... ;D Ik was even rond aan het kijken en ziedaar, Microsoft adviseert nu zelf ook om dat aan te zetten om het delen beter te laten lukken. :)
https://learn.microsoft.com/nl-nl/troub ... e-explorer
Greetings, Black Tiger.
11
@Black Tiger Precies dat dus.
U was destijds één van de mensen die probeerde mij verder te helpen met het op de rails krijgen van het netwerk.
Zij het dat de aanleiding een andere insteek was, maar destijds alle opties doorgespit en uiteindelijk tot de conclusie gekomen om met 2 laptops te werken en de andere van vers voer te voorzien middels een externe schijf.
viewtopic.php?t=22091

De SMB zit in 11 nog onder de programma's, maar er is enkel de optie voor SMB Direct.
De SMB 1.0 is schijnbaar niet meer aanwezig.

Op het web nog wel iets gevonden over het inschakelen van de "oude" SMB versies, er wordt gerefereerd naar windows 11.
https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... abs=server
Artikel is echter van 2023, dus ik richt mijn pijlen er niet direct op.
Ga het nog wel even lezen.
12
Echt veel wijzer werd ik niet door het lezen van de artikelen.
De SMB V1.0 is gewoon verdwenen uit de programma's in 11.
Zou nog wel in te schakelen moeten zijn via opdrachten vanuit de prompt of vanuit Powershell, maar dit gaat me momenteel een paar stappen te ver.
Waarschijnlijk komt het er (voorlopig hoop ik) op neer dat we dan maar weer fysiek bij elkaar gaan buurten voor wat we met elkaar willen delen :>:
13
Hmmz... kan zijn dat het in de router ook uit staat. Maar als het op de pc's zelf aan staan zou het toch moeten werken op pc's onderling dan.
Echter zou e.e.a. via SMB 2 of SMB 3 ook gewoon moeten werken en dat doet het dus niet. En Microsoft doet alsof zijn neus bloedt.

Je kunt gerust "je" tegen mij zeggen hoor, ik ben al oud genoeg en met "u" voel ik me nog ouder. We houden het gewoon lekker informeel hier op het forum.
Maar nu je me er naar verwijst, inderdaad zijn wij toen ook bezig geweest en heb ik pogingen gedaan om te helpen. Ik heb er hier en daar nog wat gehad dus sorry als ik dat weer vergeten was.

Het schijnt dat SMB 1.0 inderdaad totaal verdwenen is uit Windows 11. Inderdaad die powershell opdracht is nog wel een optie, maar het is dan beter om het zo aan de praat te krijgen want straks is het nergens meer te installeren en dan moet het toch ook werken.
Dit is ook een van de meerdere redenen dat ik het gewoon vertik om over te stappen op W11 zolang ik 10 kan gebruiken. Op een gegeven moment moet ik wel maar dat is dan toch pas op of na oktober volgend jaar.

Ik neem aan dat je voor de rest alle apparaten in dezelfde werkgroep hebt zitten.
Enige wat je nog kunt proberen dan is op alle apparaten zelfde account met zelfde wachtwoord en dan wachtwoord beveiligd delen weer inschakelen.
Daarna een share maken, hier en daar eens herstarten en kijken of er dan iets zichtbaar wordt.
Greetings, Black Tiger.
14
@Black Tiger
Dank, je dat je dit nog hebt bekeken en je er daardoor nog iets van kunt herinneren.
Het gaat me te ver om te vragen dat topic nog eens helemaal door te spitten en daar de dingenuit te halen en hier opnieuw te proberen.
Hier begonnen we heel langzaam aan aan ons zelf te twijfelen.
Waarom lukt het anderen wel en ons niet.
Struinend over het net blijkt dat het bij de é♪0n wel lukt en bij de ander niet.
Wij hebben ons altijd zo lang mogelijk bij voor ons goed werkende windows versies gehouden, en stapten pas over wanneer we aan wat nieuwere computers toe waren.
Tot en met windows 7 was er dan ook niets aan het handje.8 hebben we nooit gehad.
Daarna kwam windows 10 en hebben de computers elkaar bijna nooit meer gezien.
Nu komt windows elf en volgens windows gaat alles vanzelf.
Nah, bij ond dus niet, en dat geeft wat verdriet.

Het ligt dus niet aan ons, niet aan onze hardware, maar schijnbaar aan één van de grootste spelers op deze aardkloot windows lees microsoft die alles naar een wolkje wil hebben
Het heeft al genoeg vrije tijd gekost om voor de tweede keer te proberen een netwerk op te zetten, en ik heb besloten om het er bij te laten.

Ik bedank u, je en jullie voor de suggesties die er zijn gedaan en de begeleiding daarin.

Ooit zal het goed komen, maar dan waarschijnlijk niet met windows
15
V.w.b. het nog eens snel kijken naar die andere thread en hier, graag gedaan hoor.
HarryB schreef: Struinend over het net blijkt dat het bij de één wel lukt en bij de ander niet.
Ja dat is wat ik dus eerder ook al zei. Als je alles doet zoals het hoort, dan is het nog afwachten en geluk hebben of het wel of niet werkt. Het blijft raar.

Het klopt wat je zegt, W7 en W8 geen probleem, ook met de eerste versies van W10 niet. Zoals ik schreef begon het probleem toen ze met versie 1803 van W10 kwamen waar de master browser functie er uit gehaald of aangepast werd, toen begonnen de problemen.
Versie 1803 was ook redelijk in het begin van W10.

Ja als je Microsoft gelooft is het geen probleem, werkt alles prima en doe je zelf iets fout maar dat is het dus niet, alleen willen ze dat niet erkennen.
Ik ben soms ook voor kapot te vallen over die onzin. Ben al blij dat ik het hier thuis nog aan de praat krijg zoals ik wil.

Goed komen? Met Windows vermoedelijk niet nee. Met Linux is het geen probleem. Als je daar dingen goed doet werkt het ook. :)
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord