Plaats reactie
1
Zoek hoe achter kan komen welk onderdeel op printplaat één of andere manier terug te plaatsen, maar weet niet hoe achter kan komen wat er er op zat , en of hier kan plaatsen, of dat beter is even één of ander elektronica forum daarvoor te raadplegen. Wilde namelijk iets simpels (dacht ik) solderen, maar knoei met soldeer op een onderdeel, en trek het boeltje er van los, maar lijkt dat wat beschadigd heb, denk dat soort weerstand zat. computer weigert dienst nu iig, wel soldeer zover ik kan zien weer op lege losgetrokken, "vakjes" weten te krijgen, maar helpt niet, dus vermoeden, en leek eerst ook , toen er nog deel van op zat, dat er één of ander onderdeeltje hoort te zitten, niet alleen soldeer tin. Zie er een nummer bij staan, maar kan ook op iets slaan wat in de buurt zit, vond schema op net, maar kan ik ook geen wijs uit, en lijkt dat veel pagina's ook missen. Dus misschien hier iemand in het land der wat meer of minder levenden (of in categorie daarbuiten is ook welkom te proberen natuurlijk) die me een beetje op weg kan helpen.
Alvast misschien bedankt !?
Laatst gewijzigd door Geert2 op 15 jun 2023 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2
Wat heb je geprobeerd te solderen, een onderdeel van een moederbord, videokaart etc? En wat heb je vervolgens allemaal losgetrokken? Bepaalde printplaten kunnen uit meerdere lagen bestaan en dan kan je componenten niet zomaar even opnieuw solderen zover ik weet. Ook moet je rekening houden met de temperatuur, met een reguliere soldeerbout kan je een hoop slopen en/of flink knoeien met de tin zoals je al hebt ondervonden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Hmm misschien als een schets maak van waar het zit, dat iemand met verstand van zaken (of een soort van half verstand wel genoeg ervoor misschien), daaruit kan opmaken wat het bij kans of waarschijnlijk zou kunnen zijn. Als kandidaat er voor in is, zou ik het graag horen, dan maak ik even een krabbel.
5
En waar gaat het over?
Merk en type moederbord?

Scherpe foto's en aangeven wat en waar het probleem zit kan helpen.

En je bent in het bezit van een soldeerstation?
Met een 15 Watt boutje verniel je al de koperbanen.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
6
30 watt dingetje, geen soldeer station. Schema kon ik geen wijs uit, en misten pagina's.

"En waar gaat het over? Merk en type moederbord?" Hoe bedoelt u dat? als een soort standaard gedragsregel waar ik in gebreke dan zou zijn gebleven, of gewoon een vraag !? Nou ja, hoe ook Dell N5110, moederbord weet ik zo niet, kijk staks misschien even.
8
Op moment weinig tijd, en niet zo veel zin meer in, misschien later weer eens, bedankt voor de genomen moeite tot zover, deze kan afgesloten mij betreft.
9
Oh, niet afgesloten, nou ja, scheelt weer, hoef niet hier of ergens anders opnieuw te beginnen (in eerst idee) . Bijgevoegd enkele foto's, voor wie nog geïnteresseerd er in is, er eens een blik op te werpen. Vier stippen aangeduid met 1,2,3,4 zijn contacten waar aansluiting op zat waar trackpad flex-kabel aan verbonden zat. Hetgeen waar de pijl naar wijst dat waar dus het soldeer op geknoeid is, en losgehaald, maar leek dat misschien piepklein weerstandje of iets zat, over alle 4 punten of over twee, kon dus na morsen niet weten, ondertussen alles er zo'n beetje af, leek dat er verbinding was met punten 2 en 3, dat geprobeerd met wel, en geen verbinding, maar beide gevallen doet apparaat niks. Dus dit de situatie nu. Schema's gezocht op net, maar kon geen wijs uit, en misten ook pagina's.[/img]Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En een schets om te proberen nog iets te verduidelijken. Die vier punten dacht ik eerst dat alle vier verbonden waren met vier aansluitingen
waar flexkabel contact maakte, nu niet zo zeker, middelste twee, soldeer puntjes (om zo maar even te noemen) zijn redelijk zeker wel twee uh "voor stations" (zeg nu dit maar) van punt waar flexkabel uiteindelijk op zit, buitenste twee, puntjes 1 en 4 niet zo zeker meer van. Sommige banen lijken nergens aan verbonden, maar daarvoor misschien blik op achterkant bord slaan. Hoop dat beetje te volgen is het héle verhaal.

Afbeelding

Waar pijl bij staat met aanduiding witte lijn, die is op bord dus wit, denk dat dat een aarde draad is, niet zeker, meest linkse van de vier rechthoekige
aansluitinkjes (van waar de flexkabel normaal gesproken direct op zat aangesloten, van die vier) die maakt daar contact mee, zo te zien, en als goed zie tenminste.
Laatst gewijzigd door Geert2 op 13 jun 2023 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
12
Ja, daar zeg je zo wat. Al wel aangemeld bij soortgelijk forum. Bedankt voor de tip.

Ps zag dat daar al vraag had gesteld, of daar ervoor terecht kon of niet, was alweer vergeten.
En i.d.d. dat hoort volgens hen daar meer thuis, dus kan afgesloten om mijn part deze.
Bedankt voor alle genomen moeite, maar weer.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”