Plaats reactie
1
Een half jaar terug heb ik gescand met de Online Scanner van ESET wegens een vermoeden van een virus. Via Google kwam ik uit bij een website die automatisch ververste en een pagina met de boodschap. Gefeliciteerd u heeft gewonnen toonde, hoera hoera. Dat zag er allemaal feestelijk uit met confetti maar kon dat tabblad met geen mogelijk sluiten door alleen de browser te sluiten.

Windows Defender in werking gezet met een volledige scan en voor de zekerheid ook nog een Offline-scan laten doen. Niets gevonden, toch was ik er niet gerust op. Ook ESET kon niks vinden en dit programma voert nu elke maand vanzelf steeds een scan uit, dat duurt nogal lang. Ik kan de periodieke scan bij de instellingen van ESET wel uitschakelen, maar het programma zelf niet verwijderen.

In het configuratiescherm bij een programma verwijderen komt de ESET Online Scanner niet voor. Ik dacht slim te zijn door in Program Files en Program Files (x86) te gaan kijken, alweer niks van ESET te vinden.

Nu mijn vraag? Hoe kan ik de ESET Online Scanner verwijderen?
2
Hallo,

De ESET Online Scanner is in principe een portable programma, en wordt het niet op de normale manier geïnstalleerd. Daarom is er ook geen "uninstaller" aanwezig in de softwarelijst. Na het downloaden en uitvoeren plaatst het programma de benodigde componenten onder %LocalAppData% in "C:\Users\Gebruikersnaam\AppData\Local\ESET\ESETOnlineScanner".

Je kan de ESET Online Scanner als volgt verwijderen:
  • Open de verkenner en type %LocalAppData% in de adresbalk gevolgd door enter.
  • Verwijder hier de map "ESET" of alleen de map "ESETOnlineScanner" als je ook andere software van ESET gebruikt.
Wanneer een geplande scan is geactiveerd zijn er twee taken in Windows ingesteld, die kan je handmatig verwijderen via de TaakPlanner.
  • Open het startmenu en typ taakplanner om de TaskScheduler-bibliotheek te openen.
  • Selecteer hier de volgende twee taken en klik in het rechter deelvenster op Verwijderen (Delete).
  • EOSv3 Scheduler onLogOn
  • EOSv3 Scheduler onTime
Leendert schreef: Ik kan de periodieke scan bij de instellingen van ESET wel uitschakelen, maar het programma zelf niet verwijderen.
Dit is eigenlijk ook voldoende als je de ESET tool nogmaals wilt gebruiken in de toekomst.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Bedankt voor deze heldere uitleg Maxtar. Dit bedenk je toch niet zo'n ingewikkelde handeling om een verstopt programma te verwijderen. Of ESET heeft dit met vooruitziende blik bedacht om computers te blijven scannen voor de veiligheid. Nogmaals dank je wel!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”